Aptiv prezentuje radary generacji 8 – technologię przyszłości dla systemów ADAS
Aptiv PLC wprowadził technologię radarową Gen 8, zaprojektowaną z myślą o rosnących wymaganiach przyszłych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Dzięki autorskiej konstrukcji anteny i układów scalonych, radary te zapewniają wydajność i rozdzielczość niezbędną do obsługi funkcji ADAS opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.
Radary Gen 8 otwierają nowe możliwości dla jazdy bez użycia rąk w skomplikowanych środowiskach miejskich, oferując zaawansowaną percepcję przy większej efektywności kosztowej. Zarówno przednie, jak i narożne jednostki radarowe stanowią znaczący krok naprzód w sposobie, w jaki pojazdy rozpoznają i interpretują otoczenie w najtrudniejszych warunkach drogowych.

Fot. Aptiv
Ta sama technologia, która napędza radary Gen 8, została wykorzystana w nowym czujniku Aptiv PULSE – kompaktowym rozwiązaniu łączącym dane z radaru i kamery w celu poprawy percepcji wokół całego pojazdu. Dzięki integracji technologii ultrakrótkiego zasięgu z kamerą panoramiczną, PULSE może zastąpić nawet cztery czujniki ultradźwiękowe, zwiększając dokładność wykrywania i jednocześnie zmniejszając złożoność systemu oraz koszty dla producentów. Jego precyzja i elastyczność sprawiają, że doskonale sprawdza się również w zastosowaniach krótkiego zasięgu, takich jak drony czy roboty przemysłowe.
Rozszerzenie portfolio percepcji
– Aptiv jako pierwszy wprowadził technologię radarową do pojazdów ponad dwie dekady temu, a dziś ponownie wyznaczamy kierunek rozwoju – Nasze radary Gen 8 to istotny krok w stronę inteligentnych, opartych na oprogramowaniu pojazdów – oferujących niezawodność w każdych warunkach atmosferycznych, percepcję 4D i głęboką świadomość otoczenia, które umożliwiają producentom bezpieczne i efektywne skalowanie automatyzacji – powiedział Javed Khan, Executive Vice President and President of Software, Advanced Safety and User Experience, w Aptiv.
Radary Gen 8 łączą zastrzeżone, autorskie rozwiązania programowe i sprzętowe (IP) wprowadzając znaczące ulepszenia wydajności w szerokim zakresie scenariuszy jazdy – nawet w trudnych warunkach pogodowych i oświetleniowych. Dzięki nacząco rozszerzonemu polu widzenia Nawigacji z Autopilotem (NOA) umożliwiają jazdę nawet w złożonych, zatłoczonych środowiskach miejskich i parkingowych.
Kluczowe cechy radarów Gen 8:
- Radar przedni: długozasięgowe wykrywanie powyżej 300 metrów z ultra-precyzyjną rozdzielczością kątową 4D, umożliwiające lepszą klasyfikację obiektów statycznych możliwych i niemożliwych do przejechania. Nowa generacja zapewnia 30% wzrost wydajności i podwaja pionowe pole widzenia względem poprzednika.
- Radar narożny działający w dwóch trybach: ulepsza wiodącą w branży wydajność zasięgu poprzedniej generacji poprzez zwiększenie rozdzielczości pionowego pola widzenia, zapewniając lepsze możliwości w scenariuszach niskiej prędkości, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), automatyczne parkowanie i unikanie przeszkód. W porównaniu z poprzednią generacją, rozróżnianie poziome poprawiono o 25%, a rozróżnianie pionowe jest teraz możliwe dzięki najnowszej technologii wykrywania.
Nowy standard w technologii ADAS
Radary GEN 8 wyznaczają , oferując lepsze wykrywanie, precyzję i elastyczność. Zaprojektowane z myślą o rzeczywistych warunkach drogowych, zapewniają inteligentniejsze, bezpieczniejsze i bardziej skalowalne rozwiązania, takie jak:
- Znaczący wzrost liczby wykrywanych obiektów: System oferuje poprawę w wykrywaniu obiektów względem poprzednich generacji, umożliwiając identyfikację większej liczby obiektów z bogatszymi danymi sensorycznymi.
- Większa liczba kanałów: Bazowa konfiguracja radarów GEN 8 podwaja liczbę kanałów w porównaniu do poprzedniej generacji, zwiększając czułość wykrywania i klasyfikacji obiektów, a jednocześnie elastycznie zapewniając najwyższą wydajność radarową przy minimalnych zmianach konstrukcyjnych.
- Klasyfikacja obiektów statycznych możliwych i niemożliwych do przejechania: zaawansowana, czterowymiarowa rozdzielczość kątowa umożliwia klasyfikację statycznych obiektów wyłącznie na podstawie danych radarowych, wspierając wykrywanie celów bez udziału innych sensorów – na potrzeby zaawansowanych funkcji tempomatu.
- Wyższa dokładność wykrywania i śledzenia obiektów: zaawansowane możliwości rozróżniania i niski poziom błędów – nawet w warunkach dużej dynamiki i niskiego stosunku sygnału do szumu (SNR) – pozwalają na wykrywanie i śledzenie obiektów wcześniej pomijanych.
- Szersza macierz dla lepszego wykrywania w całym polu widzenia: wiodąca liczba kanałów umożliwiająca precyzję pomiarów zarówno w pionowym, jak i poziomym polu widzenia, wspierając szersze i dokładniejsze wykrywanie obiektów.
- Szacowanie przestrzeni przejezdnej w czasie rzeczywistym: dokładnie mapuje otwarte pasy ruchu, przeszkody i zalegające na drodze obiekty przy prędkościach autostradowych, znacząco zwiększając orientację w otoczeniu i bezpieczeństwo jazdy.
- Wsparcie dla systemów opartych na AI: dostarcza nieprzerwane, wysokiej jakości dane z czujników do modeli uczenia maszynowego, umożliwiając inteligentniejsze i bardziej adaptacyjne podejmowanie decyzji we wszystkich warunkach i scenariuszach drogowych.
Wszystkie te rozwiązania podkreślają zaangażowanie firmy Aptiv w kształtowanie przyszłości definiowanej przez oprogramowanie. Wykorzystują sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i fuzję danych z czujników do tworzenia skalowalnych, wydajnych technologii, które mogą znaleźć zastosowanie nie tylko w motoryzacji, lecz także w innych branżach.
Źródło: PAP

Rynek radarów samochodowych 2025-2045
NXP przejmuje TTTech Auto i wzmacnia swoją działalność w branży motoryzacyjnej
Polscy inżynierowie z Grupy ZF pracują nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Stworzyli jeden z najszybszych komputerów na świecie 



