LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Ariane 6 wyniesie na orbitę Sentinel-1D w drugiej połowie 2025 r.

ESA podpisała kontrakt z Arianespace na wyniesienie na orbitę satelity Sentinel-1D, czwartej jednostki misji Copernicus Sentinel-1, na pokładzie nowej europejskiej rakiety nośnej Ariane 6, znanej jako Ariane 62. Start zaplanowany jest na drugą połowę tego roku. Umowa została podpisana podczas 17. Konferencji Kosmicznej w Brukseli.

Porozumienie to podkreśla znaczenie szybkiego umieszczenia satelity Sentinel-1D na orbicie, aby wzmocnić misję Sentinel-1, która ma fundamentalne znaczenie dla programu Copernicus – obserwacji Ziemi w ramach unijnego programu kosmicznego – powiedział Christoph Kautz, dyrektor ds. nawigacji satelitarnej i obserwacji Ziemi w Komisji Europejskiej.

Fot.: ESA

Satelita Copernicus Sentinel-1D dołączy do swojego rodzeństwa Sentinel-1C, wystrzelonego w grudniu ubiegłego roku. Sentinel-1D zastąpi starszego satelitę Sentinel-1A, który znajduje się na orbicie od prawie 11 lat, czyli znacznie dłużej niż planowano.

Opracowana przez ESA dla Komisji Europejskiej misja Sentinel-1 opiera się na konstelacji dwóch identycznych satelitów latających na tej samej orbicie, ale oddalonych od siebie o 180°, aby zoptymalizować globalny zasięg i dostarczanie danych dla programu Copernicus. Satelity wyposażone są w zaawansowaną technologię radarową, zapewniającą obrazowanie powierzchni Ziemi w każdych warunkach pogodowych.

Misja przyczynia się do rozwoju licznych usług i zastosowań programu Copernicus, w tym monitorowania arktycznego lodu morskiego, śledzenia gór lodowych, rutynowego mapowania lodu morskiego i pomiarów prędkości lodowców. Odgrywa również istotną rolę w nadzorze morskim, takim jak wykrywanie wycieków ropy naftowej, śledzenie statków w celu zapewnienia bezpieczeństwa morskiego i monitorowanie nielegalnych połowów itp. Pozwala też na obserwację deformacji gruntu spowodowanych osiadaniem, trzęsieniami ziemi i aktywnością wulkaniczną, a także do mapowania lasów, zasobów wodnych i glebowych. Misja ma zatem kluczowe znaczenie dla wspierania pomocy humanitarnej i reagowania na kryzysy na całym świecie.

Zintegrowany system automatycznej identyfikacji

Sentinel-1C i Sentinel-1D wprowadzają nowe możliwości wykrywania i monitorowania ruchu morskiego dzięki zintegrowanemu systemowi automatycznej identyfikacji. Składa się on z czterech anten pokładowych i optymalizuje przechwytywanie sygnałów nadawanych przez statki, które zawierają kluczowe szczegóły, takie jak tożsamość, lokalizacja i kierunek płynięcia, umożliwiając precyzyjne śledzenie.

Dzięki możliwości wyboru dwóch lub czterech potężnych rakiet nośnych i nowemu górnemu stopniowi z możliwością ponownego uruchomienia, nowe rakiety Ariane 6 zapewniają Europie większą wydajność i możliwości wystrzeliwania szerokiej gamy statków kosmicznych. Dzisiejsze podpisanie umowy jeszcze bardziej podkreśla znaczenie współpracy, wykorzystując odpowiednią wiedzę specjalistyczną w celu wzmocnienia roli Europy w kosmosie i zwiększenia naszej wspólnej odpowiedzialności za ochronę planety – oznajmił Toni Tolker-Nielsen, dyrektor ds. transportu kosmicznego w ESA.

Opracowane przez ESA satelity Sentinel-1 są wyposażone w najnowocześniejszą technologię dostarczania kluczowych danych, które przynoszą znaczące korzyści zarówno społeczeństwu, jak i gospodarce. Wraz z naszymi europejskimi partnerami jesteśmy bardzo zadowoleni, że rakieta nośna Ariane 6 wyniesie kolejnego satelitę Sentinel-1 w przestrzeń kosmiczną, umożliwiając mu rozpoczęcie życia operacyjnego na orbicie Ziemi – dodała Simonetta Cheli, dyrektor ds. programów obserwacji Ziemi w ESA.

Źródło: ESA

Ariane 6 planowana w dwóch wersjach

Rakieta ma być dostępna w dwóch wersjach, w zależności od wymaganej wydajności: wersja z dwoma rakietami nośnymi, zwana Ariane 62, oraz Ariane 64 z czterema rakietami nośnymi.

Ariane 62 będzie wynosić ładunki o masie około 4,5 tony na geostacjonarną orbitę transferową lub 10,3 tony na niską orbitę okołoziemską.

Ariane 64 będzie wynosić ładunki o masie około 11,5 tony na geostacjonarną orbitę transferową i 21,6 tony na niską orbitę okołoziemską.

Ariane 6. Fot.: ESA

Mierząca ponad 60 metrów wysokości rakieta Ariane 6 ma ważyć prawie 900 ton po wystrzeleniu wraz z pełnym ładunkiem, co odpowiada w przybliżeniu półtora samolotu pasażerskiego Airbus A380. W celu opracowania Ariane 6, ESA współpracuje z siecią przemysłową kilkuset firm z 13 krajów europejskich, kierowaną przez głównego wykonawcę ArianeGroup.

Fot.: ESA

Rakietę zbudowała francuska agencja kosmiczna CNES. Zarządza i utrzymuje ona instalacje startowe  w europejskim porcie kosmicznym w Gujanie Francuskiej. Będzie wynosić zarówno ciężkie, jak i lekkie ładunki na szeroki zakres orbit w celu obserwacji Ziemi, telekomunikacji, meteorologii, nauki i nawigacji.

Fot.: ESA

Nośniki ładunku pozwalają małym satelitom, lżejszym niż 200 kg, podróżować „na barana” podczas startu głównego ładunku, efektywnie łącząc ładunki w tej samej misji. Adaptery te zostały opracowane w ramach inicjatywy ESA Light Satellite Low-cost Launch opportunity.

Usługa „wielokrotnego startu” dla małych satelitów zapewnia małym firmom opłacalne możliwości dostępu do rozwijającego się przemysłu kosmicznego.

 

Źródło: ESA

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!