[UPGRADE!] Pierwsze kroki z Raspberry Pi: RPi jako konsola do gier czyli Quake II i Quake III na platformie Raspberry

 

Komputer Raspberry Pi dzięki niezwykle atrakcyjnej cenie, bogatym zasobom sprzętowym, a także szerokiemu gronu użytkowników (oraz ich nieskończonej wyobraźni) znalazł szerokie zastosowanie w wielu projektach – zarówno czysto sprzętowych jak i programowych. Przeglądając zasoby Internetu możemy natrafić na takie projekty jak np. systemy monitoringu, centrum domowej rozrywki czy np. radio Ethernetowe zbudowane w oparciu o komputer RPi. Część z tej niezliczonej liczby projektów znalazła swoje praktyczne zastosowanie, pozostałe są nastawione przede wszystkim na zapewnienie osobistej satysfakcji ich konstruktorom.

W artykule przedstawiamy kilka projektów z tej drugiej grupy – przekompilujemy i zagramy w kilka gier (zarówno natywne porty znanych tytułów jak np. Quake III oraz te z wykorzystaniem emulatorów takich konsol jak SNES, NES czy PSX), które to ukażą nam prawdziwą moc obliczeniową drzemiącą w tym niezwykle wydajnym zestawie. Zaczynajmy…

 

Dodatkowe informacje związane z optymalizowaniem wydajności komputera Raspberry Pi są dostępne w artykule.

 

Gra QUAKE III

Zawrotna kariera komputera Raspberry Pi rozpoczęła się na długo przed jego oficjalnym pojawieniem w sprzedaży. Atmosferę wielkiego oczekiwania wśród wszystkich przyszłych nabywców komputera, rozgrzał film nakręcony przez pomysłodawców projektu, ukazujący możliwości graficzne układu GPU na przykładzie gry Quake III. Jeżeli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami komputera Raspberry Pi, możemy się dziś przekonać, czy niezwykle wysoka wydajność zaprezentowana we wspomnianym filmie nie była tylko chwytem reklamowym.

 

  

Przykładowe widoki ekranu z grą QUAKE III na platformie Raspberry Pi

 

W poniższym opisie zaprezentowany został sposób kompilacji źródeł silnika gry (udostępnionego na licencji Open Source). Sam proces nie jest skomplikowany i nie wymaga od Czytelnika wiedzy programistycznej. Jego jedynym mankamentem jest jednak dość długi czas trwania (około jednej godziny). Jeżeli więc nie mamy za wiele czasu lub jesteśmy nastawieni wyłącznie na przyjemność płynącą z rozgrywki, możemy pobrać przekompilowane pliki binarne, gotowe do uruchomienia na zestawie Raspberry Pi. Jeśli jednak drogi Czytelniku masz ochotę poznać zasadę kompilacji silnika gry – co być może zachęci Cię również do przestudiowania jego kodu, wprowadzeniu własnych zmian oraz wydaniu własnej gry bazującej na tym popularnym silniku, gorąco zachęcam do lektury poniższego opisu.

 

 

Proces kompilacji został przetestowany na w pełni zaktualizowanej dystrybucji Raspbian (karta SD z preinstalowanym systemem dostępna w KAMAMI.pl). Aby uniknąć ewentualnych problemów z kompilacją kodu źródłowego, zachęcam Czytelników do aktualizacji pakietów oprogramowania do najnowszej wersji. W tym celu w terminalu RPi wykonamy polecenia:

Przed przystąpieniem do pobrania kodów źródłowych silnika gry oraz właściwej kompilacji należy uzupełnić system w niezbędne do dalszej pracy oprogramowania. Kod źródłowy silnika pobierzemy z repozytorium wykorzystując polecenie git (GIT jest rozproszonym systemem kontroli wersji wykorzystywanym w wielu otwartoźródłowych projektach). Dodatkowym drugim niezbędnym elementem będzie również biblioteka SDL (biblioteka wykorzystywana w programowaniu grafiki, dźwięku, itp.):

W pierwszym kroku utworzymy w katalogu domowym, katalog o nazwie quake3_src do którego pobierzemy źródła:

Do pobrania

O autorze

Łukasz Skalski

Łukasz Skalski – absolwent Politechniki Gdańskiej, miłośnik FLOSS,
autor książki “Linux. Podstawy i aplikacje dla systemów embedded” oraz szeregu artykułów dotyczących programowania systemów wbudowanych.
Zawodowo związany z firmą Samsung. Wszystkie wolne chwile poświęca projektowaniu i programowaniu urządzeń wyposażonych w mikroprocesory 8-/16- i 32-bitowe. Szczególnym zainteresowaniem obejmuje tematykę systemu Linux w aplikacjach na urządzenia embedded.