Kolejny trudny rok w przemyśle AGD
APPLiA opublikowała raport dotyczący produkcji sprzętu AGD w Polsce. Wynika z niego, że w 2023 roku nastąpił kolejny spadek produkcji w tym segmencie.
W Polsce w roku 2023 wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln szt. dużego AGD.
W przypadku sprzętu wielkogabarytowego wytworzono o 3 mln mniej urządzeń niż w 2022 roku oraz aż o 7,5 mln urządzeń mniej niż w rekordowym pod względem wykorzystania mocy produkcyjnych 2021 roku. Pomimo wspomnianych spadków Polska nadal utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD – dostarcza ok. 40% urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Polska jest także drugim eksporterem AGD na świecie.
Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90% polskiej produkcji trafia na eksport – najwięcej na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski. W podziale na produkty dużego AGD Polska jest największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań (31%) oraz zmywarek do naczyń (24%).
„Wzmożona aktywność fabryk z Turcji i Dalekiego Wschodu, a także spadek konsumpcji w krajach Europy Zachodniej boleśnie odbiły się na polskim eksporcie sprzętu AGD. Jego wartość w przypadku sprzętu wielkogabarytowego była aż o 13% niższa niż w ubiegłym roku” – dodaje Wojciech Konecki, Prezes APPLiA.
Ujemna sprzedaż w kraju
Według szacunków APPLIA w roku 2023 konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,3 mld zł (wartość brutto), o 4% mniej niż w roku ubiegłym . Dostawy dużego AGD producentów i importerów do dystrybucji wyniosły 9,2 mld zł netto i były niższe o 6% od 2022 r. W całym roku sprzedano 6,4 mln szt. urządzeń dużego AGD – to aż o 11% mniej niż w 2022 r. W ujęciu ilościowym rynek skurczył się do roku 2019.
Porównując te dane z rekordowym rokiem 2021, mamy do czynienia ze zmniejszeniem ilości sprzedaży wielkogabarytowego sprzętu o 1,4 mln szt. Spośród całego asortymentu swój udział umocniła największa kategoria produktowa, czyli urządzenia chłodnicze – 27% (wart.). W całym roku 2023 wzrosty odnotowano jedynie w pralkach wąskich oraz kuchenkach gazowych, a także w niszowych kategoriach jak lodówki jednodrzwiowe czy lodówki z zamrażalnikiem na górze. Udział sprzętu do zabudowy stanowi 39% wolumenu dużego AGD.
Rynek małego AGD zmalał wartościowo w roku 2023 o ok. 2%. Według szacunków APLIA stanowi on ok. 4,6 mld zł netto. Ekspresy do kawy to największa kategoria – w Polsce w ubiegłym roku sprzedało się 550 tys. tego sprzętu (-18% r/r). Drugą co do wielkości kategorią są odkurzacze.
Źródło: APPLiA Polska, PAP Mediaroom