Błąd podczas uruchamiania Arduino IDE 1.0.1
Środowisko programistyczne Arduino IDE jest naturalnym i wygodnym narzędziem używanym do pisania programów przeznaczonych dla płytek z serii Arduino i pochodnych (np. AVTduino, DFRduino, Motoruino). Chętnych do poznania możliwości tego środowiska w aktualnie najnowszej wersji 1.0.1 (wrzesień 2012) może zaskoczyć problem z jego uruchomieniem. Otóż po pobraniu ze strony http://www.arduino.cc i zainstalowaniu Arduino IDE 1.0.1, próba uruchomienia środowiska kończy się komunikatem o błędzie: Launch4j – An error occurred while starting the application (fot. 1).
Fot. 1: Próba uruchomienia Arduino IDE 1.0.1 kończy się komunikatem o błędzie
Na szczęście jest łatwe rozwiązanie tego problemu – należy odnaleźć plik o nazwie preferences.txt . W zależności od zainstalowanego systemu operacyjnego plik ten znajduje się w katalogu:
- c:\Users\<NAZWA_UŻYTKOWNIKA>\AppData\Roaming\Arduino\preferences.txt (dla Windows Vista/7)
- c:\Documents and Settings\<NAZWA_UŻYTKOWNIKA>\Application Data\Arduino\preferences.txt (dla Windows XP)
Plik ten należy otworzyć do edycji (np. za pomocą programu Notatnik) i odnaleźć linię zawierającą (fot. 2):
editor.languages.current=
Na końcu tej linii należy dopisać:
en
wskazując język angielski jako wykorzystywany w edytorze Arduino IDE.
Fot. 2: Zawartość pliku preferences.txt po zainstalowaniu Arduino IDE 1.0.1
Tak więc poprawiona linia powinna wyglądać następująco (fot. 3):
editor.languages.current=en
Fot. 3: Poprawiony plik preferences.txt
Po zapisaniu poprawionej zawartości pliku preferences.txt Arduino IDE uruchamia się zgodnie z oczekiwaniami (fot. 4).
Fot. 4: Arduino IDE działa zgodnie z oczekiwaniami
Warto zwrócić uwagę, że zmiana języka wykorzystywanego w edytorze Arduino IDE na język polski (fot. 5) spowoduje ponowne „unieruchomienie” środowiska.
Fot. 5: W oknie właściwości lepiej nie wybierać języka polskiego dla edytora