Northvolt wprowadza rewolucyjną baterię sodowo-jonową
Northvolt pochwalił się, że wraz z firmą Altris stworzył ogniwa sodowo-jonowe (Na-ion). Ich gęstość energii wynosi 0,16 kWh/kg, co wcale nie tak dawno było uważane za całkiem przyzwoity wynik w przypadku ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych. Producent chciałby, żeby nowe ogniwa trafiały najpierw do magazynów energii. Firma przygotowuje się do ich wytwarzania, ale nie podaje tutaj żadnych dodatkowych informacji czy dat.
![](https://mikrokontroler.pl/wp-content/uploads/2023/11/1700506355-northvolt_sodium-ion_cell-alt-1024x734.jpg)
Deklaracja Northvolta jest tym bardziej zaskakująca, że producent podał już grawimetryczną gęstość energii ogniw Na-ion, która przypomina ogniwa LFP sprzed kilku lat. Poza tym obiecuje, że ogniwa Na-ion są bezpieczniejsze w wysokich temperaturach, zatem w przeciwieństwie do ogniw Li-ion, nie będą musiały być mocno lub w ogóle nie będą musiały być chłodzone.
Gęstość energii i wytrzymałość na wysokie temperatury sprawia, że pierwsza seria ogniw mogłaby trafić do magazynów energii. Dopiero kolejne, z wyższymi gęstościami, nadawałyby się do produkcji samochodów. To ważne, bo ogniwa Na-ion mogłyby zwiększyć dostępność najtańszych elektryków, w których podwoziu nie ma miejsca na zbyt duże baterie. Pierwszy, prototypowy samochód elektryczny z akumulatorem Na-ion, Sehol E10X, jest w stanie przechować do 25 kWh energii.
Źródło: elektrowoz.pl