Ariane 6 wyniesie na orbitę Sentinel-1D w drugiej połowie 2025 r.
ESA podpisała kontrakt z Arianespace na wyniesienie na orbitę satelity Sentinel-1D, czwartej jednostki misji Copernicus Sentinel-1, na pokładzie nowej europejskiej rakiety nośnej Ariane 6, znanej jako Ariane 62. Start zaplanowany jest na drugą połowę tego roku. Umowa została podpisana podczas 17. Konferencji Kosmicznej w Brukseli.
– Porozumienie to podkreśla znaczenie szybkiego umieszczenia satelity Sentinel-1D na orbicie, aby wzmocnić misję Sentinel-1, która ma fundamentalne znaczenie dla programu Copernicus – obserwacji Ziemi w ramach unijnego programu kosmicznego – powiedział Christoph Kautz, dyrektor ds. nawigacji satelitarnej i obserwacji Ziemi w Komisji Europejskiej.

Fot.: ESA
Satelita Copernicus Sentinel-1D dołączy do swojego rodzeństwa Sentinel-1C, wystrzelonego w grudniu ubiegłego roku. Sentinel-1D zastąpi starszego satelitę Sentinel-1A, który znajduje się na orbicie od prawie 11 lat, czyli znacznie dłużej niż planowano.
Opracowana przez ESA dla Komisji Europejskiej misja Sentinel-1 opiera się na konstelacji dwóch identycznych satelitów latających na tej samej orbicie, ale oddalonych od siebie o 180°, aby zoptymalizować globalny zasięg i dostarczanie danych dla programu Copernicus. Satelity wyposażone są w zaawansowaną technologię radarową, zapewniającą obrazowanie powierzchni Ziemi w każdych warunkach pogodowych.
Misja przyczynia się do rozwoju licznych usług i zastosowań programu Copernicus, w tym monitorowania arktycznego lodu morskiego, śledzenia gór lodowych, rutynowego mapowania lodu morskiego i pomiarów prędkości lodowców. Odgrywa również istotną rolę w nadzorze morskim, takim jak wykrywanie wycieków ropy naftowej, śledzenie statków w celu zapewnienia bezpieczeństwa morskiego i monitorowanie nielegalnych połowów itp. Pozwala też na obserwację deformacji gruntu spowodowanych osiadaniem, trzęsieniami ziemi i aktywnością wulkaniczną, a także do mapowania lasów, zasobów wodnych i glebowych. Misja ma zatem kluczowe znaczenie dla wspierania pomocy humanitarnej i reagowania na kryzysy na całym świecie.
Zintegrowany system automatycznej identyfikacji
Sentinel-1C i Sentinel-1D wprowadzają nowe możliwości wykrywania i monitorowania ruchu morskiego dzięki zintegrowanemu systemowi automatycznej identyfikacji. Składa się on z czterech anten pokładowych i optymalizuje przechwytywanie sygnałów nadawanych przez statki, które zawierają kluczowe szczegóły, takie jak tożsamość, lokalizacja i kierunek płynięcia, umożliwiając precyzyjne śledzenie.
– Dzięki możliwości wyboru dwóch lub czterech potężnych rakiet nośnych i nowemu górnemu stopniowi z możliwością ponownego uruchomienia, nowe rakiety Ariane 6 zapewniają Europie większą wydajność i możliwości wystrzeliwania szerokiej gamy statków kosmicznych. Dzisiejsze podpisanie umowy jeszcze bardziej podkreśla znaczenie współpracy, wykorzystując odpowiednią wiedzę specjalistyczną w celu wzmocnienia roli Europy w kosmosie i zwiększenia naszej wspólnej odpowiedzialności za ochronę planety – oznajmił Toni Tolker-Nielsen, dyrektor ds. transportu kosmicznego w ESA.
– Opracowane przez ESA satelity Sentinel-1 są wyposażone w najnowocześniejszą technologię dostarczania kluczowych danych, które przynoszą znaczące korzyści zarówno społeczeństwu, jak i gospodarce. Wraz z naszymi europejskimi partnerami jesteśmy bardzo zadowoleni, że rakieta nośna Ariane 6 wyniesie kolejnego satelitę Sentinel-1 w przestrzeń kosmiczną, umożliwiając mu rozpoczęcie życia operacyjnego na orbicie Ziemi – dodała Simonetta Cheli, dyrektor ds. programów obserwacji Ziemi w ESA.
Źródło: ESA
Ariane 6 planowana w dwóch wersjach
Rakieta ma być dostępna w dwóch wersjach, w zależności od wymaganej wydajności: wersja z dwoma rakietami nośnymi, zwana Ariane 62, oraz Ariane 64 z czterema rakietami nośnymi.
Ariane 62 będzie wynosić ładunki o masie około 4,5 tony na geostacjonarną orbitę transferową lub 10,3 tony na niską orbitę okołoziemską.
Ariane 64 będzie wynosić ładunki o masie około 11,5 tony na geostacjonarną orbitę transferową i 21,6 tony na niską orbitę okołoziemską.

Ariane 6. Fot.: ESA
Mierząca ponad 60 metrów wysokości rakieta Ariane 6 ma ważyć prawie 900 ton po wystrzeleniu wraz z pełnym ładunkiem, co odpowiada w przybliżeniu półtora samolotu pasażerskiego Airbus A380. W celu opracowania Ariane 6, ESA współpracuje z siecią przemysłową kilkuset firm z 13 krajów europejskich, kierowaną przez głównego wykonawcę ArianeGroup.

Fot.: ESA
Rakietę zbudowała francuska agencja kosmiczna CNES. Zarządza i utrzymuje ona instalacje startowe w europejskim porcie kosmicznym w Gujanie Francuskiej. Będzie wynosić zarówno ciężkie, jak i lekkie ładunki na szeroki zakres orbit w celu obserwacji Ziemi, telekomunikacji, meteorologii, nauki i nawigacji.

Fot.: ESA
Nośniki ładunku pozwalają małym satelitom, lżejszym niż 200 kg, podróżować „na barana” podczas startu głównego ładunku, efektywnie łącząc ładunki w tej samej misji. Adaptery te zostały opracowane w ramach inicjatywy ESA Light Satellite Low-cost Launch opportunity.
Usługa „wielokrotnego startu” dla małych satelitów zapewnia małym firmom opłacalne możliwości dostępu do rozwijającego się przemysłu kosmicznego.
Źródło: ESA