Programowanie Micro:bit z wykorzystaniem języka Python – część 1

W poprzednim programie (Program_2) wyświetlane były grafiki przygotowane przez twórców biblioteki. Teraz nauczymy się jak stworzyć własne grafiki, a następnie na ich podstawie prostą animację. Pełen kod programu (Program_3) znajduje się w sekcji do pobrania na końcu artykułu.

Na początku dodajemy do programu wszystkie komponenty modułu microbit.

Następnie w programie umieszczono poszczególne klatki animacji (klatka_1). W moim przypadku animacja będzie miała 5 klatek. Aby stworzyć jedną klatkę należy napisać napisać kod:

Nasz wyświetlacz ma wymiary 5 x 5 pół, więc można tworzyć grafiki składające się maksymalnie z 25 pikseli. Każdy piksel może świecić z różną jasnością, która jest regulowana przez podanie wartości jasności od o do 9 (0 – piksel zgaszony, 9-maksymalna jasność).

Aby wyświetlić grafikę należy wywołać następujący kod:

Pełny kod wygląda następująco:

Po wgraniu programu na płytkę na micro:bit na ekranie pojawi się pionowa kreska po lewej stronie ekranu, jak na rysunku 6:

Rys 6. Grafika wyświetlona na ekranie płytki micro:bit

Teraz można stworzyć kolejne klatki naszej animacji:

Aby wyświetlić animację należy napisać kod wyświetlający klatki po kolei. Między kolejnymi klatkami jest jedna sekunda przerwy. Aby animacja nie wykonała się tylko raz, należy umieścić kod do wyświetlania animacji w pętli nieskończonej np. while:

Można powyższy kod zapisać łatwiej – wystarczy klatki animacji zapisać do tablicy Animacja, a następnie wyświetlić tą tablicę z opóźnieniem 1000 milisekund:

Pełen kod programu prezentuje się następująco:

Wszystkie przykłady zostały przedstawione na materiale filmowym:

 

Do pobrania

O autorze