Rohde & Schwarz – przyrządy testowe dla inteligentnych samochodów

Samochody przyszłości będą w ciągłej interakcji ze swym otoczeniem. Z tego powodu producenci i dostawcy na rynek motoryzacyjny muszą przeprowadzić szczegółowe testy elementów do systemów bezprzewodowych, systemów typu infotainment, wspomagania kierowcy, powiadamiania o wypadku i inteligentnych systemów transportu, jak również interfejsów samochodowych systemów wbudowanych.

8. czerwca firma Rohde & Schwarz zaprezentowała swoją ofertę dla partnerów z przemysłu motoryzacyjnego podczas targów Automotive Testing Expo 2015 w Stuttgarcie. Jednym z najważniejszych punktów było rozwiązanie przeznaczone do testów automatycznych samochodowych systemów powiadamiania o wypadku. Zgodnie z decyzją EU, wykorzystanie systemu eCall będzie obowiązkowe we wszystkich nowych modelach samochodów od kwietnia 2018 roku. Jego rosyjski odpowiednik ERA-Glonass został uruchomiony wiosną tego roku. System testujący zgodność z eCall/ERA-Glonass opracowany przez Rohde & Schwarz jest szybkim i niezawodnym rozwiązaniem. Pozwala na przeprowadzenie testów radia przenośnego i elementów korzystających z nawigacji GNSS w pojazdach. Konfiguracja testowa składa się z szerokopasmowego testera radiowego R&S CMW500 i oprogramowania R&S CMW-KA094/KA095 wraz z wektorowym generatorem sygnałów R&S SMBV100A, który obsługuje standard GNSS. Rozwiązanie to pozwala sprawdzić, czy powiodło się zgłoszenie pod numer alarmowy 112 dokonane przez modem systemu  pojazdu i czy zostało ustabilizowane połączenie z punktem odbiorczym publicznego systemu bezpieczeństwa.

Nowoczesne systemy informacji i rozrywki w samochodach łączą funkcje radia, systemu nawigacji, urządzeń bezdotykowych, mobilny Internet i inne funkcje. Z tego powodu pojazdy wykorzystują rosnącą liczbę nadajników i odbiorników o dużej złożoności. Sygnały sieci komórkowych (takich jak LTE), sygnały innych sieci (WLAN, Bluetooth) i sygnały typu broadcast nie mogą wchodzić w interferencje. Do symulacji różnorodnych odbieranych sygnałów, zwłaszcza w trybie broadcast, Rohde & Schwarz oferuje system testowania transmisji R&S BTC. Przy użyciu dwóch niezależnych ścieżek sygnału pracujących w czasie rzeczywistym oraz do ośmiu generatorów arbitralnych system R&S BTC generuje wszystkie potrzebne sygnały radiowe. Pozwalają one na symulację międzynarodowych standardów telewizyjnych i transmisji radiowych, w tym istotnych sygnałów powodujących interferencje.

Dla systemów wspomagających pracę kierowcy Rohde & Schwarz przygotował innowacyjne rozwiązania wspomagające projektowanie i testowanie samochodowych czujników radarowych na etapie produkcji. Rozwiązanie testowe zostało wyposażone w kilka nowych funkcji. Symulator obiektów radarowych ARTS opracowany przez ITS i micro-sys pozwala teraz na symulację obiektów znajdujących się w minimalnej odległości 6 m, a jego pasmo zostało zwiększone do 1 GHz. Dzięki tym cechom doskonale nadaje się do automatycznych systemów hamowania (AEB) lub wykrywania obiektów w martwym polu. Interfejsu czasu rzeczywistego do symulacji pracy urządzeń w pętli (HiL) pozwala wielokrotnie odtwarzać w warunkach laboratoryjnych scenariusze testowe zgodnie ze standardami Euro NCAP. Takie rozwiązanie umożliwia obniżenie kosztu projektowania i skrócenie czasu wprowadzenia produktu na rynek. Doskonałym dodatkiem do ARTS jest zaawansowany analizator sygnału i widma R&S FSW z rozszerzeniem R&S FSW-K60C. Zwiększa ono pasmo analizy do 2 GHz, co pozwala zdemodulować i dokładnie przeanalizować sygnały FMCW typu chirp nawet o bardzo szerokim paśmie.

System R&S TS-ITS100 służy do testów zgodności ze standardem IEE 802.11p. System został specjalnie dostosowany do testowania elementów w komunikacji między pojazdami (V2V) i inteligentnych systemach transportowych pod kątem zgodności. Nowością jest możliwość odtworzenia realistycznych scenariuszy na podstawie danych transmisji IEEE 802.11p uzyskanych z pomiarów w terenie. Wykorzystanie tych danych w laboratorium pozwala zaoszczędzić czas i koszty. Analizator sieci radiowych R&S TSMW umożliwia rejestrowanie danych podczas jazdy próbnej, natomiast rejestrator R&S IQR zapisuje te dane i odtwarza je w warunkach laboratoryjnych. Oprogramowanie sekwencera R&S Contest pozwala przeprowadzić testy zgodności z takimi standardami regionalnymi, jak ETSI EN 302 571 w Unii Europejskiej, IEEE 802.11-2012 w USA oraz ARIB w Japonii.  Obsługuje on również testy specyficzne dla przemysłu motoryzacyjnego.

Kolejne produkty dla przemysłu motoryzacyjnego w ofercie R&S to seria dedykowanych rozszerzeń dla oscyloskopów R&S RTM, R&S RTE oraz R&S RTO. Rozszerzenia funkcji wyzwalania i dekodowania pozwalają na weryfikację projektu, uruchomienie i testy magistral stosowanych w pojazdach, takich jak LIN, CAN, CAN-FD (CAN Flexible Data) oraz protokołu FlexRay. Do testów zgodności samochodowych interfejsów Ethernet jest przeznaczone rozszerzenie BroadR-Reach, które umożliwia przeprowadzenie automatycznych testów zgodnie ze standardem OPEN Alliance SIG, jak również tworzenie wyczerpujących raportów.

Przedstawicielstwo Rohde & Schwarz w Polsce: ul. Al. Jerozolimskie 92, 00-807 Warszawa, tel: 22 337 64 99.

 

O autorze