Studenci z Politechniki Śląskiej zaprezentowali elektryczny bolid
Politechnika Śląska w Gliwicach zaprezentowała nowy bolid elektryczny, zbudowany przez studentów koła naukowego SKN POLSL Racing. Pojazd, nazwany SW-05e, to efekt niemal rocznej pracy młodych inżynierów, którzy nie tylko zaprojektowali, ale również wykonali 85% jego komponentów.
Bolid zbudowany przez studentów Politechniki Śląskiej wyróżnia się imponującymi osiągami – rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna sięga 130 km/h. Moc silników to 150 koni mechanicznych (111 kW). Dodatkowo swoim wyglądem nie ustępuje profesjonalny pojazdom Formuły 1.
— To nasz trzeci model elektryczny i zdecydowanie najbardziej zaawansowany. Powstał na bazie konstrukcji stalowej, z dwoma silnikami lotniczymi… – mówi Cezary Pradela, lider zespołu.
W trakcie prezentacji bolidu studenci zaznaczyli, że był on projektowany z myślą o prostocie i łatwości montażu poszczególnych elementów oraz integracji zaawansowanych systemów. W tym sezonie zespół skoncentrował się na zmodernizowaniu systemów wysokiego napięcia, zoptymalizowaniu komponentów oraz zwiększeniu sztywności ramy.
— W tym roku nasz zespół zaprojektował całkowicie nowe poszycie aerodynamiczne oraz pakiet aerodynamiczny, gdzie główne obszary zmian obejmują: przednie i tylne skrzydło, sekcje boczne oraz kanały chłodzące.
Przy projekcie bolidu SW-05e, który był podzielony na kilka etapów, udział wzięło 84 studentów i praktykantów podzielonych na 7 zespołów technicznych oraz 2 marketingowo-organizacyjno-sponsoringowe.
— Głównym powodem angażowania się w projekt jest nasza pasja, która wynika z chęci zdobywania wiedzy, nauki oraz chęci tworzenia — kontynuuje lider koła studenckiego.
Bolid zostanie niebawem zaprezentowany na międzynarodowej arenie, gdyż zespół planuje start w zawodach Formula Student w Czechach oraz we Włoszech.
– W sezonie 2024 nasz pojazd weźmie udział w zawodach Formula Student, startując w FS Czech oraz FS Italy. Te międzynarodowe konkursy to doskonała okazja do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań i umiejętności naszego zespołu konstrukcyjnego – tłumaczy Natalia Kapek, liderka podzespołu Marketing, Organization & Sponsorship.
— Na zawodach bolid prowadzić będzie członek naszego zespołu. W niektórych przypadkach prowadzimy wewnętrzną rekrutację. Wychodzimy z założenia, że osoby najbardziej zasłużone w zespole powinny być kierowcami. Mamy też członków, którzy biorą udział w wirtualnych wyścigach, a także ścigają się na lokalnych torach gokartowych — dodaje Cezary Pradela.
Inicjatywy takie jak POLSL Racing pokazują, jak wielki nacisk Politechnika Śląska kładzie na praktyczne kształcenie swoich studentów.
— Należy podkreślić, że szczycimy się studentami wysokich lotów z otwartymi i kreatywnymi umysłami. Musimy ich wręcz wyganiać wieczorami z laboratoriów, bo nie chcą opuszczać budynków — podsumowuje prodziekan ds. kształcenia na wydziale mechaniczno-technologicznym Politechniki Śląskiej prof. Marek Płaczek.
SKN PolSl Racing to jedno z najbardziej utytułowanych studenckich kół naukowych w historii Politechniki Śląskiej, zrzeszające 80 entuzjastów motoryzacji, przede wszystkim sportowej. Działalność grupy w ciągu ostatnich 10 lat zaowocowała licznymi innowacjami w dziedzinie konstrukcji pojazdów oraz triumfami w międzynarodowych zawodach z serii tzw. studenckiej Formuły 1. W bogatym portfolio zespołu znajduje się MC-01e „Elektra”, pierwszy motocykl elektryczny koła, który zdobył 1. miejsce w konkurencjach dynamicznych oraz ogólnej klasyfikacji kategorii do 8 kW podczas SmartMoto Challenge we Wrocławiu. Ponadto, w ich dorobku jest także SW-02 „Quarado”, ostatni spalinowy bolid zespołu, który zwyciężył w konkurencji Acceleration podczas FS Netherlands 2021 oraz zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej FS Andora 2021.
Źródło: Miasto Gliwice
Zdjęcia: Politechnika Śląska