LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Wstecz
Artykuły

Mikrokontrolery AVR XMEGA w praktyce, część 2. Pierwszy program

W tym artykule przedstawię jak rozpocząć pracę w Atmel Studio oraz jak wgrać programy do płytki rozwojowej X3-DIL64 z Leon Instruments, dostępnej w ofercie KAMAMI.

 

Podstawy Atmel Studio

Uruchamiamy Atmel Studio 6 (jeśli jeszcze go nie masz, to zapraszam na stronę Atmel Studio 6 download). Po uruchomieniu programu, powinniśmy zobaczyć ekran, jak na rysunku 1.

 

 Rys. 1. Atmel Studio po uruchomieniu

Rys. 1. Atmel Studio po uruchomieniu

 

Klikamy New Project. Otwiera się okno, w którym musimy nazwać nasz nowy projekt oraz podać, w jakim katalogu ma być zapisany. Wpisz tu, co uznasz za stosowne 🙂 oprócz tego wybieramy GCC C Executable Project (rysunek 2).

 

Rys. 2. Tworzenie nowego projektu

Rys. 2. Tworzenie nowego projektu

 

W kolejny kroku wybieramy procesor, jaki nasz interesuje. W module X3-DIL64 znajduje się ATxmega128A3U. W tym oknie możemy także ściągnąć aktualną dokumentację (rysunek 3).

 

 Rys. 3. Wybór procesora

Rys. 3. Wybór procesora

 

Po kliknięciu OK zostanie utworzony projekt i pojawi się szablon, zawierający szkielet prostego programu. Skasuj go i skopiuj poniższy kod w jego miejsce.

#include < avr/io.h >
#include < util/delay.h >


int main(void) {
    
 PORTE.DIR = 0;                      // cały port E jako wejście
 PORTF.DIR = 0b11111111;             // cały port F jako wyjście
 
 uint8_t licznik = 0;                // zmienna sterująca mrugającymi diodami
 
 while(1) {
  licznik++;
  PORTF.OUT = licznik;
  if(PORTE.IN & (1 << 5)) {          // jeśli przycisk FLIP zwolniony
   _delay_ms(100);
  } else {                           // jeśli przycisk FLIP wciśnięty
   _delay_ms(50);
  }  
 }