FireBeetle ESP32-E – płytka rozwojowa z modułem IoT ESP32-WROOM-32E

Układ ESP32 to jeden z najczęściej wykorzystywanych układów do systemów IoT w sieciach Wi-Fi oraz Bluetooth. Zaletami tej platformy jest niska cena, duże możliwości, popularność oraz prosty sposób programowania. Z tego powodu na rynku pojawiają się liczne płytki rozwojowe z tymi właśnie układami. Takie płytki mogą służyć zarówno do tworzenia prototypów urządzeń, jak i konstrukcji finalnego produktu. W artykule zaprezentujemy jedną z nich – FireBeetle ESP32-E z oferty DFRobot.

FireBeetle ESP32-E to płytka rozwojowa zaprojektowana i produkowana przez firmę DFRobot. Sercem zestawu jest moduł ESP32-WROOM-32E. Moduł zawiera oczywiście układ SoC ESP32 w wersji dwurdzeniowej – ESP32-D0WD-V3. Układ zawiera więc dwa rdzenie Xtensa LX6 o taktowaniu 240 MHz. Dysponuje rownież szerokim zakresem interfejsów komunikacyjnych, od tradycyjnych wyprowadzeń GPIO i PWM, przez standardowe interfejsy takie jak I2C, SPI i UART, po bardziej zaawansowaną komunikację, taką jak interfejsy SDIO, a także I2S. Mikrokontroler zawiera także czujnik Halla oraz czujniki pojemnościowe umożliwiające podłączenie np. przycisku dotykowego. Podobnie jak cała reszta rodziny ESP32, układy zastosowane w modułach ESP-WROOM-32E również dysponują komunikacją Wi-Fi oraz Bluetooth.

Oprócz układu SoC moduł zawiera także pamięć SPI Flash o pojemności 4 MB, oscylator kwarcowy 40 MHz, a także antenę PCB. Dysponuje również złączem do lutowania powierzchniowego, na które wyprowadzono wszystkie niezbędne połączenia.

Zestaw FireBeetle ESP32-E

Zestaw rozwojowy FireBeetle, oprócz modułu ESP32 zawiera m.in. złącze USB Typu C. Złącze służy do komunikacji z komputerem, a także dostarczania zasilania do płytki. Kolejnym elementem modułu jest złącze PH2.0 do podłączenia baterii Li-Ion o napięciu 3,5 – 4,2 V. Płytka zawiera także układ ładowania akumulatora, co umożliwia ładowanie baterii za pomocą zasilania ze złącza USB-C. Stan ładowania jest sygnalizowany przez diodę LED.

Płytka zawiera także złącze goldpin, na które wyprowadzono interfejsy służące do podłączenia układów rozszerzeniowych (czujników, sterowników, modułów komunikacyjnych itp.). Złącze umożliwia skorzystanie m.in. z wejść/wyjść cyfrowych, wejść przetwornika analogowo-cyfrowego, magistral cyfrowych oraz czujników pojemnościowych. Złącze jest zgodne z płytkami rozszerzeniowymi z rodziny FireBeetle produkowanych przez DFRobot.

W sprzedaży dostępne są wersje z niewlutowanymi złączami, a także z wlutowanymi złączami żeńskimi goldpin. Do obu wersji dołączono zestaw złącz do przylutowania.

Poniższa grafika prezentuje rozkład wyprowadzeń złącza rozszerzeń.

Rys. 1. Rozkład wyprowadzeń złącza rozszerzeń

Moduł FireBeetle ESP32-E zawiera także port GDI umożliwiający podłączenie wyświetlacza. GDI to specjalny port do podłączenia wyświetlaczy stosowany w rozwiązaniach firmy DFRobot. Cechuje się łatwością połączenia oraz programowania. Interfejs pozwala na podłączenie do FireBeetle ESP32-E m.in. wyświetlacza LCD IPS 1,54″ 240×240 z gniazdem microSD oraz wyświetlacza LCD IPS 2″ 320×240 z gniazdem microSD.

Rys. 2. Moduł wyświetlacza podłączony do płytki FireBeetle ESP32-E

Programowanie modułu FireBeetle ESP32-E

Moduł jest kompatybilny z platformą Arduino. Wymaga jedynie instalacji pakietu dla płytki DFRobot ESP32 Boards. Pakiet można zainstalować z poziomu Menedżera płytek po dodaniu w preferencjach dodatkowego adresu URL:

http://download.dfrobot.top/FireBeetle/package_DFRobot_index.json

Producent planuje w najbliższej przyszłości dodanie obsługi programowania w języku graficznym Scratch oraz MicroPython.

Tymczasem na stronie wiki DFRobot znajduje się kompletny opis płytki, przykłady, a także opis funkcji w frameworku Arduino przydatnych podczas programowania modułu FireBeetle ESP32-E. W dalszej części artykułu zaprezentujemy pracę jednego z przykładów. Będzie to kod umożliwiający sterowanie diodą LED za pośrednictwem strony www dostępnej przez sieć Wi-Fi.

Przykład – sterowanie diodą LED przez Wi-Fi

Poniższy kod uruchamia punkt dostępowy Wi-Fi i rozpoczyna nasłuch urządzeń, które chcą się połączyć. Jednocześnie uruchamia serwer www z prostą stroną, która umożliwia włączenie lub wyłączenie diody LED.

Po uruchomieniu kompilacji i wgraniu kodu można zalogować się do sieci np. z telefonu lub komputera. O ile nie zmienimy tego w kodzie programu, to sieć nazywa się esp32 i jest dostępna bez hasła. Po zalogowaniu należy w przeglądarce wpisać adres IP 192.168.4.1 i uzyskać dostęp do prostej strony www.

Rys. 3. Strona www umożliwiająca sterowanie diodą LED

Jeden link służy do włączenia, a kolejny do wyłączenia diody. Dane są przekazywane za pomocą prostej metody GET.

Podsumowanie

Moduł FireBeetle ESP32-E to płytka rozwojowa z układem SoC ESP32. Cechuje się niewielkimi rozmiarami, komunikacją Wi-Fi i Bluetooth, dużą mocą obliczeniową, a także prostym sposobem programowania. Płytka może posłużyć do tworzenia prototypów projektów urządzeń IoT, a ze względu na niewielkie rozmiary można ją też stosować w finalnych rozwiązaniach. Jest to też ciekawa alternatywa dla oryginalnych płytek z ESP32.

O autorze