LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Sener Polska będzie koordynatorem kosmicznej misji ARIEL

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) podpisała kontrakt z firmą Sener Polska, która będzie koordynatorem projektu ARIEL (Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large-survey mission). Głównym celem misji jest badanie tzw. egzoplanet, czyli planet znajdujących się poza Układem Słonecznym, a także najbliższych Ziemi – Wenus i Marsa. Na bezzałogowym statku kosmicznym znajdzie się między innymi teleskop zdolny obserwować odległe ciała niebieskie. Badana będzie też budowa chemiczna i struktura termiczna obiektów. Naukowcy chcą w ten sposób dowiedzieć się więcej o powstawaniu i ewolucji planet. Start misji zaplanowany jest na 2029 rok.

Sukces Sener Polska w ESA. Fot. Koen van Weel/Hollandse Hoogte/East News

Sukces Sener Polska w ESA. Fot. Koen van Weel/Hollandse Hoogte/East News

Sener Polska odpowiedzialna jest za opracowanie oraz wykonanie testów instrumentu Medium Gain Antenna (MGAMA), czyli Anteny Średniego Zysku. Umożliwi ona przesyłanie informacji pomiędzy satelitą a Ziemią. Spółka dostarcze modele lotne tego instrumentu, czyli ostateczną wersję urządzeń, które polecą w kosmos jako część sondy Ariel. 

Współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną przy jej najważniejszych misjach to efekt długoterminowych działań w zakresie rozwoju zespołu i inwestycji w nowe technologie. Przejmując odpowiedzialność za całe systemy, tak jak w przypadku Ariel, rozwijamy umiejętności zarządzania złożonymi projektami i kontrolowania jakości. Ten postęp umacnia naszą pozycję jako cenionego partnera w dziedzinie projektów kosmicznych, a zdolność do tworzenia kompleksowych systemów otwiera drzwi do przyszłych, jeszcze bardziej zaawansowanych przedsięwzięć – powiedziała Beatriz Perez, dyrektor generalna Sener Polska.

Pracujący nad MGAMA zespół stoi przed dużym wyzwaniem: urządzenie, które będzie ciągle wystawione na promieniowanie słoneczne, musi być wytrzymałe na wysokie temperatury. Poza tym obciążenie podczas startu może być wymagające dla podsystemu elektronicznego i samej anteny, co należy uwzględnić podczas fazy projektowania. Sener Polska w projekcie zajmuje się m.in. zagadnieniami systemowymi, zarządzaniem jakością, a także integracją systemu oraz testami modelu lotnego. Prace nad projektem mają potrwać do marca 2026 roku.

Obecnie Medium Gain Antenna znajduje się w fazie projektu wstępnego. W drugiej połowie maja osiągnęliśmy kamień milowy podsumowujący ten etap, tak zwany PDR, czyli Preliminary Design Review. Dostarczenie modeli lotnych zaplanowane jest na marzec 2026. Poprzedzone będzie wykonaniem kampanii testowej, a jeszcze wcześniej dostarczeniem modeli inżynieryjnych poszczególnych podsystemów – wskazała Katarzyna Okulska-Gawlik, Project Manager projektu Ariel w Sener Polska.

Dziś Polacy biorą udział w ponad połowie kluczowych misji ESA, a w bazie przetargowej agencji zarejestrowane jest ponad 400 polskich firm. Początkowo istotną rolę w realizacji kontraktów odgrywały programy wsparcia, takie jak Polish Incentive Scheme, realizowany od 2012 do 2019 roku, jednak po jego zakończeniu polskie podmioty musiały konkurować w przetargach na równi z innymi członkami Agencji.

Sener Polska jest firmą inżynierii kosmicznej i częścią działającej w ponad 50 krajach grupy Sener. Warszawski oddział firmy rozpoczął swoją działalność w 2006 roku, a od 2012 specjalizuje się wyłącznie w projektach sektora kosmicznego.  Odpowiada za projektowanie, budowę, testy oraz montaż urządzeń dla misji największych, międzynarodowych organizacji kosmicznych: ESA, NASA, ESO oraz integratorów, m.in. Airbus oraz OHB. Firma bierze udział w kluczowych misjach naukowych, takich jak: JUICE, Euclid, Athena, PROBA-3, e.Deorbit, ExoMars, ELT oraz przedsięwzięciach komercyjnych, jak IBDM.

Źródło: materiały prasowe

Pracuje jako redaktor naczelna portalu Mikrokontroler.pl; opracowuje teksty, przeprowadza wywiady, nagrywa i montuje krótkie filmowe relacje z wydarzeń i targów oraz z wypowiedziami osób pracujących nad interesującymi projektami. Do jej zadań należy również ustalanie szczegółów dotyczących współpracy medialnej i kampanii promocyjnych, a także pozyskiwanie artykułów technicznych i tekstów zewnętrznych autorów z branży elektronicznej, którzy chcieliby się w ciekawy sposób wypowiedzieć.