LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Wstecz
Aktualności

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa przetestuje w Norwegii swoją rakietę kosmiczną ILR-33 BURSZTYN 2K

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa planuje w lipcu zagraniczną misję rakiety ILR-33 BURSZTYN 2K. To kolejny etap prac badawczo-rozwojowych przygotowujących polskie rakiety suborbitalne do lotów w warunkach kosmicznych.

ILR 33 Bursztyn 2K. Fot. Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

ILR 33 Bursztyn 2K. Fot. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

W Instytucie badania w zakresie technologii lotniczych i kosmicznych prowadzone są już blisko od 100 lat. Z kompetencji i doświadczeń inżynierów korzystają najwięksi na świecie, w tym europejscy integratorzy satelitów i podmioty rozwijające oraz produkujące rakiety wynoszące satelity na orbitę.

W Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa opracowanych zostało wiele przełomowych rozwiązań i technologii kosmicznych. Bez wątpienia należy do nich system składający się na rakietę ILR-33 BURSZTYN 2K. Jest to flagowy projekt naszego Centrum Technologii Kosmicznych. Wiele zastosowanych w nim elementów może z sukcesem zostać wykorzystanych w innych systemach rakietowych – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

ILR-33 BURSZTYN 2K – przełomowa technologia kosmiczna z Polski

Rakieta suborbitalna ILR-33 BURSZTYN 2K porusza się z prędkością blisko 1,4 km/s. Będzie służyć do realizacji testów technologii dla przemysłu kosmicznego i badań naukowych. Użyte w niej rozwiązania są pionierskie.

BURSZTYN jest pierwszą na świecie rakietą, w której jako utleniacz zastosowany został nadtlenek wodoru o stężeniu 98%, czyli jeden z najbardziej ekologicznych materiałów pędnych. Tym projektem oraz zastosowanymi w nim technologiami chcemy udowodnić światu, że elementy zrównoważonego, ekologicznego transportu są możliwe w przestrzeni kosmicznej – dodaje dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K jest wyposażona w innowacyjny hybrydowy silnik rakietowy oraz silniki na stały materiał pędny. Ma też szereg nowoczesnych technologii, które mogą być zastosowane w innych systemach rakietowych. Należą do nich między innymi modułowy komputer pokładowy OBC-K1, pironaboje EGG1U, zawory pirotechniczne oraz mobilna autonomiczna wyrzutnia WR-2. Wszystkie prace projektowe zrealizowano w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

Obecnie projekt znajduje się w przełomowym momencie.  Rakieta ma odbyć lot w konfiguracji, która docelowo może pozwolić na wynoszenie małych ładunków na pułap kosmosu.

Testy poligonowe opracowanej przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa rakiety ILR-33 BURSZTYN 2K mają szczególne znaczenie dla rozwoju technologii rakietowych w kraju. Polska Agencja Kosmiczna wspiera działania instytutu w tym zakresie. Kompetencje i doświadczenie polskich inżynierów w projektowaniu rakiet stanowią obecnie punkt wyjścia pozwalający nie tylko na udział w programach rozwoju dużych rakiet kosmicznych, ale także na zaangażowanie w realizację projektów dla potrzeb Sił Zbrojnych RP – mówi dr Michał Wierciński, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej.

Już dziś rozwiązania opracowane w ramach programu BURSZTYN pozwoliły na zaangażowanie polskich konsorcjów w szereg międzynarodowych projektów rakietowych Europejskiej Agencji Kosmicznej, Europejskiej Agencji Obrony i Europejskiego Funduszu Obronnego.

System składający się na rakietę ILR-33 BURSZTYN 2K ma szczególne znaczenie dla rozwoju technologii rakietowych w Polsce. Planowane testy rakiety w warunkach kosmicznych to ważny element budowy polskich kompetencji inżynieryjnych oraz rozwoju polskich technologii rakiet kosmicznych. Szczególnie, że ILR-33 BURSZTYN 2K stanowi również punkt wyjścia do rozwoju zaawansowanych technologii dużych rakiet kosmicznych, które na tę chwilę dostępne są jedynie w kilku krajach w Europie – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Dlaczego testy przygotowujące rakietę do lotu w warunkach kosmicznych prowadzone poza Polską?

Po zakończonych sukcesem czterech kampaniach testowych w Polsce, w lipcu br. odbędzie się kolejny etap testów przygotowujących rakietę ILR-33 BURSZTYN 2K do osiągnięcia linii kosmosu. Polska technologia będzie testowana w Norwegii, gdzie znajduje się centrum kosmiczne przeznaczone dla kosmicznych środków wynoszenia.

Zagraniczny charakter prac badawczych wynika z faktu, że planowany test dotyczy misji, w której dopuszczalna strefa upadku stopni i systemów rakiety jest duża. Z przyczyn bezpieczeństwa testy realizujemy poza Polską. To również kolejna próba naszej współpracy z partnerami zagranicznymi. Jest ona niezwykle ważna, ponieważ obecnie duża część prac B+R dotycząca technologii rakiet nośnych w Europie jest realizowana w układzie międzynarodowym – mówi dr inż. Adam Okniński, dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

Wyrzutnia WR-2. Fot. Lukasiewicz Instytut - Lotnictwa

Wyrzutnia WR-2. Fot. Lukasiewicz Instytut – Lotnictwa

Zespół odpowiadający za rozwój konstrukcji zakwalifikował do lotu wszystkie podsystemy rakiety, jak i wyposażenia naziemnego. Pełna weryfikacja systemów może odbyć się jedynie w drodze testów lotnych.

Jesteśmy pełni optymizmu przed kolejnymi testami systemu BURSZTYN. Już dziś wiadomo, że rakieta będzie wykorzystywana w latach 2025-2027 przez polską firmę Thorium Space. Odbędzie się to w ramach projektu NCBiR pt. „Satelitarny system teledetekcji oraz komunikacji suborbitalnych rakiet badawczych – FAZA II”. Jego celem jest rozwój nowych produktów technologicznych firmy dla sektora kosmicznego – podsumowuje dr inż. Sylwester Wyka, zastępca dyrektora ds. badawczych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K stanowi interesującą platformę technologiczną, z której mogą być prowadzone testy komponentów i podsystemów w locie. Może być stosowana do realizacji badań atmosfery i wynoszenia eksperymentów naukowych. Tym samym umożliwi prowadzenie zaawansowane programów dla przemysłu, nauki i edukacji. Zainicjowanie takiego programu w polskich realiach ułatwi dostęp krajowym podmiotom do przestrzeni kosmicznej. Pozwoli też na zwiększenie poziomu gotowości technologicznej wynoszonych polskich urządzeń. To ważny krok w historii prac badawczych prowadzonych przez inżynierów Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa i szansa dla całego polskiego sektora kosmicznego.

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: Boeing, GE, Airbus czy Pratt&Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.

Źródło: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa