LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Czy przed nami szybki rozwój robotów humanoidalnych w branży motoryzacyjnej i logistycznej?

W przeszłości sektory motoryzacyjny i logistyczny wiodły prym we wdrażaniu automatyzacji i robotyki, począwszy od robotów mobilnych i ramion przemysłowych, a skończywszy na robotach współpracujących. Obecnie, w ramach podobnego trendu, producenci OEM z branży motoryzacyjnej i operatorzy magazynów ponownie przejmują inicjatywę, tym razem dzięki robotom humanoidalnym. Kilku branżowych gigantów, w tym BYD i Tesla, ogłosiło plany dziesięciokrotnego zwiększenia liczby robotów humanoidalnych w ciągu najbliższego roku.

Według IDTechEx, ta dynamika osiągnie kulminację we wdrożeniu około 1,6 miliona robotów humanoidalnych w sektorze motoryzacyjnym do 2035 roku. Nowy raport, Roboty humanoidalne 2025-2035: Technologies, Markets and Opportunities, nakreśla szczegółowo, w jaki sposób wiodący gracze planują tę transformację, wraz z wyzwaniami technicznymi, handlowymi i regulacyjnymi.

Rok 2025 jest przełomowy. Wielu producentów z branży motoryzacyjnej wierzy, że roboty humanoidalne staną się fizycznym ucieleśnieniem sztucznej inteligencji w realnym świecie. Tesla, BMW, Mercedes-Benz, Hyundai i Xiaomi aktywnie inwestują w robotykę humanoidalną, zarówno poprzez startupy, jak i rozwój wewnętrzny.

Źródło: IDTechEx

Strategiczne powody wzrostu w branży motoryzacyjnej:

  • Synergia łańcucha dostaw: Producenci OEM z branży motoryzacyjnej posiadają już solidne łańcuchy dostaw, które w znacznym stopniu pokrywają się z komponentami robotów humanoidalnych, takimi jak silniki, czujniki (np. LiDAR i kamery) oraz baterie. Takie nakładanie się łańcuchów dostaw umożliwia producentom OEM efektywne skalowanie produkcji przy jednoczesnym wykorzystaniu ich siły przetargowej w celu obniżenia kosztów komponentów, dzięki czemu roboty humanoidalne stają się bardziej opłacalne w różnych sektorach.
  • Rentowność i nowe strumienie przychodów: Chociaż roboty humanoidalne są wciąż na wczesnym etapie rozwoju, dobrze nadają się do wdrożenia w fabrykach motoryzacyjnych, ze względu na ich ludzką postać, umożliwiając płynną integrację bez konieczności rekonfiguracji istniejących układów. W dłuższej perspektywie producenci OEM przewidują, że humanoidy zmniejszą koszty pracy i wygenerują nowe źródła przychodów poprzez sprzedaż robotów do innych branż.

Obecnie przypadki użycia w fabrykach ograniczają się do zadań takich jak obsługa materiałów, etykietowanie identyfikatorów i inspekcja. Wciąż istnieją jednak wyzwania techniczne, w szczególności ograniczona żywotność baterii (skutkująca ponad 50% przestojami), niewielka ładowność i wysokie koszty (z cenami często przekraczającymi 100 000 USD za sztukę), chociaż IDTechEx prognozuje stały spadek kosztów, ostatecznie 20 000 USD za sztukę.

Źródło: IDTechEx

Logistyka i magazynowanie: Następna granica

Branża logistyczna i magazynowa ma być drugim co do wielkości odbiorcą robotów humanoidalnych. W obliczu dotkliwych niedoborów siły roboczej i rosnącej złożoności operacyjnej, magazyny zwracają się ku humanoidom jako obiecującemu rozwiązaniu. Roboty te zapewniają precyzję i spójność powtarzalnych zadań, zwiększając szybkość i minimalizując błędy ludzkie.

Korzyści są wielopłaszczyznowe: roboty humanoidalne pomagają obniżyć koszty pracy, zmniejszają zakłócenia operacyjne i oferują niezrównaną elastyczność, zdolną do dostosowywania się do różnych zadań w ciągu dnia. Ich zaawansowane czujniki i sztuczna inteligencja ułatwiają również lepsze wykorzystanie przestrzeni, potencjalnie zwiększając gęstość magazynowania w już zatłoczonych obiektach. Co więcej, mogą pracować ciagle maksymalizując produktywność.

Jednak powszechne przyjęcie jest wciąż w powijakach. Od 2025 r. wdrożenia humanoidów w magazynach wynoszą poniżej 5%, co odzwierciedla zarówno bariery technologiczne, jak i handlowe. W zależności od obciążenia pracą, każda jednostka działa zazwyczaj przez 2-3 godziny, po czym wymaga równie długiego ładowania, co powoduje znaczne przestoje. Chociaż pojawiają się rozwiązania szybkiego ładowania, często wiążą się one z wyższymi kosztami i krótszą żywotnością baterii.

Kolejnym problemem jest opłacalność. Przy ograniczonych danych terenowych dotyczących zwrotu z inwestycji i długich cyklach testowych, Amazon informuje o 18-miesięcznym okresie pilotażowym przed podjęciem decyzji o skalowaniu, operatorzy magazynów pozostają ostrożni. Podobnie jak w przypadku autonomicznych pojazdów kierowanych (AGV) na początku ich istnienia, humanoidy są mocno oceniane przez szerszym wykorzystaniem.

Autor: Yulin Wang, starszy analityk ds. technologii w IDTechEx

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!