Dobór akumulatorów do konstrukcji robota mobilnego [1]
Akumulatory niklowo-kadmowe (Ni-Cd)
Kolejnym typem akumulatorów są ogniwa niklowo-kadmowe oznaczane jako Ni-Cd. Wykonane są z zasadowego tlenku niklu (elektroda ujemna) i metalicznego kadmu (elektroda dodatnia). Charakteryzują się dużą wydajnością prądową. Niestety posiadają efekt pamięci co oznacza że wymagają podczas eksploatacji pełnego cyklu rozładowywania i ładowania. Zaburzenia tych cykli (odstępstwa) prowadzą do zmniejszenia ich pojemności. Napięcie znamionowe ogniw Ni-Cd wynosi 1,2V, a standardowa pojemność ogniwa to 800 mAh. Obecnie budowane ogniwa w nowej technologii mają pojemności na poziomie 2000 mAh i więcej, jednak w tego typu ogniwach zwiększanie ich pojemności negatywnie wpływa na trwałość i wydajność prądową. Zazwyczaj występują w obudowach AA i można je wygodnie łączyć w pakiety za pomocą koszyków do baterii AA.
Akumulatory Li-FePO4
Akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe oznaczane jako Li-FePO4 są żywotniejszymi odpowiednikami ogniw li-ion. Charakteryzują się dużą żywotnością, niewielkim efektem pamięci, dużą pojemnością oraz niskim samorozładowaniem. Napięcie nominalne pojedynczej celi to 3,3 V. Maksymalne napięcie celi wynosi 3,65V, natomiast minimalne nie powinno być niższe niż 2,5 V. Są bardzo dobrą alternatywą dla akumulatorów Li-Pol ze względu na bardzo płaską charakterystykę rozładowania. Dzięki temu występuje niewielki spadek napięcia na celi podczas jej rozładowywania prawie do końca pojemności.
Akumulatory żelowe
Akumulatory żelowe są rzadziej stosowanymi źródłami napięcia dla robotów mobilnych. Mają one zastosowanie jedynie w dużych i ciężkich konstrukcjach ze względu na ich wymiary i wagę. Są to akumulatory kwasowo-ołowiowe. W odróżnieniu od samochodowych akumulatorów elektrolit jest w postaci żelu, a co za tym idzie nie paruje. Stąd akumulatory żelowe noszą miano akumulatorów bezobsługowych. Charakteryzują się dużą wydajnością prądową i dużymi pojemnościami, liczonymi w amperogodzinach. Są one odporne na ekstremalne temperatury i wibracje. Są idealnym źródłem zasilania dla silników napędowych większych robotów mobilnych.