Przegląd rynku EV w Europie: BYD po raz pierwszy wyprzedza Teslę w Europie
W kwietniu 2025 roku liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorowo (battery electric vehicles, BEV) w Europie osiągnęła poziom 1 078 521 sztuk, co oznacza wzrost o 0,13% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Po raz pierwszy chińska marka BYD (Build Your Dreams) zarejestrowała 7 231 takich pojazdów, przewyższając Teslę, która odnotowała 7 165 rejestracji, co oznacza wzrost o 169% rok do roku dla BYD i spadek o 49% dla Tesli. Rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych plug-in (PHEV) wzrosły o 31%, a łączny wolumen pojazdów elektrycznych (electric vehicles, EV) – o 28% rok do roku, co świadczy o utrzymującym się popycie na napędy elektryczne, pomimo wciąż obowiązujących ceł UE na chińskie EV sięgających 45%.
– Chociaż różnica między miesięcznymi wynikami sprzedaży obu marek może wydawać się niewielka, to jej konsekwencje są ogromne – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics, komentując dane za kwiecień. Munoz zwraca też uwagę, że segment EV był jasnym punktem dla europejskiego rynku samochodów osobowych w ubiegłym miesiącu, jednak te wzrosty zostały zniwelowane przez znaczące spadki w pojazdach z silnikiem spalinowym.
– Europa jest naszym najsłabszym rynkiem. Jesteśmy silni wszędzie poza nią – przyznaje Elon Musk podczas Qatar Economic Forum. Tesla odnotowuje najsłabszy rok od lat na największych rynkach Starego Kontynentu – w wielu krajach sprzedaż spadła o połowę lub więcej.

Elon Musk, Qatar Economic Forum; Źródło: thetimes
Strategia – Modele dostosowane do segmentu rynku
BYD buduje swoją pozycję, oferując obecnie osiem modeli w ponad 30 krajach Europy. Strategia obejmuje segmentację oferty pod różne potrzeby rynków lokalnych oraz silną obecność w kanałach sprzedaży flotowej i konsumenckiej. Marka koncentruje się na przystępnych cenowo modelach miejskich i kompaktowych SUV-ach, co pozwala jej trafiać do odbiorców poszukujących tańszych alternatyw wobec europejskich i amerykańskich konkurentów.
Tesla odnotowuje spadek
W tym samym okresie Tesla zarejestrowała 7165 pojazdów, co oznacza spadek o 49% rok do roku. Firma, która jeszcze niedawno dominowała rynek BEV w Europie, obecnie zmaga się z przestarzałą gamą modelową oraz opóźnieniami produkcyjnymi związanymi z przeprojektowaniem Modelu Y. Dodatkowym czynnikiem osłabiającym popyt są oczekiwania na nowe, tańsze wersje pojazdów.
Reakcje europejskiego rynku
Europejscy producenci, tacy jak Volkswagen, BMW czy Renault, również odnotowali wzrosty rejestracji BEV w kwietniu 2025 roku. Volkswagen zwiększył sprzedaż o 157% w pierwszym kwartale roku, umacniając swoją pozycję wśród producentów EV w Europie. Świadomi rosnącej konkurencji ze strony Chin, europejscy producenci inwestują w modernizację linii produkcyjnych i rozwój nowych modeli, szczególnie w segmencie budżetowym.
Perspektywy na przyszłość
Mimo ceł UE, sięgających 45% na importowane z Chin pojazdy elektryczne, popyt na nie pozostaje wysoki. Również inne chińskie marki, takie jak Nio, Xpeng czy Geely, zwiększyły rejestracje o 59%. Dla Komisji Europejskiej może to być sygnał do rewizji polityki taryfowej, natomiast dla europejskich producentów alarm do przyspieszenia innowacji i redukcji kosztów.
Chińska ekspansja na europejskim rynku EV przybiera na sile, czego dowodem jest wyprzedzenie Tesli przez BYD. Dla Europy oznacza to konieczność reakcji strategicznej: od obrony taryfowej po ofensywę produktową. Dynamika rynku pokazuje, że era dominacji pojedynczych marek dobiega końca, a konkurencja międzynarodowa będzie kształtować przyszłość rynku elektromobilności.
Źródło: informacje prasowe