Stellantis wstrzymuje produkcję Leapmotor T03 w Tychach. Koniec chińskich elektryków w Polsce?
30 marca 2025 roku Stellantis przerwał montaż elektrycznego modelu T03 marki Leapmotor w swojej fabryce w Tychach. Informację jako pierwszy podał Reuters. Decyzja koncernu była zaskoczeniem, ponieważ nie podano oficjalnego powodu, ani nie zapowiedziano dalszych działań w innych krajach Europy.
Mimo wstrzymania, Leapmotor nadal ma pojawić się na europejskich drogach
Stellantis podkreślił, że pozostaje w pełni zaangażowany we wprowadzenie marki Leapmotor na rynek europejski. Jednocześnie zaznaczył, że analizuje alternatywne scenariusze produkcji. To może oznaczać przeniesienie montażu do innych lokalizacji – jednak szczegóły nie zostały jeszcze ujawnione.
Produkcja, która miała potencjał
T03 to kompaktowy samochód elektryczny, który zyskał zainteresowanie ze względu na atrakcyjny zasięg – do 395 km w warunkach miejskich oraz 265 km w cyklu mieszanym. Model trafił na linię montażową w Tychach w 2024 roku, dlatego wstrzymanie produkcji zaledwie rok później budzi pytania o długofalową strategię Stellantis.
Warto dodać, że już w 2024 roku koncern porzucił plan produkcji innego modelu Leapmotora – B10. Decyzję podjęto po tym, jak chiński rząd ograniczył możliwość realizowania dużych inwestycji motoryzacyjnych w Europie. To właśnie te okoliczności mogły wpłynąć również na obecną decyzję.
Tyska fabryka i znaczenie dla rynku
Fabryka Stellantis w Tychach to jeden z najważniejszych ośrodków produkcji samochodów w Polsce. Od początku istnienia – od lat 70. – z taśm zjechało już ponad 13 milionów pojazdów. W samym 2024 roku wyprodukowano tam ponad 224 tysiące aut. Zatrzymanie produkcji T03 nie oznacza więc końca działalności zakładu, jednak może wpłynąć na lokalny rynek pracy i tempo elektryfikacji transportu.
Co dalej z chińskimi elektrykami w Europie?
Stellantis posiada 21% udziałów w Leapmotor oraz 51% w Leapmotor International – spółce odpowiedzialnej za sprzedaż zagraniczną. Partnerstwo miało umożliwić chińskim elektrykom szybkie wejście na rynki UE. Teraz jednak w obliczu napięć politycznych i zmian legislacyjnych, ta strategia wymaga korekty.
źródło: biznes.pap