Naukowcy Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreślił kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami nad zastosowaniem wodoru jako paliwa, które prowadzone są w tej uczelni od lat 80 XX w.
Swoje innowacyjne rozwiązanie wynalazcy z krakowskiej uczelni po raz pierwszy zaprezentowali publicznie w poniedziałek podczas specjalnego pokazu na Wydziale Mechanicznym PK.
Rektor PK prof. Andrzej Szarata podkreślił podczas prezentacji, że jednym z zadań politechniki jest kształtowanie nowej rzeczywistości i patrzenie w przyszłość. „Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzywanie badawcze” – zaznaczył rektor.
Przypomniał, że naukowcy z krakowskiej uczelni od kilkudziesięciu lat zajmują się wykorzystaniem wodoru jako paliwa w silnikach. A zaprezentowane właśnie rozwiązanie powstało dzięki ich wiedzy i kompetencji – swoją innowacyjnością wybiega kilkanaście lat w przyszłość – ocenił rektor.
Nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem pracował zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. W celach badawczych został do tego wykorzystany 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.
Prof. Brzeżański, przypominając historię badań w PK nad wykorzystaniem wodoru do zasilania silników spalinowych, zaznaczył, że w najnowszym rozwiązaniu posłużono się całą wiedzą zdobytą we wcześniejszych pracach, a także wprowadzono nowe, autorskie elementy.
Źródło: Nauka w Polsce, Rafał Grzyb