Najnowsze wiadomości z rynku EMEA: sesja pytań i odpowiedzi z Ianem Wallacem z Digi-Key

Wszystko wskazuje na to, że rok 2022 będzie kolejnym dobrym rokiem dla branży dystrybucji elektroniki, pomimo ograniczonej podaży ze strony producentów komponentów i ciągłych zakłóceń w łańcuchach dostaw.

W tej sesji pytań i odpowiedzi, Ian Wallace, wiceprezes Digi-Key ds. rozwoju biznesu w Ameryce Północnej, Południowej i regionie EMEA, opowiada o tym, jak firma radzi sobie w 2022 roku, na co osobiście czeka, a także o nowych rozwiązaniach, nad którymi Digi-Key pracuje, aby lepiej obsługiwać swoich klientów.

Jak rozpoczął się rok 2022 dla Digi-Key?

To był bardzo pracowity rok, tak pracowity jak poprzedni, o ile nie bardziej. Rok 2021 zakończyliśmy wzrostem szybszym niż kiedykolwiek wcześniej w historii Digi-Key – wynoszącym 65%.

Do pierwszego kwartału 2022 roku, wszystkie wskaźniki transakcyjne działalności Digi-Key były wysokie. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba zamówień wzrosła o ponad 25%, podobnie jak liczba zapytań ofertowych, przesyłek wychodzących i klientów szukających informacji na stronie internetowej. Pod każdym względem jesteśmy równie zajęci jak w ubiegłym roku, a nawet bardziej.

Jakie są Twoje spostrzeżenia i przewidywania na resztę roku?

Nasze najważniejsze spostrzeżenia są takie, że popyt ze strony klientów pozostaje niezwykle silny we wszystkich branżach i pionach. Oczekujemy, że taka sytuacja utrzyma się w tym roku i w 2023. Klienci nadrabiają bowiem zaległości, a później być może będą gromadzić pewne zapasy bezpieczeństwa. Wciąż jednak dużym wyzwaniem pozostają konkretne komponenty.

Stopniowo obserwujemy poprawę trendów w zakresie czasu realizacji zamówień u niektórych dostawców. Jednak w przypadku półprzewodników czas realizacji zamówień dla wielu komponentów nadal przekracza 40 tygodni.

Utrzymanie zapasów w magazynie wciąż stanowi wyzwanie, ale sytuacja stabilizuje się. Pod względem ilości otrzymanych produktów marzec 2022 r. był rekordowym miesiącem, a pierwszy kwartał 2022 r. rekordowym kwartałem w całej historii firmy. Poczyniliśmy więc znaczące postępy w zakresie ciągłego zwiększania zapasów.

Jakie wyzwania przewidujesz i stawiasz przed sobą w tym roku?

Na szczęście nasi dostawcy rozumieją, jak ważne jest dostarczenie produktu do inżynierów i projektantów, których obsługuje Digi-Key. Największym wyzwaniem są dla nas przepływy zapasów, a ponadto mamy wiele zobowiązań, których staramy się dotrzymać.

Staramy się dotrzymywać zobowiązań wobec naszych klientów w zakresie możliwie najszybszej realizacji zamówień i dostarczania produktów od dostawców.

Staramy się też dotrzymywać zobowiązań wobec naszych dostawców, w zakresie dokładności prognoz, wielkości zakupów przez klientów oraz ograniczania liczby anulowanych zamówień.

Koncentrujemy się również na naszych zobowiązaniach wobec pracowników, aby zapewnić im bezpieczeństwo i zdrowie: zarówno tym pracującym na miejscu, jak i zdalnie.

Największym wyzwaniem, przed jakim staniemy w tym roku, będzie dotrzymanie tych trzech wielkich obietnic, a jeśli nam się to uda, to będzie fantastyczny rok.

Czy jakakolwiek dziedzina działalności Digi-Key jest zagrożona w związku z konfliktem w Europie Wschodniej?

Z bólem serca patrzymy na to, co dzieje się teraz na Ukrainie. Przede wszystkim myślami jesteśmy z członkami rodzin, przyjaciółmi i byłymi współpracownikami, którzy ucierpieli w wyniku inwazji Rosji na Ukrainę. Wspieramy naród ukraiński i mamy nadzieję, że wkrótce dojdzie do deeskalacji konfliktu.

Z biznesowego punktu widzenia wpływ na Digi-Key był bardzo niewielki. Nie mamy żadnych pracowników mieszkających w Rosji ani na Ukrainie, a przed rosyjskimi atakami na Ukrainę firma Digi-Key prowadziła stosunkowo niewiele interesów w Rosji ze względu na politykę zgodności.

Najistotniejszą kwestią, jaką monitorujemy, jest łańcuch dostaw. Już teraz jest on napięty, a to z pewnością zwiększy presję. Obserwujemy, jaki będzie to miało wpływ na ruch kolejowy i transport morski, a także na surowce i logistykę.

Jakie trendy w branży są dla Ciebie najbardziej interesujące w 2022 roku?

Misją firmy Digi-Key jest wspieranie realizacji pomysłów na całym świecie. Jest to możliwe dzięki innowacjom, które inżynierowie i projektanci wymyślają każdego dnia. Czasami mamy okazję zobaczyć, nad czym pracują na miesiące lub lata przed wprowadzeniem tego produktu na rynek. To jest to, co mnie najbardziej cieszy.

Nasi klienci projektują różnego rodzaju produkty. Najpopularniejsze obecnie dziedziny to łagodzenie skutków zmian klimatycznych (np. energia odnawialna i pojazdy elektryczne), automatyka i sterowanie, opieka zdrowotna, robotyka, urządzenia inteligentne oraz Internet rzeczy. Wszystko to jest nie tylko inspirujące, ale w dużej mierze zależne również od części, które mamy w magazynie.

Cieszy nas bardzo, że możemy być w centrum innowacji związanych z niektórymi z tych nowych technologii!

Co nowego pojawi się w tym roku?

W tym roku otwieramy drzwi do zupełnie nowego, rozbudowanego Centrum Dystrybucji Produktów (PDCe) o powierzchni ponad 204 tysięcy m2. Znacznie zwiększy to ilość miejsca do przechowywania produktów, a wysoki stopień automatyzacji pozwoli skrócić czas realizacji zamówień i zwiększyć ich liczbę.

Obecnie jesteśmy w fazie tzw. „miękkiego startu” i spodziewamy się, że w ciągu najbliższych miesięcy będzie ono w pełni operacyjne. Ponieważ Digi-Key posiada w magazynach miliony części, spędzimy następne 18 miesięcy na uzupełnianiu zapasów w nowym centrum dystrybucji, które znajduje się naprzeciwko naszego istniejącego obiektu w Thief River Falls w Minnesocie.

Na co najbardziej cieszysz się w tym roku?

Bardzo cieszę się na możliwość podróżowania i spotykania się z większą liczbą osób twarzą w twarz: spotykania się z kolegami z Digi-Key, spędzania czasu z klientami, z dostawcami oraz uczestniczenia w targach i imprezach branżowych. O wiele więcej zyskuje się, gdy jest się na miejscu osobiście.

Jeżeli liczba przypadków COVID-19 pozostanie stosunkowo niska, Digi-Key powróci na wydarzenia stacjonarne, dlatego mamy nadzieję, że będziemy bardzo aktywni podczas tegorocznych imprez. Ogólnie rzecz biorąc, jest to powrót do normalności, zwiększania zapasów od naszych dostawców, a tym samym posiadania większej liczby produktów w magazynie dla naszych klientów i uczestnictwa w imprezach stacjonarnych.

Ian Wallace jest wiceprezesem ds. rozwoju biznesu w Ameryce Północnej i Południowej oraz regionie EMEA w firmie Digi-Key Electronics.

O autorze