Centrale telefoniczne nie oddadzą tak łatwo pola

Nie tak dawno temu miałam przyjemność rozmawiać z Jolantą Rzepką, Kierownikiem Zaopatrzenia i Administracji w PLATAN sp. z o.o. sp.k., producentem systemów telekomunikacyjnych, obecnym na rynku od 1985 roku. Byłam ciekawa, w jaki sposób spółka radzi sobie w czasach zdominowanych przez smartfony i połączenia internetowe. Dowiedziałam się, że klientami są przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, szpitale, przychodnie, hotele, a także firmy i organizacje różnej wielkości. Centrale telefoniczne, serwery telekomunikacyjne i inne urządzenia są projektowane i produkowane w siedzibie firmy w Sopocie. Nad ich rozwojem czuwa kilkunastu specjalistów: konstruktorów, inżynierów, programistów i testerów z biura B+R. 

Bezpieczeństwo połączeń

— Telefony komórkowe zdecydowanie przejęły rynek połączeń indywidualnych oraz komunikację w małych firmach. W większych przedsiębiorstwach i instytucjach wciąż potrzebne są centrale telefoniczne. Pozwalają nie tylko na darmową komunikację wewnątrz organizacji, ale również na obsługę wielu osób jednocześnie, ustawianie połączeń w kolejki czy nagrywanie rozmów. Mogą też kierować dzwonienie na smartfony, zamiast na aparaty stacjonarne. Ułatwia to kontakt z osobami pracującymi zdalnie lub w terenie. Centrale są bazą do tworzenia systemu obsługi klientów, petentów i wszelkich interesantów oraz do szybkiego kontaktu współpracowników. Niewątpliwą zaletą takiej wewnętrznej sieci, sterującej komunikacją w danej organizacji, jest pełny nadzór nad systemem i jego bezpieczeństwo — podkreśliła Jolanta Rzepka. 

Telefon IP; instalacja serwera PBX ® PLATAN

Centrale musiały ewoluować, aby dostosować się do wykorzystywania oraz integrowania nowych mediów. Coraz popularniejsza, również w biznesie, staje się telefonia internetowa VoIP (Voice over IP), która umożliwia przesyłanie głosu przez sieć IP. W przypadku firm korzystających z central telefonicznych najczęściej stosowane są wielokanałowe łącza typu SIP trunk. Pozwalają na obsługę wielu połączeń kierowanych na jeden numer. Sopocka firma od kilku lat rozwija na rynku B2B ofertę własnych usług VoIP, zastępujących inne typy łączy od operatorów i znacząco obniżających koszty. Centrale PLATAN integrują wszystkie typy linii telekomunikacyjnych: tradycyjne analogowe, cyfrowe ISDN, łącza do sieci GSM i wielokanałowe VoIP. Umożliwiają podłączenie dowolnego typu telefonów, w tym nawet dwa tysiące aparatów IP. Sieciowanie pozwala z kolei na połączenie w jeden system telekomunikacyjny kilku bądź kilkunastu serwerów PBX, aby np. połączyć siedzibę firmy z jej oddziałami. Zarówno większe serwery telekomunikacyjne dla kilkuset użytkowników, jak i małe centrale dla kilkunastu osób, są składane z gotowych kart i modułów. Dzięki temu można przygotować i przetestować dowolny system według specyfikacji w ciągu jednego, dwóch dni roboczych. Zaprogramowanie centrali, stworzenie odpowiedniej organizacji ruchu czy nadanie uprawnień użytkownikom odbywa się już na miejscu instalacji, po podłączeniu do sieci telekomunikacyjnej.

W stronę sztucznej inteligencji?

Centrale telefoniczne bardzo dobrze sprawdziły się podczas pandemii, zwłaszcza przy obsłudze intensywnego ruchu telefonicznego w przychodniach i szpitalach czy przy pracy zdalnej — przypomniała Jolanta Rzepka. — Wystarczyło wyposażyć często rozmawiających pracowników w telefony IP, które logowali z domu do centrali. Jeśli dodatkowo mieli program Platan Call Monitor, to widzieli, kto z grupy osób odbierających telefony w domach zajął się danym klientem dzwoniącym do firmy oraz kto oddzwonił na połączenie nieodebrane zarówno w firmie, jak i w każdym miejscu pracy zdalnej. Takie rozmowy mogły być też nagrywane. Można było nadzorować pracę wielu osób, zarówno połączenia telefoniczne, jak i SMS-y wysyłane i odbierane przez program. Nasze centrale oferują menu głosowe, które pozwala dzwoniącym na wybór sprawy, w jakiej dzwonią i przechodzenie między poziomami infolinii. Zapewne w najbliższym czasie w systemach do telefonicznej obsługi klientów będzie rósł udział botów, sztucznej inteligencji i automatów głosowych. Sądzę, że pozostanie jednak grono użytkowników ceniących sobie kontakt z żywym człowiekiem. I mimo że rośnie popularność rozwiązań chmurowych, to wiele osób w dalszym ciągu wybiera pewniejsze rozwiązania sprzętowe, takie jak centrale telefoniczne. Nawet jeśli przestawiają się na telefonię internetową, to często w rezerwie zachowują też tradycyjne łącza cyfrowe lub analogowe, na wypadek niedostępności sieci IP.  

Komunikaty na dworcach i peronach

Od 2015 roku w ofercie sopockiej spółki pojawiły się również systemy audio, a szczególnie megafonowa sieć rozgłoszeniowa, rozwijana na potrzeby zarządcy narodowej sieci kolejowej, firmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. PLATAN produkuje dla kolei urządzenia systemów nagłośnieniowych wdrażanych w ramach Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). Ich głównym zadaniem jest zautomatyzowany sposób przekazywania komunikatów dotyczących zmian w rozkładzie jazdy pociągów na stacjach i przystankach osobowych. Firma współtworzyła między innymi protokoły komunikacyjne CSDIP i uczestniczyła w realizacji nagłośnienia stacji pilotażowych w Jeleniej Górze i Zielonej Górze. System działa już na kilkudziesięciu zmodernizowanych stacjach kolejowych w całym kraju. Wygląda na to, że w najbliższej przyszłości będzie to dominujący kierunek rozwoju firmy. 

Głośnik projektorowy i głośnik tubowy ® PLATAN

— Urządzenia powstają według ścisłych wytycznych IPI-6 firmy PKP PLK. Prototypy różnego typu głośników, wzmacniaczy, dekoderów czy pulpitów mikrofonowych są testowane i wdrażane wraz z oprogramowaniem najpierw w małych seriach, a dopiero potem, gdy spełniają oczekiwania, zwiększamy skalę produkcji. Będziemy poszerzać portfolio specjalistycznych produktów audio dla branży kolejowej, ale planujemy też wykorzystać zdobyte doświadczenie i zaproponować elementy nagłaśniania innym odbiorcom.  

Na koniec naszej rozmowy, z racji swojej roli w firmie PLATAN, Jolanta Rzepka podkreśliła konieczność dywersyfikacji dostawców, zwłaszcza elementów aktywnych. 

— Nasze produkty są znane z długiej i bezawaryjnej pracy, i takich też komponentów szukamy. Zależy nam na utrzymaniu ciągłości produkcji, ale jesteśmy otwarci na nowe technologie, ponieważ wciąż udoskonalamy nasze urządzenia. Ważna jest dla nas możliwość zamawiania próbek i krótkich serii w celu sprawdzenia konkretnych rozwiązań. 

Rozmawiała i opracowała Agnieszka Kubasik

O autorze