Nowa rodzina mikrokontrolerów S32K5 dla architektury strefowej SDV i platformy NXP CoreRide
Firma NXP Semiconductors N.V. zaprezentowała nową rodzinę mikrokontrolerów samochodowych (MCU) S32K5. Są to pierwsze w branży motoryzacyjnej MCU 16 nm FinFET z wbudowaną magnetyczną pamięcią RAM (MRAM). Rodzina MCU S32K5 rozszerzy platformę NXP CoreRide o wstępnie zintegrowane rozwiązania w zakresie systemów strefowych i elektryfikacji dla skalowalnych architektur pojazdów definiowanych programowo (SDV).
Architektura strefowa
Producenci samochodów wdrażają architektury strefowe z różnymi podejściami do dystrybucji i integracji funkcji elektronicznej jednostki sterującej (ECU). Podstawą rozwiązań strefowych jest architektura MCU nowej generacji, która łączy wydajność w czasie rzeczywistym z deterministyczną komunikacją o niskich opóźnieniach i innowacyjnymi funkcjami izolacji.
– Nowa rodzina S32K5 przesuwa granice wydajności MCU bez poświęcania bezpieczeństwa, efektywności i izolacji, które są niezbędne dla rozwiązań strefowych. Platforma NXP CoreRide z S32K5 pomoże producentom samochodów przyspieszyć rozwój architektur strefowych – powiedział Manuel Alves, SVP i GM, mikrokontrolery samochodowe w NXP.
Nowa rodzina S32K5 firmy NXP zawiera rdzenie procesorów Arm® Cortex® pracujące z częstotliwością do 800 MHz i oferuje energooszczędną wydajność aplikacji, możliwą dzięki procesowi 16 nm FinFET. Zoptymalizowane akceleratory są dostępne w celu zwiększenia kluczowych obciążeń, w tym translacji sieci, bezpieczeństwa i cyfrowego przetwarzania sygnałów. Zintegrowany rdzeń switcha Ethernetowego, wspólny z rodziną procesorów samochodowych NXP S32N, zapewnia sprawdzone rozwiązanie sieciowe, które usprawnia projektowanie sieci i umożliwia ponowne wykorzystanie oprogramowania.
S32K5 posiada również dedykowaną jednostkę przetwarzania neuronowego eIQ® Neutron (NPU), skalowalny akcelerator uczenia maszynowego NXP, umożliwiający algorytmom uczenia maszynowego wykonywanie energooszczędnego przetwarzania brzegowych danych z czujników w czasie rzeczywistym.
Usprawnienia w produkcji i konserwacji pojazdów
Dodatkowo, wysokowydajna pamięć MRAM w chipie przyspiesza czas programowania ECU zarówno w fabryce, jak i w przypadku aktualizacji over-the-air (OTA), z ponad 15-krotnie większą prędkością zapisu niż wbudowane technologie pamięci Flash. W połączeniu z najnowszym akceleratorem bezpieczeństwa NXP, w tym kryptografią post-kwantową (PQC), S32K5 umożliwia producentom samochodów bezpieczne wdrażanie nowych funkcji przez cały okres eksploatacji pojazdu, z korzyścią dla produkcji i własności pojazdu.
Próbki procesora S32K5 będą dostępne dla klientów w 3. kwartale 2025 roku.
Źródło: informacje prasowe