Polsko-amerykański startup wyśle kapsułę z danymi cyfrowymi na Księżyc

Polsko-amerykański startup – Copernic Space ogłosił, że finalizuje kampanię mającą na celu stworzenie cyfrowego rynku do sprzedaży i finansowania zasobów kosmicznych. Firma aktualnie kończy dystrybucję cyfrowej przestrzeni na misję księżycową zaplanowaną na rok 2024. Każdy, kto wykupi lot swojego zbioru danych na pokładzie lądownika – będzie mógł w niej umieścić wszystko, począwszy od kodu DNA, przez zdjęcie, muzykę i inne zasoby cyfrowe.

Rynek usług w sektorze kosmicznych z roku na rok coraz bardziej się demokratyzuje, dając dostęp do technologii i przestrzeni ładunkowej szerszemu gronu inwestorów. Na tym procesie swoją inicjatywę zbudował startup Copernic Space, który w przeszłości sprzedawał fizyczną przestrzeń ładunkową klientom, w modelu realizowanym przez wiele innych podmiotów. Obecnie jednak firma zdecydowała się zainwestować we własny, cyfrowy ładunek księżycowy.

Zmniejszenie progu wejścia dla każdego zainteresowanego pozwala szerzej pozyskać finansowanie dla kosmicznych projektów, ale także demokratyzuje dostęp do sektora kosmicznego, zapewnia uczestniczenie w zyskach z projektów i dostęp do pozyskanych danych eksploracyjnych przestrzeni kosmicznej. Cyfrowe zasoby wysyłane w ładunku księżycowym obejmują muzykę, kod, kolekcje sztuki, dane firmowe, czy zdjęcia i filmy.

Ładunek księżycowy klientów Copernic Space zostanie umieszczony w kapsule opracowanej przez firmę LifeShip z San Francisco, która realizuje obecnie ambitny projekt kolekcjonowania DNA od zainteresowanych użytkowników, mający na celu utworzenie banku danych na Księżycu. Kapsuła ma zostać wystrzelona na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9 jeszcze w tym roku.

To nie pierwsza taka inicjatywa Copernic Space. Jesienią ubiegłego roku firma sprzedała 24 miejsca ładunkowe na testowym locie rakiety Perun firmy SpaceForest. Klienci ładunku Peruna obejmowali start-upy kryptowalutowe, artystów, festiwal muzyczny oraz »Space Barbie« dla inicjatywy charytatywnej na Ukrainie. Jednostopniowa rakieta Perun, wystrzelona z Centrum Szkolenia Sił Powietrznych, osiągnęła wysokość około 10 kilometrów.

Źródło: Space Agency/Maciej Myśliwiec/Space24.pl

O autorze