Polenergia buduje blisko 40 nowych stacji ładowania. Huby przy Autostradzie A2 zasilą elektryczne ciężarówki

Polenergia buduje blisko 40 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych o łącznej mocy prawie 7 MW. Największa polska prywatna grupa energetyczna postawi gęstą sieć punktów ładowania przy Autostradzie A2, która pozwoli między innymi na zasilanie elektrycznych ciężarówek. W sieci Polenergii pojawią się też pierwsze ultraszybkie stacje o mocy 400 kW, wyposażone w kable chłodzone cieczą. Po oddaniu inwestycji do użytkowania Grupa będzie dysponowała liczbą ponad 70 stacji ładowania z planem budowy kilkudziesięciu kolejnych.

Za rozbudowę sieci odpowiada należąca do grupy Polenergia eMobility. Budowa blisko 40 nowych stacji obejmuje huby stacji ładowania w wybranych centrach miast, a także przy ośmiu Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), które znajdują się na trasie Autostrady A2 (w obu kierunkach).

Odpowiedź na rosnące potrzeby

Strategiczne lokalizacje przy autostradzie na jednym MOPie zostaną wyposażone w nawet pięć ładowarek, których łączna moc sięgnie 1 MW. Oznacza to możliwość obsługi nie tylko aut osobowych, ale także samochodów ciężarowych eHDV.

„Polska jest liderem międzynarodowego transportu na terenie Unii Europejskiej. Stacje ładowania, które budujemy w Polenergii eMobility, są zlokalizowane w kluczowych węzłach dla tego sektora. Ma to ogromne znaczenie między innymi dla kierowców samochodów ciężarowych eHDV, którzy już wkrótce będą mogli korzystać z naszych usług. Rozwój gęstej sieci szybkich stacji ładowania jest niezbędny, by podróż pojazdem elektrycznym po Polsce stała się komfortowym doświadczeniem. Polenergię na rynku wyróżnia to, że stacje ładowania zasilamy zieloną energią pochodzącą bezpośrednio z naszych źródeł odnawialnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie dynamicznie reagować na podaż energii produkowanej z OZE, oferując naszym klientom atrakcyjne ceny za usługę ładowania w okresach wysokiej produkcji” – mówi Piotr Maciołek, członek zarządu Polenergia S.A.

Szybsze i tańsze ładowanie

Dzięki rozbudowie w sieci Polenergii pojawią się kolejne stacje ładowania o mocy 150-300 kW i pierwsze ultraszybkie stacje o mocy 400 kW wyposażone w kable 500A / 600A chłodzone cieczą. Takie rozwiązanie pozwoli wydłużyć czas ładowania z maksymalnym natężeniem prądu, dzięki czemu znacząco skróci się czas spędzony na ładowaniu pojazdu.

Stacje ładowania Polenergii są zasilane energią elektryczną w standardzie Energia 2051, która pochodzi z odnawialnych źródeł należących do Grupy. W godzinach, gdy nadprodukcja energii elektrycznej z OZE osiąga swoje szczyty, Polenergia eMobility oferuje znaczne obniżki cen dla użytkowników stacji ładowania.

Użytkownicy pojazdów elektrycznych odczują zmiany już od 1 czerwca. Wraz z początkiem miesiąca Polenergia obniży standardowy cennik usług ładowania. Użytkownicy zarejestrowani w aplikacji mobilnej zapłacą za ładowanie na stacjach AC 1,60 zł/kWh zamiast 1,97 zł/kWh (obecny cennik) oraz na stacjach DC o mocy od 60 kW do 400 kW – 2,19 zł/kWh zamiast 2,45 zł/kWh i 2,69 zł/kWh.

Użytkownicy niezarejestrowani oraz ci, którzy wybiorą płatność przy pomocy terminala płatniczego, zapłacą odpowiednio: 2,26 zł/kWh na stacjach AC oraz 3,10 zł/kWh na stacjach DC. Do każdej transakcji, tak jak obecnie, zostanie doliczona opłata za rozpoczęcie sesji ładowania – 1 zł.

Co najmniej do końca sierpnia 2024 roku przedłużona zostanie także promocja „Godziny i weekendy z OZE”. Promocyjne ceny ładowania będą obowiązywać od poniedziałku do piątku, w godzinach 11:00-15:00 i wyniosą 1,39 zł/kWh dla stacji DC oraz 1,60 zł/kWh dla stacji AC. Poza wyznaczonymi godzinami będzie obowiązywał obniżony cennik standardowy. W weekendy obie oferty będą identyczne i wyniosą 1,39 zł/kWh na stacjach DC oraz AC.

Źródło informacji: Polenergia, PAP

O autorze