Nowa strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz – komercjalizacja wyników pracy instytutów
Tworzona strategia – według dr Huberta Cichockiego, prezesa Sieci Badawczej Łukasiewicz – kładzie nacisk na działania związane z przyspieszeniem komercjalizacji wyników pracy instytutów. Dotyczy to szczególnie rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Jest to wyzwanie w Polsce. Podczas drugiego dnia Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (23-26 września) prezes wziął udział w panelu dyskusyjnym „Buy Polish – Developing the Polish Automotive Industry of the Future”. Rozmawiano o sposobach rozwijania polskiego sektora opartego na pojazdach elektrycznych.
– Instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz już dziś realizują prace na rzecz szeroko rozumianej branży automotive w kontekście elektromobilności. Dotyczą one przede wszystkim rozwiązań elektronicznych oraz technologii materiałowych. Zagadnienia związane z komercjalizacją są istotnym wyzwaniem. Chcemy, by Instytuty Łukasiewicza były w polskiej polityce naukowej tymi, które wyspecjalizują się w zagadnieniach z zakresu wdrożeń i transferu technologii – wskazał dr Cichocki.
Według niego instytuty Polskiej Akademii Nauk czy niesieciowe instytuty badawcze skupione są w zasadniczej części na prowadzeniu badań podstawowych, podczas gdy instytuty Łukasiewicza powinny posiadać zdolności do podnoszenia poziomów gotowości technologicznej projektów. W konsekwencji – transferować rozwiązania techniczne i gotowe technologie do polskiej gospodarki.
– Warto wskazać, że powstająca strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz, jako podstawowe kierunki działalności i badań, bierze pod uwagę dwa zagadnienia, istotne z punktu widzenia szeroko rozumianej elektromobilności. Jest to kierunek elektroniczny i chemiczny, gdzie historycznie instytuty zrzeszone w Sieci Badawczej Łukasiewicz mają istotne kompetencje materiałowe. Ważne są też kwestie związane z mikroelektroniką i fotoniką, które również są niezbędne dla branży elektromobilności – dodał prezes Cichocki.
Źródło: PAP