LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Mieleckie Zakłady Lotnicze i DRACO Aircraft zbudują samolot, który do startu i lądowania potrzebuje zaledwie 30 m

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT), Mieleckie Zakłady Lotnicze (MZL) oraz DRACO Aircraft podpisały 3 lutego listy intencyjne dotyczące współpracy w rozwoju i budowie samolotu DRACO.

DRACO

To rewolucyjny, czteromiejscowy samolot, który będzie umożliwiał start i lądowanie na dystansie krótszym niż 30 metrów (Short Take Off and Landing – STOL), bez konieczności wykorzystania stałego pasa startowego.

W wersji cywilnej będzie atrakcyjny dla prywatnych pilotów potrzebujących sprawdzonego i bezpiecznego środka transportu z przestronną kabiną mogącą pomieścić do 3 pasażerów.

Jako samolot wojskowy DRACO może być używany jako wsparcie bojowe do zwalczania celów powietrznych i naziemnych oraz do rozpoznania i patrolowania – również dla sił porządku publicznego – jako alternatywa dla dużych i kosztownych samolotów czy śmigłowców.

DRACO

Fot. DRACO Aircraft

Firma DRACO Aircraft z Warszawy, nabyła prawa własności intelektualnej do samolotu Wilga od firmy Airbus Poland i nawiązała porozumienie z amerykańskim konstruktorem lotniczym Mikiem Pateyem na przeniesienie dotychczasowych modyfikacji. Dzięki temu będzie możliwe prowadzenie prac nad ulepszeniem i dostosowaniem obecnej konstrukcji.

DRACO chce uzyskać europejskie i amerykańskie licencje

W planach DRACO Aircraft jest opracowanie wersji samolotu, uzyska licencje europejskich i amerykańskich władz ds. bezpieczeństwa lotniczego, EASA i FAA, a następnie wprowadzenie na rynek samolotu DRACO. Niezbędne poprawki projektowe zostaną wprowadzone przez zespół inżynierów Łukasiewicz – ILOT. Jednocześnie DRACO Aircraft i Łukasiewicz – ILOT będą wspólnie ubiegać się jako konsorcjum o dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej. MZL przejmą budowę dwóch prototypów wymaganych do uzyskania certyfikatów, jednego do testów naziemnych i drugiego w locie.

 Nasza współpraca z Łukasiewicz – ILOT i MZL to kolejny ważny krok w kierunku wprowadzenia DRACO na rynek w 2028 roku. Otrzymaliśmy już wstępne zgłoszenia od zainteresowanych klientów i prowadzimy negocjacje z inwestorami w sprawie tego wspaniałego projektu. Łukasiewicz – ILOT i MZL wykorzystają swoją wiedzę, aby zapewnić realizację DRACO – podkreślił Johannesvon Thadden, dyrektor generalny DRACO Aircraft.

DRACO to wspaniały samolot oparty na polskiej wiedzy inżynierskiej. Nasz Instytut jest dumny z możliwości włączenia się w prace projektowe i zbudowanie prototypu wraz z naszą spółką zależną MZL – potwierdził Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Dla MZL ważne jest, abyśmy poszerzali naszą działalność w zakresie realizacji usług lotniczych w obszarach, które stwarzają nowe konstrukcje, a jeszcze bardziej, abyśmy wzmacniali nasze możliwości modernizacyjne i produkcyjne przy montażu i budowie samolotów – dodał Roman Ignasiak, prezes zarządu MZL.

W dalszym etapie podjęte zostaną działania ukierunkowane na zdefiniowanie wyzwań inżynieryjnych, opracowanie planu oraz pozyskanie środków na dalszy rozwój.

Źródło: Łukasiewicz – ILOT

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!
Tagi: DRACO, ILOT, MZL