LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Giganty z USA inwestują w Polskę. Boeing walczy o kontrakt dla polskiego wojska – Embaer podbija stawkę

Polska może uzyskać status dominującego ośrodka przemysłu lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej w najbliższej dekadzie. Świadczy o tym strategiczne zaangażowanie globalnych korporacji lotniczych, w tym planowane inwestycje Boeinga i Embraera, które mogą przyczynić się do utworzenia kilku tysięcy miejsc pracy dla specjalistów. Proces integracji Polski z międzynarodowymi łańcuchami wartości w sektorze lotniczym niewątpliwie podniesie konkurencyjność krajowej gospodarki na arenie międzynarodowej.

Realizacja projektów doprowadzi do jakościowej zmiany w profilu kompetencyjnym polskiej gospodarki. Szczególne znaczenie będzie miała zaawansowana inżynieria systemów, awionika oraz projektowanie konstrukcji lotniczych. Warunkiem sukcesu pozostaje jednak skuteczna współpraca inwestorów z instytucjami badawczymi oraz rządowymi agendami odpowiedzialnymi za politykę przemysłową.

Boeing rozszerza działalność inżynieryjną w Polsce

Centra w Gdańsku, Rzeszowie i Warszawie koncentrują się na inżynierii strukturalnej i produkcyjnej, a także inżynierii oprogramowania i systemów, wspierając zarówno programy komercyjne, jak i obronne.

– Znaleźliśmy w Polsce niezbędne umiejętności potrzebne do naszych projektów. Współpraca z lokalnymi partnerami, takimi jak Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, jest dla nas kluczowa istotna – podkreśla Linda Hapgood, wiceprezes zarządzająca Boeing Engineering Poland & Ukraine.

F-15EX | Boeing; Źródło: Business Insider

Boeing zatrudnia w Polsce już ponad 1100 osób i planuje stworzyć kilkaset nowych miejsc pracy. Oddział w Rzeszowie prowadzi działania związane z inżynierią mechaniczną i elektrycznej oraz zapewnia wsparcie klientów. Gdańsk specjalizuje się w systemach i awionice, opracowując zaawansowane technologie wykorzystywane niemal we wszystkich samolotach Boeinga. Zespół w Warszawie koncentruje się na produkcji i testowaniu materiałów w ramach prac badawczo-rozwojowych z Łukasiewicz – ILOT. Obecnie firma prowadzi szeroko zakrojoną rekrutację na różne stanowiska.

Koncern współpracuje obecnie z 10 dostawcami w Polsce i liczy na duży wojskowy kontrakt, obejmujący myśliwce F-15EX i śmigłowce transportowe Chinook.

– Myślimy o Polsce nie tylko w wymiarze kraju czy regionu. Jest ważnym miejscem w całej globalnej sieci naszej firmy. W przypadku wyboru przez polski rząd platformy F-15EX, będziemy współpracować zarówno z PGZ, jak i komercyjnymi zakładami w kraju. Potencjał partnerstwa biznesowego widzimy także na Śląsku, zwłaszcza w Katowicach, gdzie razem z Politechniką Śląską pracujemy nad projektami wspierającymi rozwój branży lotniczej – deklaruje Honorata Hencel, dyrektorka zarządzająca Boeinga w Polsce i w Ukrainie, w wywiadzie dla Business Insidera.

Embraer: Wielomiliardowa inwestycja w polskie lotnictwo

Brazylijski Embraer również ogłosił ambitne plany rozwojowe w Polsce, zakładające zaangażowanie kapitałowe na poziomie aż 3 mln USD w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Inwestycje te mają przełożyć się na stworzenie około 5000 nowych miejsc pracy, co pokazuje skalę zaangażowania firmy na polskim rynku. Jednakże w przeciwieństwie do Boeinga, który koncentruje się głównie na działalności inżynieryjnej, Embraer planuje również uruchomienie linii montażu końcowego samolotu wojskowego KC-390 Millennium. Na ten model rośnie zapotrzebowanie w krajach europejskich i NATO. Wiceprezes ds. inżynierii i rozwoju technologicznego Embraera, Luis Carlos Affonso, poinformował, że dzięki współpracy z LOT AMS (Aircraft Maintenance Services) Polska miałaby szansę stać się największą na świecie bazą obsługi technicznej i serwisowania samolotów E2.

Jednym z samolotów Embraera oferowanych Polsce jest wojskowy transportowiec KC-390 Millenium / Zdjęcie: Bartosz Głowacki; Źródło: altair

Oferta dla Polskich Linii Lotniczych LOT

Niemniej jednak, pełna realizacja planów inwestycyjnych Embraera może być uzależniona od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 84 samolotów regionalnych dla Polskich Linii Lotniczych LOT, gdzie brazylijski producent konkuruje z europejskim Airbusem.

LOT eksploatuje już 47 maszyn Embraera typu E195, E175, E190, E170 oraz trzy sztuki nowej generacji E195-E2, które dołączyły do floty w trzecim kwartale 2024 roku. W październiku 2024 roku LOT i Embraer podpisali umowę Pool Program, która pozwala na łatwiejszą i tańszą obsługę tych samolotów, co jest sygnałem zacieśniającej się współpracy.

Jak wskazywała pod koniec 2024 roku Dorota Dmuchowska, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych, decyzja dotycząca wyboru dostawcy floty regionalnej miała zostać podjęta do końca marca 2025. Według przedstawicieli Airbusa, wymiana floty LOT ma nastąpić w 2026 lub 2027 roku i potrwać do 2030.

Współpraca z polskim przemysłem – Center of Excellence

Embrayer planuje utworzyć w Polsce europejskie Centrum Doskonałości (Center of Excellence). Przedstawiciele firmy spotkali się z obecnymi i potencjalnymi partnerami w obszarach produkcji, montażu końcowego, serwisowania, napraw, konwersji samolotów pasażerskich na frachtowce, a także badań i rozwoju nowej generacji elektrycznych statków powietrznych typu eVTOL.

30% dostaw dla programu E2 pochodzi z Europy, co przekłada się na 2200 miejsc pracy. W przypadku KC-390 udział ten wynosi 42%, z czego 89% przypada na kraje NATO. Współpraca obejmuje również Polskę – Embraer korzysta z usług 18 polskich dostawców, co generuje 1350 miejsc pracy w dziedzinach takich jak produkcja silników czy wyposażenia kabinowego.

W marcu 2025 roku, podczas konferencji w Warszawie, Sylwester Wyka z Sieci Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa  oraz prezes i dyrektor generalny Grupy Embraer podpisali memorandum o współpracy w zakresie badań i rozwoju, obejmujące m.in. materiały, technologie lotów przyszłości, projektowanie statków powietrznych oraz procesy ich utrzymania.

Elektronika i awionika

Inwestycje obu firm w Polsce skoncentrują się na rozwoju zaawansowanych technologii elektronicznych i systemów awionicznych, wykorzystywanych w lotnictwie cywilnym oraz wojskowym. Polscy inżynierowie zajmą się projektowaniem certyfikowanego oprogramowania, tworzeniem algorytmów sterujących lotem, a także opracowywaniem rozwiązań poprawiających efektywność zużycia paliwa i podnoszących poziom bezpieczeństwa. Jednocześnie będą odpowiedzialni za rozwój nowoczesnych układów komunikacyjnych, radarowych i sensorycznych, stosowanych w różnych typach statków powietrznych. Udział w tak zaawansowanych projektach otwiera przed polskimi specjalistami unikalne perspektywy zawodowe i umożliwia zdobycie cennego doświadczenia w sektorze wysokich technologii.

– Zespoły inżynieryjne w Polsce wspomogą Boeinga w tworzeniu innowacji. Dzięki nim możemy dalej budować przewagę konkurencyjną, pracując nad szeregiem projektów wspierających obecne i przyszłe programy lotnicze – zaznacza Howard McKenzie, główny inżynier Boeinga i wiceprezes ds. inżynierii, testów i technologii.

Korzyści dla polskich inżynierów

Inwestycje Embraera i Boeinga, poza tysiącami nowych miejsc pracy, wzmacniają pozycję kraju jako centrum technologicznego w Europie. Polscy elektronicy zyskają dostęp do:

  • Udziału w międzynarodowych projektach lotniczych, budujących zaawansowane systemy elektroniki pokładowej;
  • Rozwoju kompetencji w zakresie standardów NATO i norm wojskowych;
  • Zdobycia doświadczenia w integracji elektroniki z systemami AI i sieciami komunikacyjnymi;
  • Szkoleń technologicznych prowadzonych przez globalnych liderów;
  • Możliwości współpracy z polskimi dostawcami komponentów dla przemysłu obronnego.

W przyszłości te kompetencje mogą się rozszerzyć na inne branże, takie jak robotyka, systemy bezzałogowe i technologie kosmiczne.

Źródło; informacje prasowe

Redaktor działu Aktualności Polska i Świat.