Nowy materiał LG Chem pomaga zapobiegać pożarom baterii
Południowokoreańska firma LG Chem Ltd. ogłosiła, że opracowała nowy materiał reagujący na temperaturę. Został on zaprojektowany w celu tłumienia niekontrolowanego wzrostu temperatury w akumulatorach pojazdów elektrycznych (EV).
Firma poinformowała, że Safety Reinforced Layer (SRL), opracowany we współpracy z Department of Battery Science na Pohang University of Science and Technology, jest materiałem kompozytowym, który zmienia swoją rezystancję elektryczną w zależności od temperatury – co pozwala mu działać jako „bezpiecznik” blokujący przepływ energii elektrycznej we wczesnych stadiach przegrzania.
Firma potwierdziła, że przeprowadziła już weryfikację bezpieczeństwa materiału we współpracy z należącą do grupy jednostką produkującą baterie LG Energy Solution, a szczegóły ustaleń opublikowano we wrześniowym wydaniu Nature Communications. Firma podkreśliła, że „zarówno w testach uderzeniowych, jak i penetracyjnych, baterie wyposażone w materiał tłumiący niekontrolowany wzrost temperatury albo w ogóle się nie zapaliły, albo ugasiły płomienie wkrótce po ich pojawieniu się, zapobiegając pełnemu niekontrolowanemu wzrostowi temperatury”.
Materiał jest nakładany w postaci warstwy o grubości 1 mikrometra, czyli około jednej setnej grubości ludzkiego włosa, między warstwą katody a kolektorem prądu – folią aluminiową tworzącą drogę przepływu elektronów w akumulatorze. Gdy temperatura baterii wzrasta poza normalny zakres, między 90°C a 130°C, materiał reaguje na ciepło, zmieniając swoją strukturę molekularną i skutecznie tłumiąc przepływ prądu.
Firma wyjaśniła ponadto, że „opracowany materiał tłumiący niekontrolowany wzrost temperatury jest wysoce wrażliwy na temperaturę, a jego rezystancja elektryczna wzrasta o 5000 omów na każdy 1°C wzrostu temperatury. Maksymalna rezystancja materiału jest ponad 1000 razy wyższa niż w normalnych temperaturach, a także charakteryzuje się odwracalnością, co oznacza, że rezystancja spada i powraca do pierwotnego stanu, umożliwiając normalny przepływ prądu po spadku temperatury”.
Lee Jong-gu, który kierował badaniami w LG Chem, powiedział w oświadczeniu – Jest to namacalne osiągnięcie badawcze, które można zastosować do masowej produkcji w krótkim czasie. Udoskonalimy technologię bezpieczeństwa, aby klienci mogli bez obaw korzystać z pojazdów elektrycznych i przyczynić się do wzmocnienia naszej konkurencyjności na rynku akumulatorów”.
Źródło: JustAuto