Polska w kosmosie: Silniki z Łukasiewicz – ILOT trafią do rakiety MaiaSpace
Polscy inżynierowie wspólnie z francuskim start-upem MaiaSpace tworzą przełomową technologię napędu rakietowego. Ich celem jest nie tylko wzmocnienie europejskiej pozycji w kosmosie, lecz także rozwój zrównoważonych technologii napędowych.

Źródło: ilot.lukasiewicz.gov
Polacy współtworzą przyszłość europejskich lotów kosmicznych
23 kwietnia 2025 r. firma MaiaSpace zawarła strategiczne porozumienie z Instytutem Lotnictwa – Łukasiewicz (ILOT) i start-upem Thaliana Space. Partnerzy rozpoczęli współpracę nad stworzeniem silników na ciekłe materiały pędne, które zasilą manewrowy człon rakiety Colibri.
– Silniki, które zaprojektowaliśmy, wykorzystują 98-procentowy nadtlenek wodoru jako utleniacz i bazują na doświadczeniach z projektów GRACE 1 i GRACE 2 – poinformowano w oficjalnym komunikacie.
Inżynierowie pracują nad jednostkami o ciągu 420 N, które umożliwią precyzyjne manewrowanie i umieszczanie ładunków na właściwych orbitach. Zastosowane rozwiązania mają również ograniczyć wpływ na środowisko naturalne.

Źródło: ilot.lukasiewicz.gov
Rakieta, która wraca – nowy rozdział europejskiego kosmosu
MaiaSpace, działająca od 2022 roku jako spółka córka ArianeGroup, rozwija nowy system nośny. Ten system pozwoli odzyskać dolny stopień rakiety po pionowym lądowaniu na barce morskiej – podobnie jak robi to SpaceX. Dzięki temu Europa zyska nowoczesne narzędzie do taniego i elastycznego wynoszenia satelitów.
– Chcemy zbudować rakietę, która nie tylko uniezależni Europę od zewnętrznych dostawców, ale również wyznaczy nowe standardy efektywności i zrównoważonego rozwoju – powiedział przedstawiciel MaiaSpace podczas ogłoszenia współpracy.
Rakieta wyniesie do 4000 kg na niską orbitę okołoziemską (LEO), a zastosowanie ciekłego tlenu i bio-metanowego paliwa zwiększy jej efektywność.
Łukasiewicz – ILOT napędza innowację i dba o środowisko
Instytut Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT) przejął odpowiedzialność za opracowanie wersji lotnej silnika oraz przeprowadzenie serii testów gorących. Eksperci instytutu zadbają o zgodność projektu z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa, efektywności i ekologii, które obowiązują w sektorze kosmicznym.
– Naszym celem jest rozwój ekologicznych technologii napędowych. Wierzymy, że opracowany silnik stanie się fundamentem zrównoważonego transportu kosmicznego – zaznaczył dr inż. Sylwester Wyka, p.o. dyrektora Łukasiewicz – ILOT.
Prace nad nowym napędem bazują m.in. na doświadczeniach zdobytych w ramach programu GRACE (Green Rocket Engine for Advanced Commercial Exploration). Inicjatywa ta koncentrowała się na tworzeniu przyjaznych środowisku, wysokowydajnych silników rakietowych i znacząco przyczyniła się do rozwoju polskiej technologii kosmicznej.
Nowym graczem w branży jest Thaliana Space – spin-off Łukasiewicz – ILOT – który przejął odpowiedzialność za produkcję i dostawy silników do rakiety Maia.
– To porozumienie otwiera przed nami ogromne możliwości. Zyskujemy realną szansę, by zaznaczyć swoją obecność w świecie nowoczesnych technologii kosmicznych – powiedział Błażej Marciniak, prezes Thaliana Space.
Silniki Prometheus i plan na 2026 rok
Rakieta MaiaSpace skorzysta także z europejskich technologii, takich jak silnik Prometheus, rozwijany przez Europejską Agencję Kosmiczną w ramach programu Themis. Silnik, napędzany ciekłym tlenem i metanem, wspiera ideę wielokrotnego użytku i ograniczenia kosztów wynoszenia satelitów.
Pierwsze komercyjne loty nowej rakiety planowane są na 2026 rok. Polska już dziś staje się częścią tej zmiany – nie jako obserwator, lecz jako pełnoprawny partner technologiczny.
Źródło: ilot.lukasiewicz.gov, ilot.lukasiewicz