LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Potencjał AI może zwiększyć PKB Polski o 8 % do 2030 roku – barierą jest luka kompetencyjna w MŚP

Według ankiet przeprowadzonych na potrzeby raportu „Mapa kompetencji AI w Polsce” Polskiego Funduszu Rozwoju i Google Cloud Polska, ponad 84%. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ma znaczne braki kompetencyjne w zakresie sztucznej inteligencji. Aż 46,3% uważa je za krytyczne.

MŚP często nie wiedzą, jak mogą wykorzystać narzędzia AI i jakie może im to przynieść korzyści. Wśród kolejnych barier zastosowania tej technologii w biznesie wymieniane są m.in. ograniczenia budżetowe firm, brak odpowiedniej strategii cyfrowej czy też niechęć do zmian.

W raporcie braliśmy pod uwagę segment małych i średnich przedsiębiorstw. Jego wyniki były dosyć smutne. Mało firm korzysta ze sztucznej inteligencji. Jeśli zaczęłyby to robić, wzrósłby potencjał i produktywność polskiej gospodarki – powiedziała w rozmowie z agencją Newseria Magda Gajownik de Vries z Polskiego Funduszu Rozwoju.

MŚP odpowiadają za dwie trzecie PKB kraju

Z danych Implement Consulting Group & Google wynika, że pełne wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji może zwiększyć PKB Polski nawet o 8% w dłuższej perspektywie. Wdrożenie narzędzi AI w małych i średnich przedsiębiorstwach jest kluczowe, ponieważ odpowiadają one za niemal dwie trzecie PKB kraju i zatrudnienie ok. 7 mln osób.

Ankieta przeprowadzona wśród 95 przedstawicieli MŚP wskazuje na poważną skalę problemów kompetencyjnych w obszarze AI. Potwierdziło ją 84,2% badanej grupy. Jedynie 9,5% respondentów nie dostrzega tego problemu w swoich organizacjach.

Na podstawie raportów rynkowych eksperci PFR i Google Cloud Polska przygotowali listę czynników hamujących wdrażanie AI w MŚP. Oprócz niedostatecznych kompetencji są to problemy z rekrutacją i utrzymaniem specjalistów IT oraz brak czasu i środków na szkolenia.

Obawy przed wdrażaniem AI

  • wysokie koszty wdrożenia technologii AI, często nieproporcjonalne do postrzeganych korzyści,
  • biurokracja,
  • bariery regulacyjne, organizacyjne i kulturowe
  • niski poziom zaufania do technologii
  • opór przed zmianą,
  • brak planu na wdrożenie rozwiązań sztucznej inteligencji
  • cyberbezpieczeństwo,
  • brak dobrych przykładów wdrożenia AI,
  • ograniczony dostęp do wiarygodnych informacji.

Źródło: Freepik

Firmy często nie mają przygotowanych statystyk, żeby zacząć swoją przygodę z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Nie potrafią jeszcze analizować danych, żeby wykorzystywać je na potrzeby projektów i codziennej pracy – podkreśliła Magda Gajownik de Vries.

Eksperymentowanie z AI bez zabezpieczeń

Badanie ankietowe w raporcie sugeruje jednak, że część firm z sektora MŚP eksperymentuje z rozwiązaniami AI, w tym narzędziami konwersacyjnymi takimi jak np. ChatGPT, Claude czy też Gemini. Są one ogólnodostępne i proste w obsłudze, dlatego stanowią naturalny punkt wejścia do świata sztucznej inteligencji.

Przedsiębiorcy wykorzystują AI głównie do:

  • tworzenia treści reklamowych,
  • analizy danych biznesowych,
  • obsługi klienta,
  • wsparcia procesów HR
  • automatyzacji zadań administracyjnych.

Podczas tworzenia raportu zauważyliśmy, że pracownicy MŚP korzystają z AI, ale korzystając z kont prywatnych. Zaburzają przy tym wszelkie aspekty cyberbezpieczeństwa – zwróciła uwagę Magda Gajownik de Vries.

Korzystanie z narzędzi AI bez zabezpieczenia może mieć poważne konsekwencje dla firmy, szczególnie wówczas, gdy do sieci trafią poufne informacje dotyczące przedsiębiorstwa lub dane wrażliwe jego klientów.

Warto też mieć świadomość praw autorskich podczas korzystania z narzędzi AI. To jest wiedza i kompetencje, które powinni posiadać pracownicy, przynajmniej na poziomie podstawowym powinni posiadać pracownicy – wskazała ekspertka zPFR.

Działania wspierające rozwój kompetencji AI

Z punktu widzenia MŚP istnieje potrzeba systemowego podejścia do budowania kompetencji AI, które uwzględni specyfikę i ograniczone zasoby tego sektora. Badani przedstawiciele firm wskazują kluczowe działania wspierające:

  • rozszerzenie oferty szkoleń praktycznych,
  • wzmocnienie współpracy z uczelniami i instytutami badawczymi,
  • ułatwienie dostępu do materiałów edukacyjnych,
  • wprowadzenie programów mentoringowych i coachingowych,
  • włączenie tematyki sztucznej inteligencji do programów nauczania,
  • prowadzenie kampanii informacyjnych skierowanych do biznesu.

Źródło: Freepik

Z raportu wynika, że kwestie przywództwa są bardzo istotne w firmach. To właśnie osoba zarządzająca musi mieć świadomość, jakie korzyści może przynieść sztuczna inteligencja i jej zastosowanie. Polski Fundusz Rozwoju aktywnie działa na rzecz przedsiębiorców, prowadząc działania edukacyjne i doradcze w zakresie ich transformacji cyfrowej i podnoszenia kompetencji w zakresie AI. Mogą oni korzystać z darmowych kursów online, chociażby takich jak podstawy AI. Uczestniczyć w warsztatach, gdzie poznają narzędzia sztucznej inteligencji i ich praktyczne wykorzystanie – wymienia Magda Gajownik de Vries.

Jak wynika z danych Eurostatu, 13,48% firm w Unii Europejskiej, zatrudniających minimum 10 pracowników, wykorzystywało w 2024 roku przynajmniej jedno narzędzie sztucznej inteligencji. W zestawieniu widać duże różnice w implementacji AI w firmach różnej wielkości. Odsetek dużych przedsiębiorstw korzystających z tej technologii przekraczał 41% W przypadku średnich firm było to prawie 21%, a wśród małych 11,2%

Ogólny odsetek jest o 5,45 pp. wyższy w porównaniu do 2023 roku. Liderem unijnego zestawienia jest Dania, w której 27,58% firm wykorzystywało sztuczną inteligencję. Na drugim miejscu znalazła się Szwecja (25,09%), a na trzecim Belgia (24,71%.

Polska została sklasyfikowana na przedostatnim miejscu z wynikiem 5,9% (przed Rumunią), co i tak oznacza wzrost w stosunku do 2023 roku, kiedy było to 3,67%.

Źródło: NEWSERIA

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!