[LOGO! 8] Przykład aplikacji: zdalny dostęp do LOGO! za pomocą aplikacji dla Androida/iOS
Zachęcamy do przeczytania innych artykułów aplikacyjnych o LOGO! przygotowanych przez naszą redakcję.
We wcześniej opublikowanym artykule pokazaliśmy fragment sieciowych możliwości LOGO! 8, które bazowały na serwerze HTTP wbudowanym w sterownik. Firma Siemens zadbała także o użytkowników urządzeń mobilnych z Androidem i iOS – dzięki specjalnej, dostępnej bezpłatnie, aplikacji użytkownik LOGO! 8 może nie tylko monitorować stan wejść, wyjść i zmiennych programu, ale także samodzielnie zaprojektować zdalny, graficzny panel HMI.
W artykule przedstawimy androidową wersję aplikacji LOGO!, która wymaga użycia systemu w wersji powyżej 4.0. Z oprogramowania mogą korzystać użytkownicy LOGO! 0BA8 oraz 0BA7, przy czym w przypadku współpracy z LOGO! 0BA7 nie ma możliwości wyświetlania w aplikacji stron generowanych przez serwer HTTP.
Aplikacja LOGO! jest dostępna bezpłatnie w sklepie Google Play. Bezpłatna wersja ma ograniczenie polegające na udostępnieniu użytkownikom po jednym elemencie kontrolnym (nastawnik/wskaźnik/monitor wartości). W przypadku konieczności użycia większej ich liczby trzeba je kupić, a jednorazowa opłata za pojedynczy typ elementu kontrolnego wynosi ok. 2 EUR (zakupy w aplikacji). Oprogramowanie jest dostępne w dwóch wersjach językowych: niemieckiej i angielskiej. Instalacja na telefonie lub tablecie przebiega standardowo, podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych aplikacji dostępnych w sklepie Google Play.
Za pomocą aplikacji LOGO! użytkownik może zdalnie:
- sprawdzić stany linii wejściowych i wyjściowych sterownika (także za pomocą kontrolek graficznych, np. nastawników suwakowych czy wskaźników wychyłowych),
- zweryfikować i zmienić stan pracy sterownika (RUN/STOP),
- sprawdzić stany/wartości zmiennych lub tagów (odczyt w postaci listy do 20 elementów),
- sprawdzić trendy wartości wybranych tagów (w postaci wielowartościowych wykresów),
- ustawić czas i datę w sterowniku,
- wyświetlić stronę serwera HTTP wbudowanego z LOGO! 0BA8.
Wszystkie te operacje mogą być wykonywane w sieci lokalnej lub poprzez Internet z użyciem adresu IP (jeżeli dysponujemy adresem statycznym) lub serwisu monitorującego zmiany adresu dynamicznego, jak na przykład DynDNS (dyn.com).
W artykule pokażemy prostą aplikację działającą zdalnie, za pomocą której użytkownik będzie mógł monitorować dwa parametry działania sterownika podlewania ogródka zrealizowanego na LOGO!, który opisaliśmy artykule.
Zaczynamy od skonfigurowania zgody na dostęp do sterownika przez aplikację LOGO! App. W tym celu wybieramy w menu pakietu LOGO!Soft Comfort opcję Tools>Transfer>Access control… (rysunek 1), co inicjuje próbę połączenia się ze sterownikiem (rysunek 2). Sterownik możemy wybrać z książki adresowej (jej okno widać na rysunku 2), podać adres IP docelowego sterownika ręcznie lub pozwolić oprogramowaniu wyszukać LOGO! dostępne w sieci.
Podczas łączenia z LOGO! oprogramowanie proponuje przełączenie LOGO! w tryb STOP (rysunek 3) – oczywiście tylko wtedy, gdy sterownik jest w trybie RUN. Jest to konieczne, ponieważ modyfikacje na tagach i zmiennych podczas pracy sterownika mogłyby zaburzać działanie aplikacji i w efekcie doprowadzić do awarii sterowanego systemu.