Do polskich sił zbrojnych trafi kilkadziesiąt opancerzonych transporterów Rosomak z systemem wieżowym od WB Electronics
17 grudnia br. w Warszawie została podpisana umowa na dostawę 80 Kołowych Transporterów Opancerzonych ROSOMAK-L ze Zdalnie Sterowanym Systemem Wieżowym (ZSSW-30) zintegrowanym z wyrzutnią ppk Spike. Całość, razem z pakietami logistycznym i szkoleniowym w latach 2027-2028, opiewa na kwotę ok. 4,3 mld PLN brutto. Umowa przewiduje także możliwość zwiększenia liczb dostarczanych pojazdów w przypadku zwiększenia możliwości produkcyjnych producenta oraz potrzeb Sił Zbrojnych RP.
KTO ROSOMAK-L jest zmodyfikowaną w ramach programu MLU wersją klasycznego podwozia KTO ROSOMAK, produkowaną bezpośrednio na linii produkcyjnej. Do głównych różnic należą wydłużenie pojazdu, zwiększenie jego nośności, nowy silnik. Dodatkowo jest to obiekt pływający, z falochronem.
Zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30 jest wynikiem pracy rozwojowej na mocy umowy zawartej pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum w składzie Huta Stalowa Wola S.A., oraz WB Electronics S.A., w efekcie której został opracowany prototyp wraz z dokumentacją techniczną.
Zgodnie z przeznaczeniem ZSSW-30 będą służyły do zwalczania celów opancerzonych oraz obiektów i umocnień wykorzystywanych przez przeciwnika, a także będą przeznaczone do realizacji zadań wsparcia ogniowego pododdziałów w czasie prowadzenia działań bojowych. Zastosowane systemy optoelektroniczne umożliwią realizację zadań niezależnie od pory doby, a także w trudnych warunkach atmosferycznych. Sprzęt został również przystosowany do funkcjonowania w trudnych warunkach klimatycznych.
Główne uzbrojenie ZSSW-30 stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S, która umożliwia prowadzenie ognia w trybie automatycznym i półautomatycznym, z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze stanowi sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C. Dodatkowe uzbrojenie stanowi podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych SPIKE. Uzbrojenie może być ładowane zarówno z zewnątrz jak i od wewnątrz pojazdu.
Dowódca i operator uzbrojenia mogą niezależnie od siebie obserwować, wykrywać, rozpoznawać i śledzić cele lądowe oraz powietrzne, w tym z wykorzystaniem funkcji autotrackera. Dodatkowo załoga może pracować w trybie „hunter-killer”, który polega na lokalizowaniu i identyfikacji celu przez dowódcę i przekazywaniu uchwyconego celu na wyświetlacz operatora uzbrojenia w celem jego namierzenia i zniszczenia.
Źródło: Wojsko Polskie