Mniej przerw, więcej mocy. Energa-Operator wzmacnia sieć i stawia na cyfryzację
Spółka wyznaczyła sobie cele do 2028 roku. Najważniejsze to poprawa jakości usług i relacji z klientami, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego i wspieranie rozwoju regionów. Poza tym:
- skrócenie czasu przerw w dostawach energii elektrycznej o ponad 30%,
- 15-krotny wzrost mocy przyłączonych magazynów energii, o mocy odbiorczej o prawie 4,5 tys. MW,
- nowe taryfy i usługi dystrybucyjne,
- rozwój samoobsługowych kanałów kontaktu dla klienta.

Robert Świerzyński, prezes Energa-Operator.
– W naszej sieci, jak w soczewce, odbijają się wszystkie wyzwania transformacji energetycznej. Jesteśmy najbardziej „zielonym operatorem”. Codziennie zarządzamy mocą wytwórców OZE ponad trzy razy większą niż potrzeby naszych odbiorców. Skutecznie przyłączamy prosumentów, wytwórców, tworzymy innowacje i przestrzeń dla przyłączeń nowych odbiorców. Wizja rozwoju pozwala jeszcze lepiej zrozumieć naszą rolę w tej transformacji. A przekonanie, że na początku i na końcu naszych działań jest klient, ułatwi nam realizację celów – podsumował Robert Świerzyński, prezes Energa-Operator.
Do sieci Energa-Operator przyłączone są OZE, których łączna moc przekracza już 10 GW. To prawie jedna trzecia wszystkich mocy odnawialnych pracujących w systemach dystrybucyjnych w Polsce.
Elastyczne umowy dla magazynów energii
W związku z ponad trzykrotną nadwyżką mocy z OZE, generowaną na terenie Energa-Operator, głównym wyzwaniem i pierwszym celem spółki jest równowaga systemowa.
Energa-Operator planuje lepiej wykorzystywać nadwyżkę energii z OZE, zwiększając wolumen energii elektrycznej wykorzystywanej bezpośrednio w sieci dystrybucyjnej poprzez wzrost zużycia i magazynowanie energii. Do 2028 r. moc odbiorcza wzrośnie o 4 458 MW, moc magazynów energii do 1 406 MW, a moc przyłączeniowa transportu elektrycznego o 152 MW.
Spółka wdroży nowe procedury przyłączeniowe (Komercyjne 2.0 i 3.0), umożliwiające elastyczne umowy dla magazynów energii i źródeł niezależnych od warunków pogodowych. Wsparciem będą także narzędzia do identyfikacji potencjału rozwojowego poszczególnych sektorów gospodarczych, a także program działań wspierających inwestycje odbiorców o dużym zapotrzebowaniu na energię, szczególnie z OZE.
Wyższy poziom obsługi klienta
Szerszy i dostosowany do oczekiwań klienta wachlarz usług i taryf oraz bardziej partnerski i zrozumiały sposób komunikacji. Spółka rozpoczęła już proces segmentacji klientów w oparciu o m.in.:
- wzorce konsumpcji energii,
- potrzeby,
- potencjał rozwojowy,
- procesy wewnętrzne.
Pierwszym etapem, poza analizą zużycia, jest badanie potrzeb i satysfakcji klientów. Efektem mają być nowe modele biznesowe dla ośmiu grup klientów, co pozwoli lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby oraz zaproponować dedykowane usługi i taryfy.
e-Usługi
Spółka pracuje nad rozwojem kanałów samoobsługowych, żeby w pierwszej kolejności zdigitalizować proces przyłączeniowy dla klientów i doprowadzić do jego stopniowej automatyzacji. Dostęp do aktualnych informacji o statusie sprawy sprawi, że udział formalnych kontaktów – w tym związanych z przyłączeniami – zmniejszy się z 32% do 5%. Do 2028 roku 75% klientów będzie korzystać z e‑usług.
Energa-Operator będzie dalej rozwijać projekt Mój Licznik, który w oparciu o dane z zamontowanych u wszystkich klientów liczników zdalnego odczytu pomoże im lepiej zarządzać zużyciem energii, a także dzięki mechanizmowi demand response (reagowanie na popyt), będzie wspierać ich działania przyczyniające się do optymalizacji pracy systemu energetycznego.

Karolina Lipińska, wiceprezeska Energa-Operator.; Źródło: Energa-Operator
Rozwój społeczności energetycznych, agregatorów i wirtualnych producentów
Ich liczba ma wzrosnąć z 25 do 80.
– Inwestujemy w rozwój społeczności energetycznych, które staną się obszarami lokalnego bilansowania i pomogą w stabilizacji całego systemu. Jesteśmy partnerem dla samorządów, edukujemy i wzmacniamy ich kompetencje w zakresie lokalnej energetyki przyszłości. Nasz cykl konferencji „Zasilamy rozwój. Sieć, która napędza społeczności” zwiększyły świadomość energetyczną lokalnych wspólnot. Efektem są coraz liczniej powstające spółdzielnie energetyczne. W ramach nowego projektu „Zielona fala – energetyczni lokalnie” kontynuujemy działania, które pomogą samorządom we wdrażaniu zielonej rewolucji na poziomie lokalnym – stwierdziła Karolina Lipińska, wiceprezeska Energa-Operator.
Podniesienie odporności i elastyczności sieci
Spółka wzmacnia infrastrukturę, zwiększa zdolności przesyłowe i wdraża technologie poprawiające stabilność dostaw. Do 2028 r. wskaźnik SAIDI (czas trwania przerw nieplanowanych w dostawach energii) ma spaść poniżej 100 minut na odbiorcę (z obecnych 123,7).
Uodpornienie sieci do zakładanego wskaźnika SAIDI planowane jest głównie poprzez realizację strategicznych inicjatyw, takich jak:
- kablowanie 980 km linii SN na terenach leśnych i zadrzewionych,
- izolowanie ponad 2 200 km linii napowietrznych nn,
- automatyzację,
- budowę prawie 280 nowych powiązań i skracanie 24 najdłuższych ciągów SN,
- budowę i modernizację 60 stacji WN,
- wymianę 262 wyeksploatowanych stacji SN.
Innowacyjne wykorzystanie danych i cyfryzacja
Ambicją spółki jest rozwój zaawansowanych narzędzi analitycznych, big data i sztucznej inteligencji, by lepiej zarządzać siecią, podejmować trafniejsze decyzje inwestycyjne, automatyzować procesy i optymalizować koszty, a także wspierać potrzeby klientów, m.in. w zakresie przyłączeń do sieci elektroenergetycznej.
Do 2026 r. Energa-Operator planuje wdrożyć nowe funkcje: analityczne, predykcyjne i autonomiczne w systemie zarządzania ruchem sieci SCADA/ADMS – (Supervisory Control and Data Acquisition)/(Advanced Distribution Management System).
Zarządzanie ruchem sieci elektroenergetycznej system SCADA/ADMS
SCADA to system nadzoru i sterowania, który umożliwia zbieranie danych z urządzeń w sieci, monitorowanie ich stanu i zdalne sterowanie procesami, co jest kluczowe dla operacji przemysłowych i infrastrukturalnych. Skupia się na monitorowaniu i kontroli na poziomie pojedynczych urządzeń, takich jak podstacje, wyłączniki i przełączniki, zapewniając operatorom wizualizację stanu systemu i możliwość szybkiego reagowania na awarie.
ADMS integruje funkcje SCADA z dodatkowymi narzędziami, takimi jak system zarządzania awariami (OMS), system zarządzania dystrybucją (DMS), analizy przewidywane i modelowanie sieci.
Nowoczesny system umożliwia monitoring sieci w czasie rzeczywistym oraz automatyczną lokalizację i wyizolowanie uszkodzonych odcinków.
Spółka zakłada objęcie tymi rozwiązaniami 100% obszarów sieciowych już w 2026 r. Funkcja automatycznego generowania i aktualizacji schematów sieci niskich napięć zostanie wdrożona do 2027 r. Rok później spółka planuje zakończyć budowę Platformy Danych OSD oraz mapę wdrożenia cyfrowego bliźniaka sieci (Digital Twin), który – wykorzystując zintegrowane dane i AI – ma pomóc w sterowaniu dynamicznym systemem dystrybucyjnym.
Poprawa wyników finansowych i rozwój kadr
EEnerga-Operator planuje na najbliższe lata wzrost elastyczności organizacyjnej, czyli poprawę zarządzania kosztami i inwestycjami, aby zagwarantować stabilną EBITDA i zysk operacyjny.
Spółka stawia także na rozwój kwalifikacji pracowników, w tym m.in.:
- kompetencji technicznych i cyfrowych,
- awanse kobiet,
- współpracę międzypokoleniową
- sukcesję wiedzy,
- zrównoważony rozwój i ESG.
Źródło: Informacja prasowa

Ponad 700 tysięcy nowych liczników od Apatora i Sagemcomm. Energa-Operator wchodzi w końcowy etap zdalnego opomiarowania
Energa-Operator inwestuje ponad 112 mln PLN w rozwój sieci energetycznej w Polsce Wschodniej
Energa-Operator otrzyma kolejne środki z KPO na transformację energetyczną – kwota wsparcia wzrosła do 9,4 mld PLN 



