LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

AGH Racing z nowym elektrycznym bolidem RTE 3.0

Zespół AGH Racing oficjalnie zaprezentował swój najnowszy projekt – RTE 3.0, w pełni elektryczny bolid wyścigowy. Uroczysta premiera pojazdu odbyła się w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Obecni byli goście ze świata nauki, przemysłu i motorsportu.

Źródło: AGH

Nowy bolid to kolejna wersja pojazdu zbudowanego przez uczestników koła naukowego AGH pod kątem uczestnictwa w zawodach Formuły Student. Zastosowano w nim szereg przełomowych rozwiązań technologicznych, o których można powiedzieć, że ustanawiają nowe standardy konstrukcyjne i inżynierskie w polskich zespołach Formuły Student. AGH jest jedną z kilku uczelni polskich biorących udział w tych zawodach.

W dotychczas budowanych bolidach AGH Racine, podobnie jak i konstrukcjach innych polskich zespołów, nie decydowano się na napęd na cztery koła. W konstrukcji RTE 3.0 taki rodzaj napędu został zastosowany po raz pierwszy w historii. Monocoque jest wykonany z włókna węglowego – ultralekkiej i sztywnej strukturze nośnej, stosowanej w profesjonalnym motorsporcie.

Inżynieria jutra – dzieło studentów AGH

Nowy bolid waży zaledwie 225 kilogramów i jest napędzany przez cztery silniki elektryczne umieszczone bezpośrednio w kołach. Każdy z nich jest kontrolowany jest przez autorskie algorytmy wektorowania momentu obrotowego, co zapewnia nieporównywalną precyzję prowadzenia. Zespół napędowy generuje łącznie 140 kW (190 KM) mocy oraz 1000 Nm momentu obrotowego. Bolidy tej formuły są znane z ogromnych przyspieszeń. RTE 3.0 rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,5 sekundy, to jest przyspieszenie prawie 3g. Jak podkreślają twórcy, parametry studenckiego bolidu są porównywalne z profesjonalnymi pojazdami wyścigowymi.

Pojazd jest zasilany wysokonapięciowym akumulatorem 600 V o pojemności 7,86 kWh. Zapewnia on maksymalną wydajność, ale co ważne, jest również bezpieczny.

Podczas zawodów niezwykle istotny jest docisk pojazdu do toru zapewniający precyzję prowadzenia oraz stabilność. Przy prędkości 120 km/h generowany jest docisk ponad 3200 N. Zapewnia go starannie zaprojektowany pakiet aerodynamiczny.

Autonomiczna przyszłość

Po raz pierwszy w historii zespołu bolid został również przygotowany do jazdy autonomicznej. System oparty na kamerach, laserowych skanach otoczenia i wewnętrznych czujnikach, wspierany przez algorytmy sztucznej inteligencji, wylicza optymalną trasę. Na tej podstawie steruje silnikiem w kolumnie kierowniczej oraz układem napędowym. Choć funkcjonalność autonomiczna będzie rozwijana w kolejnych miesiącach, już dziś stanowi fundament dla przyszłych projektów AGH Racing. Należy zaznaczyć, że jazda autonomiczna jest jedną z konkurencji Formuły Student.

Źródło: AGH

Z pasji do technologii – z Krakowa na światowe tory

RTE 3.0 jest rezultatem wytężonej pracy ponad 120 studentów z różnych wydziałów AGH – od inżynierii mechanicznej, przez elektronikę, aż po informatykę i zarządzanie projektami. Projekt łączy wiedzę akademicką z praktyką, pokazując, że studenci mogą tworzyć nowoczesne technologie na poziomie międzynarodowym.

Źródło: AGH

– Bolid RTE 3.0 to nie tylko wyjątkowe osiągnięcie technologiczne – to również wyraz pasji, zaangażowania i umiejętności naszych studentów. AGH od lat wspiera młodych konstruktorów, którzy dziś budują przyszłość motoryzacji czy automatyki. To, co zobaczyliśmy podczas premiery RTE 3.0, to efekt synergii nauki, kreatywności i ciężkiej pracy zespołowej – podkreśla Rektor AGH. prof. Jerzy Lis.

Międzynarodowe wyzwania i start w Formule Student

W sezonie 2025 AGH Racing planuje start w czterech rundach prestiżowych zawodów Formuła Student – w Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce. Zespół zmierzy się z najlepszymi drużynami akademickimi z całego świata, rywalizując zarówno w konkurencjach dynamicznych jak i statycznych.

Źródło: AGH

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!