[1] Programowanie w systemie Android: zdalnie sterowany robot
W związku z coraz większą popularnością systemu operacyjnego Android postanowiliśmy przedstawić cykl artykułów, których celem jest stworzenie prostego robota z kontrolerem zgodnym ze standardem Arduino sterowanego z urządzenia działającego w oparciu o Androida. Do komunikacji między urządzeniami wykorzystamy interfejs Bluetooth.
Do wykonania ćwiczeń nie będzie potrzebna wiedza w tematach:
- programowania w systemie Android,
- programowania w środowisku Arduino,
- elektroniki.
Potrzebować będziemy:
- rozumienia podstawowych pojęć programowania, np. tego co to jest zmienna, funkcja itp.,
- komputera z systemem Windows,
- urządzenia z systemem Android i interfejsem Bluetooth (to będzie potrzebne na koniec, wcześniejsze ćwiczenia można wykonać korzystając z emulatora),
- robota (o tym dalej).
Robot
Robot będzie się składał z przystępnych cenowo, ale jednocześnie wysokiej jakości komponentów. Co więcej dzięki ich uniwersalności będziemy mogli rozbudowywać robota o kolejne czujniki.
Bazą robota będzie podwozie MiniQ-2WD, w komplecie otrzymamy:
- płytę podwozia,
- dwa koła,
- dwa silniki z mocowaniami,
- kulkę podporową,
- śruby oraz nakrętki potrzebne do montażu.
Sterownikiem robota będzie płytka DFRduino RoMeo, z naszego punktu widzenia jej najważniejsze cechy to:
- mikrokontroler ATmega328
- bootloader Arduino Uno
- sterownik dwóch silników DC (2 A prądu ciągłego na silnik, maks. 3 A)
- złącza kompatybilne ze standardem Arduino
Do komunikacji z telefonem posłuży nam moduł KAmodBTM222, aby go dołączyć do płytki sterownika użyjemy przewodów CAB_M-F.
Ostatni element to zasilanie robota, na filmie widać wysokowydajny akumulator LiPol 2S o pojemności 2200 mAh, ale robot powinien zadowolić się dużo mniejszym akumulatorem, np. Pololu 2235, można również wykorzystać koszyk na 6 baterii AA.
Przygotowanie środowiska do tworzenia aplikacji dla Androida
Do stworzenia aplikacji na telefon użyjemy komputera z systemem Windows oraz środowiska Android Studio. Środowisko to jest w chwili pisania artykułu nowością, dostępna wersja jest oznaczona jako early access preview, więc może zawierać błędy, jednak wydaje się być wystarczająco stabilna do pracy. Na początek musimy pobrać środowisko ze strony producenta. Proces instalacji przebiega standardowo. W następnej części stworzymy pierwszy projekt dla Androida.