Nowa wersja firmware dla GPS firmy u-blox
To „uczące się” rozwiązanie może być praktyczne w zastosowaniach M2M, w których urządzenia są wielokrotnie używane na konkretnych obszarach. Dobrymi przykładami są: flota taksówek w mieście oraz zestaw kontenerów i palet przemieszczanych między magazynami. W takich przypadkach unikatową bazę użytecznych danych można wygenerować szybko i usługa może wiarygodnie podawać położenie użytkownikowi.
Poniższa lista wyczerpuje możliwości połączenia danych pozycyjnych z sieci komórkowej i satelitów GPS (lokalizacji hybrydowej) dające efekty lepsze niż sama technologia GPS:
- jakość określania położenia może być poprawiona i rozszerzona na obszary, w których sygnały satelitów GPS są w 100% zablokowane, szczególnie wnętrza budynków.
- możliwe jest wyeliminowanie sytuacji, w których nie da się zupełnie ustalić położenia, poprzez podanie przynajmniej przybliżonej lokalizacji wszędzie tam, gdzie jest pokrycie sieci komórkowej.
- celowe zakłócanie sygnałów GPS można obejść, poprawiając skuteczność systemów antykradzieżowych.
Rys. 4. Moduł 2G LEON z systemem CellLocate™.
Niższe zużycie energii
Zaimplementowany został nowy tryb oszczędzania energii, w którym pobór prądu jest mniejszy o ponad 35%. Tryb ten zapewnia automatyczne zarządzanie poborem energii, które daje najlepszy dla danego zastosowania kompromis między zużyciem energii a wydajnością. Funkcja ta pozwala na samodzielne, inteligentne odłączenie obwodów RF i/lub niskiej częstotliwości z możliwością automatycznego wybudzenia.
Pozwala to na zoptymalizowaną pracę w systemach, które są krytyczne jeśli chodzi o zapotrzebowanie na energię, np. niewielkie urządzenia elektroniki konsumenckiej trzymane w dłoni zasilane z małych baterii, które wymagają tylko okresowej łączności z systemem GPS. Na drugim biegunie są tu urządzenia zasilane z alternatora samochodu, które nie muszą być aż tak energooszczędne.
Zaawansowane samodzielne zliczanie nawigacyjne dla pojazdów
Należący do rodziny u-blox 6 moduł GPS LEA-6R jest wyposażona w funkcję Automotive Dead Reckoning (ADR). Ten mechanizm lokalizacji, opracowany przez u-blox, jest oparty o ostatnią znaną pozycję. Czujniki pojazdu przekazują informację o tym jak daleko i w jakim kierunku się on przemieścił wprost do odbiornika GPS. Dane te, razem z pozycją z GPS są przetwarzane, dając w efekcie 100% pokrycia i bardzo dokładne, ciągłe określenie pozycji, nawet w niesprzyjających warunkach (np. „kanionach miejskich”) lub przy braku sygnału GPS (np. w tunelach i garażach).
ADR przyjmuje dane z czujników różnych rodzajów. Klasyczny zestaw, nazwany Gyroscope plus Wheel Tick (GWT), zawiera żyroskop zapewniający informację o kierunku oraz czujnik obrotów koła, dający informację o prędkości. Alternatywnym rozwiązaniem jest określenie kursu różnicowo w oparciu o informacje z pary lub nawet wszystkich czterech kół, co jest nazywane Differential Wheel Tick (DWT). Jest to rozwiązanie nieco gorsze niż GWT, ale jego istotną zaletą jest oszczędność kosztów żyroskopu.