LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Artykuły

Zarządzanie komponentami o statusie obsolete w zaopatrzeniu elektronicznym

Zaopatrzeniowcy w przemyśle elektronicznym muszą radzić sobie z przestarzałością komponentów w celu utrzymania bezproblemowego łańcucha dostaw. Staje się to jednak coraz trudniejsze, ze względu na szybkie zmiany w technologii,  nieprzewidziane zdarzenia lub zaprzestanie produkcji. Artykuł opisuje wyzwania związane z zarządzaniem komponentami o statusie produkcyjnym obsolete (przestarzały) i przedstawia strategie skutecznego radzenia sobie z tym problemem.

Czy można przewidzieć pojawienie się statusu obsolete?

Status obsolete oznacza, że komponent taki jest przestarzały i nie jest przewidywana dalsza długoterminowa jego produkcja. Działy zaopatrzenia mogą nie być na to przygotowane. Niektóre firmy podają dodatkowe statusy nadawane elementom, których produkcja ulegnie w bliskim czasie zakończeniu. Są to np. Not recommended  for New Designs lub Last Time to Buy. Informacje te umożliwiają zaopatrzeniowcom dostosowanie strategii, ale w wielu przypadkach komponenty mogą zostać wycofane bez ostrzeżenia. Ta nieprzewidywalność wymaga świadomości i elastyczności zespołu zakupowego w celu zminimalizowania wpływu tego zjawiska na operacje łańcucha dostaw.

Zrozumienie przyczyn i wyzwań

Przestarzałość komponentów może być planowana lub nie oraz wynikać z postępu technologicznego, zmian popytu na rynku lub strategii cyklu życia produktu stosowanej przez producenta. Jako nieplanowana pojawia się w przypadku nieoczekiwanych zakłóceń w łańcuchu dostaw, zmian regulacyjnych lub nieprzewidzianych zmian w preferencjach branżowych. Zrozumienie każdego z tych czynników pomaga w opracowaniu skutecznych planów awaryjnych i jest kluczem do zapewnienia skutecznego zarządzania przestarzałością komponentów.

Nawet najlepiej ułożone plany mogą czasami nie wystarczyć, aby poradzić sobie z szerszymi konsekwencjami przestarzałości komponentów. To dlatego, że wpływa ona nie tylko na pracę zespołów zaopatrzeniowych, ale może mieć szersze implikacje w całym przemyśle elektronicznym.

Decyzja producenta o zaprzestaniu produkcji komponentu jest często podyktowana postępem technologicznym, zmianami popytu na rynku lub kalkulacjami. Chociaż długoterminowo odpowiada celom producenta, jej wpływ na dystrybutorów oraz użytkowników końcowych bywa głęboki, i to z wielu powodów. Może wpłynąć na stany magazynowe dystrybutorów i umowy w łańcuchu dostaw. Spowodować znaczne straty finansowe lub problemy operacyjne. Dlatego partnerzy muszą być gotowi do dostosowania swoich strategii zaopatrzenia i ścisłej współpracy z producentami, aby zapewnić im jak najwięcej informacji niezbędnych do uniknięcia lub wyeliminowania przestarzałości.

Producenci ponoszą odpowiedzialność wobec swoich użytkowników końcowych, którzy integrują komponenty elektroniczne ze swoimi produktami i mogą być zmuszeni do kosztownych i frustrujących zmian projektów. W wielu przypadkach powoduje to problemy ze zgodnością z przepisami i normami, szczególnie w branżach, w których priorytetem jest bezpieczeństwo, niezawodność i trwałość. Alternatywne komponenty muszą spełniać niezbędne normy, co staje się szczególnie istotne w odniesieniu do utylizacji przestarzałych komponentów. Właściwa utylizacja i recykling mają zasadnicze znaczenie dla zminimalizowania wpływu na środowisko i zapewnienia zgodności z przepisami. Zaopatrzeniowcy muszą wziąć pod uwagę te implikacje.

Wszystkie skutki przestarzałości mogą powodować opóźnienia, wzrost kosztów lub potencjalnie wpływać na wydajność, niezawodność i renomę produktu, dlatego tak ważne jest, aby jak najlepiej przygotować się na każdą ewentualność.

Przygotowanie

Niezbędne jest przygotowanie się na ewentualne starzenie się komponentów, dlatego działy zaopatrzenia powinny poświęcić czas na opracowanie szczegółowych planów awaryjnych.

Zalecane strategie obejmują regularne, proaktywne monitorowanie cyklu życia krytycznych komponentów. Zaopatrzeniowcy powinni utrzymywać jasne i spójne linie komunikacji z producentami za pośrednictwem odpowiednich partnerów handlowych, aby wcześniej wiedzieć o potencjalnych zagrożeniach związanych z przestarzałością. Taka współpraca pozwala na planowanie przyszłości problematycznych komponentów w oparciu o popyt. Daje również użytkownikom czas na opracowanie alternatywnych rozwiązań i przejście na łatwo dostępne komponenty z tych samych lub innych źródeł. Pomaga też zaplanować w projektach komponentów nowszych i o lepszej dostępności w celu wydłużenia cyklu życia produktu końcowego.

Ograniczając ryzyko warto mieć zróżnicowaną bazę dostawców komponentów. Poprzez korzystanie z wielu źródeł i badanie alternatywnych opcji, zespoły ds. zaopatrzenia mogą przygotować się na wszelkie zakłócenia. Ważne jest budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z dystrybutorami oraz awaryjne zapasy krytycznych komponentów. Pomagają też inwestycje w odpowiednie środowisko umożliwiające przechowywanie komponentów, które mogą zostać wycofane z produkcji.

Z drugiej strony, strategie przygotowania się na długoterminowe trendy są trudniejsze do wdrożenia. Biorąc pod uwagę szybkie tempo zmian technologicznych, należy wziąć pod uwagę krótsze życie komponentów niż na początku zakładano i wymyśleć sposób, w jaki zaopatrzeniowcy powinni się do tego przygotować.

Przyszłe trendy i kwestie

Istnieje kilka trendów, które obecnie kształtują zarządzanie przestarzałością komponentów. Jednym z nich jest właśnie tempo innowacyjności w technologii. Szybki postęp powoduje wprowadzanie nowych komponentów w niespotykanym dotąd tempie, co oznacza, że działy zaopatrzenia muszą znacznie szybciej niż kiedykolwiek ocenić prawdopodobny cykl życia.

Innym trendem jest rosnąca dywersyfikacja strategii zaopatrzenia i wdrażanie praktyk zarządzania ryzykiem, które mogą proaktywnie przeciwdziałać przestarzałości i innym problemom, zanim się pojawią. W dłuższej perspektywie coraz większe znaczenie ma włączenie zasad i praktyk zrównoważonego rozwoju.

Wdrożenie zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji zmienia charakter zaopatrzenia, dzięki narzędziom zapewniającym lepszy wgląd w dynamikę łańcucha dostaw. Już teraz pomagają przewidywać przestarzałość i optymalizować wyprzedzające ją decyzje.

Zaopatrzeniowcy badają zaawansowane strategie ograniczania ryzyka w świecie cyfrowym, bez ponoszenia go w świecie rzeczywistym. Planują scenariusze i dynamicznie prognozują wykorzystanie danych, aby szybko reagować na przestarzałość komponentów w przypadku wystąpienia takiego stanu.

Ale co robić dzisiaj?

Zarządzanie przestarzałością komponentów w przemyśle elektronicznym jest coraz bardziej złożonym wyzwaniem, które wymaga proaktywnego podejścia. Aby skutecznie sobie z nim radzić, działy zaopatrzenia muszą zrozumieć podstawowe przyczyny przestarzałości i wdrożyć solidne strategie w miarę ich powstawania, ponieważ wycofywanie komponentów produkcji będzie nieuniknione. Warto zatem ściśle współpracować z zespołami badawczo-rozwojowymi oraz śledzić na bieżąco informacje o postępach technologicznych i trendach rynkowych. Ważna jest też dywersyfikacja zaopatrzenia i zmniejszenie zależności od pojedynczych źródeł. Kluczem jest otwarta i przejrzysta komunikacja z producentami, ich dystrybutorami, klientami i wewnętrznymi interesariuszami.

Poprzez włączenie tych zaleceń specjaliści ds. zaopatrzenia mogą aktywnie reagować na powiadomienia o wycofaniu z produkcji i tym samym zmniejszać ryzyko związane z przestarzałością. Zapewniać ciągłość łańcucha dostaw i minimalizować wpływ na działalność swojej firmy i jej klientów.

Autor: Jas Gohlar
Farnell Product Segment Leader Semiconductors.