LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Wstecz
Artykuły

Nowe, wydajne układy SoC wspomagają rozwój e-mobilności

Sposób, w jaki przemieszczamy się z punktu A do punktu B i z powrotem, szybko się zmienia. W sercu rewolucji w transporcie miejskim leży mobilność elektryczna oparta na technologii („e-mobilność”). Obejmuje to nie tylko rowery elektryczne („e-rowery”), hulajnogi elektryczne („e-skutery”) i inny lekki transport elektryczny, ale także samochody elektryczne, których funkcjonowanie zależy od dostępności infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych (EV). Rynek e-mobilności wspierany inteligentnymi rozwiązaniami w zakresie łączności przenosi efektywność transportu na wyższy poziom w miastach na całym świecie.

Fot. Nordic Semiconductor

Fot. Nordic Semiconductor

Wspólna mikromobilność zapewni dojazd do pracy pod samą firmę

Technologie mikromobilności umożliwiają elastyczne, opłacalne i przyjazne dla środowiska alternatywy dojazdów do punktu końcowego. Na przykład dzięki wypożyczanym rowerom elektrycznym i hulajnogom elektrycznym pokonywanie ostatniego etapu dojazdu do pracy jest obecnie szybsze, tańsze, zdrowsze, wygodniejsze, wydajniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Co więcej, rozwiązania te pozwalają ludziom unikać transportu prywatnego i publicznego, zmniejszając zarówno zatory w ruchu, jak i ślad węglowy. To wciąż dopiero początek dla branży, ale wszystkie oznaki wskazują na trwały jej wzrost i ekscytujący rozwój.

Bluetooth LE kluczem do uwolnienia potencjału e-mobilności

Zaawansowana łączność bezprzewodowa o niskim poborze mocy jest kluczem do wydajnej e-mobilności. Rozwiązania w zakresie współdzielonej mikromobilności wymagają do komunikacji między smartfonami a wynajętym środkiem transportu technologii bezprzewodowych krótkiego zasięgu, takich jak Bluetooth LE. Jest to potrzebne do udostępniania (odblokowania) sprzętu i realizacji płatności/subskrypcji mobilnej.

Łącząc niezawodnie i bezpiecznie wspólne rowery i hulajnogi elektryczne ze smartfonami, rowerzyści mogą korzystać z powiązanych aplikacji, aby nie tylko zlokalizować i odblokować najbliższy rower/hulajnogę, ale także skorzystać z unikatowych funkcji, takich jak bezpieczne tryby dla początkujących i możliwość sprawdzania szacowanego czasu podróży.

Bluetooth LE jest obecnie używany w większości rowerów publicznych do komunikacji między rowerem a połączonym telefonem komórkowym ze względu na wszechobecną interoperacyjność smartfonów. Inne systemy korzystają z komórkowego IoT z Bluetooth LE jako technologii łączności zapasowej. Niskie zużycie energii zarówno przez komórkowy IoT, jak i Bluetooth LE stanowi gwarancję, że pojazdy elektryczne pozostaną połączone przez długi czas.

Technologia bezprzewodowa obsługuje stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Łączność bezprzewodowa sprawia, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych stają się inteligentne. Można na przykład zbierać dane na temat dostępności i stanu gniazd ładowania. Dane te można przekazywać do centralnej platformy, aby pracownicy mogli zdalnie reagować na zakłócenia lub problemy. Unikanie potencjalnych problemów technicznych może poprawić dostępność gniazda ładowania z korzyścią dla konsumenta.

Integrując bezproblemowo Bluetooth LE, Wi-Fi i komórkowy IoT, programiści mogą tworzyć innowacyjne rozwiązania w zakresie ładowania, które spełniają zmieniające się potrzeby branży pojazdów elektrycznych. Jest to ważne, ponieważ popularność pojazdów elektrycznych przyspiesza, do zaspokojenia popytu, potrzebna więc będzie duża flota niezawodnych punktów ładowania.

Innowacyjnym rozwiązaniem pozwalającym zwiększyć liczbę punktów ładowania jest ich zintegrowanie z inteligentnymi latarniami. Latarnie są już podłączone do głównego źródła energii elektrycznej, co zapewnia dostawy energii dla pojazdów elektrycznych. Biorąc pod uwagę, że dostęp do punktów ładowania okazał się znaczącą przeszkodą w upowszechnieniu pojazdów elektrycznych, przekształcenie latarni ulicznych w stacje ładowania pojazdów elektrycznych pomoże we wprowadzaniu pojazdów elektrycznych, zapewniając, że ładowanie będzie bardziej dostępne i wygodne.

Seria Nordic nRF54 gotowa na rozwój e-mobilności

Najnowsza generacja układów SoC firmy Nordic Semiconductor zapewnia potężne rozwiązanie dla twórców innowacyjnych aplikacji w zakresie e-mobilności. Na przykład nRF54H20 może pochwalić się wieloma procesorami Arm Cortex-M33 i wieloma koprocesorami RISC-V. W połączeniu z 2 MB pamięci nieulotnej i 1 MB pamięci RAM, seria nRF54H zapewnia programistom ukierunkowaną moc obliczeniową potrzebną do obsługi złożonych aplikacji z zakresu e-mobilności, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiego zużycia energii.

Jako jeden z najbezpieczniejszych, wieloprotokołowych układów SoC o niskim poborze mocy, nRF54H20 jest idealnym rozwiązaniem łączności dla aplikacji e-mobilności, które wymagają ochrony wrażliwych danych osobowych używanych do płatności, a także ochrony cennych zasobów e-transportu.

nRF54H20 posiada ponadto zintegrowany, szybki kontroler CAN FD. CAN to standardowa magistrala używana w pojazdach do komunikacji w obrębie ich systemów elektronicznych, a zintegrowanie jej z nRF54H20 zapewnia potężną opcję w przypadku tańszych wdrożeń e-mobilności.

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!