LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Suwerenność cyfrowa coraz bardziej kluczowa dla polskich przedsiębiorców

W dobie pędzącej cyfryzacji i informatyzacji, gromadzenie oraz zarządzanie danymi staje się podstawą prowadzenia efektywnego biznesu. Wymaga to jednak również ostrożności i odpowiedzialności, aby cenne informacje nie trafiły w niepowołane ręce: cyberprzestępców bądź nieprzewidywalnych rządów.

Fot. Home.pl

Tak definiowana suwerenność cyfrowa, jak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez home.pl, jest coraz częściej uwzględniana przez polskie firmy z sektora MŚP przy wyborze dostawców IT. Troskę o to, by przechowywane dane były niezależne od decyzji politycznych podejmowanych poza Europą, deklaruje aż 86 proc. z nich.

Przedsiębiorstwa decydują gdzie i w jaki sposób przechowywane są ich dane

Pojęcie suwerenności cyfrowej (ang. digital sovereignty) coraz częściej pojawia się w strategicznych rozmowach o przyszłości europejskich firm, a trend ten jest zauważalny również na naszym rodzimym rynku. Termin ten oznacza realną zdolność przedsiębiorstw do samodzielnego decydowania o tym, gdzie i w jaki sposób przechowywane są ich dane, jakim standardom bezpieczeństwa podlegają̨ oraz czy pozostają zależne wyłącznie od lokalnej jurysdykcji.

W obliczu zmieniających się oczekiwań i wymagań w obszarze cyfrowego zarządzania biznesem, firma home.pl przygotowała raport weryfikujący znaczenie suwerenności cyfrowej dla sektora MŚP.

Od blisko 30 lat wspieramy polskie firmy w cyfrowej transformacji. Dziś nasza rola to nie tylko dostarczanie narzędzi, ale również dbanie o ich bezpieczeństwo i niezależność. W świecie, w którym dane stają się najcenniejszym kapitałem, lokalny partner rozumiejący polskie realia to gwarancja spokoju i stabilnego rozwoju – podkreśla Magdalena Chudzikiewicz, General Manager w firmie home.pl.

Badanie objęło firmy z Polski, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Polscy respondenci, najczęściej wśród wszystkich ankietowanych grup, wykazali szczególne zainteresowanie kwestiami zgodności z prawem oraz obowiązującymi przepisami. To również najważniejszy poruszony w badaniu aspekt suwerenności cyfrowej, na który zwracają uwagę polskie małe i średnie podmioty z sektora MŚP.

Lokalizacja danych jest istotna

Jak wynika z badania, polscy przedsiębiorcy dostrzegają także, że lokalizacja danych nie jest tylko kwestią techniczną, ale także prawną i geopolityczną. Regulacje obowiązujące poza Polską i Unią Europejską mogą umożliwiać rządom krajów trzecich wgląd lub kontrolę nad przechowywanymi danymi. Rodzimi przedsiębiorcy są świadomi ryzyka: 88 proc. z nich, wybierając dostawcę usług IT, zwraca uwagę na kwestie infrastruktury oraz bezpiecznej lokalizacji danych. Niewiele mniej, bo 86 proc. polskich firm uważa, że stosowana technologia powinna być niezależna od decyzji politycznych podejmowanych poza Europą – to jeden z najwyższych wyników wśród badanych krajów.

Jak dodaje Magdalena Chudzikiewicz, w obliczu rosnących napięć geopolitycznych i kolejnych regulacji (takich jak DORA czy NIS2), suwerenność cyfrowa staje się fundamentem odporności biznesu. Październik, uznawany w całej Europie za miesiąc cyberbezpieczeństwa, to doskonały moment, by rozpocząć szeroką debatę o tym, jak polskie firmy mogą wzmacniać swoją cyfrową niezależność i jakie rozwiązania powinny wdrażać dziś, by jutro zachować bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Badanie zawarte w raporcie „Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej” zostało przeprowadzone przez firmę Yougov dla IONOS – spółki macierzystej home.pl.

Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj.

Źródło: PAP MediaRoom

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!