Najmniejszy na rynku układ integrujący akcelerometr i żyroskop od STMicroelectronics
Firma STMicroelectronics rozszerzyła ofertę układów MEMS o układ ASM330LXH: 3-osiowy akcelerometr i 3-osiowy żyroskop. Rozwiązanie to wyróżnia się małymi rozmiarami, niskim poziomem szumów oraz podwyższoną rozdzielczością sygnału wyjściowego.
Układ został wykonany przy wykorzystaniu sprawdzonej, autorskiej technologii THELMA3, która pozwala na integrację na tym samym waflu zarówno trójosiowego akcelerometru, jak i trójosiowego żyroskopu. ASM330LXH mieści się w obudowie LGA o wymiarach 3 x 3 x 1.1 mm. Układ ma konfigurowalny zakres pracy 2, 4, 8 lub 16 g i prędkość obrotową 125/245/500/1000/2000 stopni na sekundę (dps). Rozdzielczość danych wyjściowych to 16 bitów. Do wyboru jest 6 szybkości odświeżania danych wynikowych, zarówno dla żyroskopu, jak i akcelerometru. Komunikacja czujnika z mikrokontrolerem jest możliwa za pośrednictwem interfejsu SPI lub I2C. Tryby o obniżonym poborze mocy zapewniają oszczędne wykorzystanie energii.
Czujnik ASM330LXH spełnia wymagania AEC-Q100 dla zastosowań motoryzacyjnych z wyłączeniem systemów bezpieczeństwa. Ten trwały układ wytrzymuje przeciążenie do 10000 g i pracuje w zakresie temperatur of -40 do +85°C. Staranny projekt i doświadczenie ST w projektowaniu obudów zapewnia wysoką odporność na zakłócenia elektromagnetyczne.
Układ ASM330LXH sprawdzi się np. w systemach nawigacji samochodowej, które wymagają dokładnych i niezawodnych czujników inercyjnych do optymalizacji położenia i kierunku, także przy braku silnego sygnału nawigacji satelitarnej GNSS. Słabe lub zanikające sygnały z satelity są częstym problemem w obszarach zabudowanych, tunelach i garażach, gdzie nie ma bezpośredniej widoczności z satelity. Wieloosiowe żyroskopy i akcelerometry, takie jak ASM330LXH, korzystają ze złożonych algorytmów nawigacji. Wyznaczają one obecną pozycję na podstawie poprzedniej znanej lokacji na podstawie czasu, przyspieszenia i zmiany kierunku. Nowe układy mają również wbudowaną funkcję naliczania opłat za przebyty dystans i inne systemy stosowane w pojazdach.
Próbki inżynieryjne układu ASM330LXH są już dostępne. Seryjna produkcja rozpocznie się w pierwszym kwartale 2015 roku. Planowana cena to 6 USD za sztukę przy zamówieniach 1000 sztuk.