Oficjalna prezentacja samolotu naddźwiękowego NASA
NASA oficjalnie zaprezentowała naddźwiękowy odrzutowiec X-59 QueSST opracowany wraz z Lockheed Martin. Celem tego projektu jest umożliwienie komercyjnych lotów.
Celem tego programu, realizowanego przez Lockheed Martin i NASA, jest rozwinięcie rozwiązań naddźwiękowych samolotów pasażerskich, które będą w stanie wypełnić rygorystyczne normy hałasu. NASA X-59 ma osiągnąć prędkość 1,4 Macha, czyli około 1488 km/h, lecąc na wysokości 55 000 stóp (16 764 metrów).
Warto przypomnieć, że w celu uzyskania wysokich prędkości bez generowania „gromu dźwiękowego” wydłużono dziobową cześć maszyny, a skrzydła i stateczniki przesunięto do tyłu. Dziób samolotu zasłania pole widzenia pilota, dlatego tak jak było to zapowiadane, wykorzystano kamerę 4K i Enhanced flight Vision System Collins EVS-3600 do wypełnienia martwych pól w przedniej półsferze.
Po zakończeniu wszystkich niezbędnych testów, NASA planuje przeprowadzić loty nad wybranymi miastami USA. Przeloty testowe pomogą w zebraniu danych nt. reakcji społeczności na tzw. „sonic boom” generowany przez unikalną konstrukcję. Planowane jest uzyskanie poziomu około 75 decybeli (PLdB) podczas przekraczania bariery dźwięku, czyli niewiele więcej niż hałas zatrzaskiwanych drzwi samochodu czy ruchu ulicznego.
Co ciekawe, hałas powodowany przez samolot poruszający się z prędkością ponaddźwiękową jest jednym z czynników, z powodu których wycofane w 2003 roku maszyny Concorde nie doczekały się do tej pory następców.
Źródło: Space24.pl