Grupa LUG zwiększyła przychody, ale ocenia stan rynku jako daleki od oczekiwań
LUG S.A., holding zarządzający jedną z europejskich marek specjalizujących się w profesjonalnych rozwiązaniach oświetleniowych, opublikował wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. Skonsolidowane przychody w tym okresie wyniosły 52,92 mln PLN, co oznacza wzrost o 13,3% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zysk brutto ze sprzedaży sięgnął 19,65 mln PLN wobec 18,74 mln PLN rok wcześniej.
Firma z siedzibą w Zielonej Górze działa na rynku od ponad 34 lat i od 2008 roku funkcjonuje w strukturze holdingu obejmującego liczne spółki zależne. LUG S.A. notowana jest na rynku NewConnect Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie od listopada 2007 roku.
Rozwiązania oświetleniowe oferowane przez spółkę trafiają zarówno na rynek krajowy, jak i do klientów w kilkudziesięciu krajach świata. W skład struktur organizacyjnych wchodzą m.in.: LUG Light Factory Sp. z o.o., LUG GmbH, LUG do Brasil Ltda, LUG Lighting UK Ltd., TOW LUG Ukraina, BIOT Sp. z o.o., LUG Argentina S.A., LUG Turkey, LUG Services Sp. z o.o. oraz ESCOLIGHT Sp. z o.o.

Źródło: zielonagora.naszemiasto
Wzrost przychodów mimo trudnych warunków rynkowych
Na poziom przychodów ze sprzedaży na przestrzeni pierwszych trzech miesięcy 2025 roku wpłynęły w dużej mierze realizacje projektów wygranych w ramach programu „Rozświetlamy Polskę”, które właśnie weszły w fazę realizacji. Niestety aktywność inwestycyjna w pozostałych segmentach rynku, w tym także na rynkach zagranicznych nie była na tyle wysoka by wzbudzić przekonanie o jednoznacznej poprawie warunków makroekonomicznych.
- 52,92 mln PLN przychodów w I kwartale 2025 roku (+13,3% r/r);
- 19,65 mln z PLN zysku brutto ze sprzedaży w I kwartale 2025 roku (+4,9% r/r);
- 1,55 mln PLN wyniku EBITDA od stycznia do marca 2025 roku (+30,3% r/r);
Najważniejszym rynkiem dla Grupy LUG w I kwartale br. była niezmiennie Polska. Udział przychodów ze sprzedaży krajowej wynosił w analizowanym okresie blisko 51% i stanowił poziom 26,82 mln PLN. Na przeciwwadze, z niewielką stratą znajdowały się przychody z rynków zagranicznych, których wartość wynosiła 26,10 mln PLN, a udział stanowił ponad 49% całkowitych przychodów.
– Nasze przychody w I kwartale 2025 roku zanotowały dwucyfrowy wzrost r/r, ale wciąż działamy w niesprzyjających warunkach. Stan inwestycji, a w konsekwencji całej branży jest wciąż daleki od oczekiwań. Pozytywna dynamika finansowa nie zbilansowała wpływu takich czynników jak presja cenowa czy wzrost kosztów produkcji, co przełożyło się na rentowność zamówień oraz niższy poziom realizowanej marży, a w konsekwencji na stratę netto – komentuje wyniki Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu LUG S.A.
Marża brutto na sprzedaży była niższa niż rok wcześniej o 3,0 pp. i wyniosła 37,1 %. To poziom poniżej wyznaczonego strategicznego pułapu 40%, lecz zdaniem Zarządu to sytuacja przejściowa, a Grupa LUG wciąż jest blisko założonego celu i ma szansę wkrótce powrócić na poziom przekraczające 40%.
– Silna presja cenowa podczas składania ofert w ramach programu „Rozświetlamy Polskę” obniżyła rentowność projektów. Biorąc pod uwagę, że w 2024 roku ilość projektów na rynku była niska, co nakręcało dodatkowo walkę konkurencyjną, optymalizacja marży była więc uzasadniona. Wielokrotnie jednak udowodniliśmy w minionych okresach, że mamy potencjał ku temu, by przez kolejne lata rosnąć i generować marże na poziomie ponad 40% – wyjaśnia Prezes.
Mimo tych niekorzystnych wyników, EBITDA wzrosła do 1,55 mln PLN, notując poprawę o 30,3% w ujęciu rocznym. A marża EBITDA osiągnęła 2,9%, czyli o 0,4 punktu procentowego więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Strata netto sięgnęła wówczas 1,64 mln PLN, podczas gdy rok wcześniej wynosiła 1,07 mln PLN.
Koniunktura w branży oświetleniowej
Wyniki finansowe wypracowane od stycznia do marca br. odzwierciedlają koniunkturę w branży oświetleniowej oraz w sektorach publicznym i przemysłowym. Zarówno w strefie Euro jak i w Polsce utrzymuje się wysoka presja cenowa i niska dynamika zamówień. Do tego rosną koszty komponentów i płace.
– Perspektywy dla gospodarki polskiej na pierwszą połowę roku wskazują szansę na umiarkowane przyspieszenie wzrostu PKB. W lutym br. krajowy PMI po raz pierwszy od niemal 3 lat przekroczył poziom 50 pkt. Jak dotąd optymizm w przemyśle utrzymuje się, czego przejawem są rosnąca produkcja oraz zatrudnienie. Chwiejnym elementem układanki pozostają nowe zamówienia, zatem decydujące będą pierwsze miesiące kwartału trzeciego, kiedy po okresie wakacyjnym dostrzeżemy faktyczny dalszy kierunek rozwoju gospodarki. Kondycja europejskiej gospodarki poprawia się wolniej od krajowej, głównie za sprawą zróżnicowanego tempa „starej Europy” – tutaj na odwrócenie trendu przyjdzie nam jeszcze poczekać. Dla podwórka oświetleniowego oznacza, to, że Polska wciąż będzie stymulowana poprzez projekty w ramach programu „Rozświetlamy Polskę, jak również przez zapowiadane przez rząd wydatki na inwestycje ze środków z KPO, w tym inwestycje infrastrukturalne oraz obronnościowe. W oświetleniu wnętrzowym kluczowa będzie identyfikacja wąskich segmentów, które rozwijają się niezależnie od szerokiej koniunktury – podkreśla Jakub Wtorkowski, Dyrektor Finansów Strategicznych i Ryzyka oraz Prokurent LUG S.A.
Sytuacja na rynku oświetleniowym wciąż jest daleka od oczekiwań, a widoczne pierwsze symptomy poprawy, ze względu na kilkumiesięczny cykl życia projektów budowlanych i modernizacyjnych, mogą być widoczne w wynikach Grupy LUG dopiero w II połowie bieżącego roku.
Źródło: informacje prasowe