Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Mieleckie Zakłady Lotnicze i DRACO Aircraft zbudują samolot, który do startu i lądowania potrzebuje zaledwie 30 m
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT), Mieleckie Zakłady Lotnicze (MZL) oraz DRACO Aircraft podpisały 3 lutego listy intencyjne dotyczące współpracy w rozwoju i budowie samolotu DRACO.
To rewolucyjny, czteromiejscowy samolot, który będzie umożliwiał start i lądowanie na dystansie krótszym niż 30 metrów (Short Take Off and Landing – STOL), bez konieczności wykorzystania stałego pasa startowego.
W wersji cywilnej będzie atrakcyjny dla prywatnych pilotów potrzebujących sprawdzonego i bezpiecznego środka transportu z przestronną kabiną mogącą pomieścić do 3 pasażerów.
Jako samolot wojskowy DRACO może być używany jako wsparcie bojowe do zwalczania celów powietrznych i naziemnych oraz do rozpoznania i patrolowania – również dla sił porządku publicznego – jako alternatywa dla dużych i kosztownych samolotów czy śmigłowców.
Firma DRACO Aircraft z Warszawy, nabyła prawa własności intelektualnej do samolotu Wilga od firmy Airbus Poland i nawiązała porozumienie z amerykańskim konstruktorem lotniczym Mikiem Pateyem na przeniesienie dotychczasowych modyfikacji. Dzięki temu będzie możliwe prowadzenie prac nad ulepszeniem i dostosowaniem obecnej konstrukcji.
DRACO chce uzyskać europejskie i amerykańskie licencje
W planach DRACO Aircraft jest opracowanie wersji samolotu, uzyska licencje europejskich i amerykańskich władz ds. bezpieczeństwa lotniczego, EASA i FAA, a następnie wprowadzenie na rynek samolotu DRACO. Niezbędne poprawki projektowe zostaną wprowadzone przez zespół inżynierów Łukasiewicz – ILOT. Jednocześnie DRACO Aircraft i Łukasiewicz – ILOT będą wspólnie ubiegać się jako konsorcjum o dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej. MZL przejmą budowę dwóch prototypów wymaganych do uzyskania certyfikatów, jednego do testów naziemnych i drugiego w locie.
– Nasza współpraca z Łukasiewicz – ILOT i MZL to kolejny ważny krok w kierunku wprowadzenia DRACO na rynek w 2028 roku. Otrzymaliśmy już wstępne zgłoszenia od zainteresowanych klientów i prowadzimy negocjacje z inwestorami w sprawie tego wspaniałego projektu. Łukasiewicz – ILOT i MZL wykorzystają swoją wiedzę, aby zapewnić realizację DRACO – podkreślił Johannesvon Thadden, dyrektor generalny DRACO Aircraft.
– DRACO to wspaniały samolot oparty na polskiej wiedzy inżynierskiej. Nasz Instytut jest dumny z możliwości włączenia się w prace projektowe i zbudowanie prototypu wraz z naszą spółką zależną MZL – potwierdził Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
– Dla MZL ważne jest, abyśmy poszerzali naszą działalność w zakresie realizacji usług lotniczych w obszarach, które stwarzają nowe konstrukcje, a jeszcze bardziej, abyśmy wzmacniali nasze możliwości modernizacyjne i produkcyjne przy montażu i budowie samolotów – dodał Roman Ignasiak, prezes zarządu MZL.
W dalszym etapie podjęte zostaną działania ukierunkowane na zdefiniowanie wyzwań inżynieryjnych, opracowanie planu oraz pozyskanie środków na dalszy rozwój.
Źródło: Łukasiewicz – ILOT