Nowa wersja firmware dla GPS firmy u-blox

To „uczące się” rozwiązanie może być praktyczne w zastosowaniach M2M, w których urządzenia są wielokrotnie używane na konkretnych obszarach. Dobrymi przykładami są: flota taksówek w mieście oraz zestaw kontenerów i palet przemieszczanych między magazynami. W takich przypadkach unikatową bazę użytecznych danych można wygenerować szybko i usługa może wiarygodnie podawać położenie użytkownikowi.

Poniższa lista wyczerpuje możliwości połączenia danych pozycyjnych z sieci komórkowej i satelitów GPS (lokalizacji hybrydowej) dające efekty lepsze niż sama technologia GPS:

  • jakość określania położenia może być poprawiona i rozszerzona na obszary, w których sygnały satelitów GPS są w 100% zablokowane, szczególnie wnętrza budynków.
  • możliwe jest wyeliminowanie sytuacji, w których nie da się zupełnie ustalić położenia, poprzez podanie przynajmniej przybliżonej lokalizacji wszędzie tam, gdzie jest pokrycie sieci komórkowej.
  • celowe zakłócanie sygnałów GPS można obejść, poprawiając skuteczność systemów antykradzieżowych.

Rys. 4. Moduł 2G LEON z systemem <em>CellLocate</em>™.” src=”/wp-content/uploads/artykuly/Nowa_wersja_firmware_dla_GPS_firmy_u_blox/rys4_6.do_artykulow.png”></a></p>
<p style=Rys. 4. Moduł 2G LEON z systemem CellLocate™.

Niższe zużycie energii

Zaimplementowany został nowy tryb oszczędzania energii, w którym pobór prądu jest mniejszy o ponad 35%. Tryb ten zapewnia automatyczne zarządzanie poborem energii, które daje najlepszy dla danego zastosowania kompromis między zużyciem energii a wydajnością. Funkcja ta pozwala na samodzielne, inteligentne odłączenie obwodów RF i/lub niskiej częstotliwości z możliwością automatycznego wybudzenia.

Rys. 5. Przenośne urządzenia śledzące, takie jak te produkowane przez firmę LOSTnFOUND<sup>®</sup>, partnera u-blox, bazują na najniższym możliwym zużyciu energii, co przedłuża życie baterii.” src=”/wp-content/uploads/artykuly/Nowa_wersja_firmware_dla_GPS_firmy_u_blox/rys5_5.do_artykulow.png”></a></p>
<p style=Rys. 5. Przenośne urządzenia śledzące, takie jak te produkowane przez firmę LOSTnFOUND®, partnera u-blox, bazują na najniższym możliwym zużyciu energii, co przedłuża życie baterii.

Pozwala to na zoptymalizowaną pracę w systemach, które są krytyczne jeśli chodzi o zapotrzebowanie na energię, np. niewielkie urządzenia elektroniki konsumenckiej trzymane w dłoni zasilane z małych baterii, które wymagają tylko okresowej łączności z systemem GPS. Na drugim biegunie są tu urządzenia zasilane z alternatora samochodu, które nie muszą być aż tak energooszczędne.

Zaawansowane samodzielne zliczanie nawigacyjne dla pojazdów

Należący do rodziny u-blox 6 moduł GPS LEA-6R jest wyposażona w funkcję Automotive Dead Reckoning (ADR). Ten mechanizm lokalizacji, opracowany przez u-blox, jest oparty o ostatnią znaną pozycję. Czujniki pojazdu przekazują informację o tym jak daleko i w jakim kierunku się on przemieścił wprost do odbiornika GPS. Dane te, razem z pozycją z GPS są przetwarzane, dając w efekcie 100% pokrycia i bardzo dokładne, ciągłe określenie pozycji, nawet w niesprzyjających warunkach (np. „kanionach miejskich”) lub przy braku sygnału GPS (np. w tunelach i garażach).

Rys. 6. <em>Automotive Dead Reckoning</em> w systemie nawigacyjnym montowanym fabrycznie, opartym na układzie GPS UBX-G6010-SA-DR” src=”/wp-content/uploads/artykuly/Nowa_wersja_firmware_dla_GPS_firmy_u_blox/rys6_3.do_artykulow.png”></a></p>
<p style=Rys. 6. Automotive Dead Reckoning w systemie nawigacyjnym montowanym fabrycznie, opartym na układzie GPS UBX-G6010-SA-DR

ADR przyjmuje dane z czujników różnych rodzajów. Klasyczny zestaw, nazwany Gyroscope plus Wheel Tick (GWT), zawiera żyroskop zapewniający informację o kierunku oraz czujnik obrotów koła, dający informację o prędkości. Alternatywnym rozwiązaniem jest określenie kursu różnicowo w oparciu o informacje z pary lub nawet wszystkich czterech kół, co jest nazywane Differential Wheel Tick (DWT). Jest to rozwiązanie nieco gorsze niż GWT, ale jego istotną zaletą jest oszczędność kosztów żyroskopu.

Rys. 7. <em>Automotive Dead Reckoning</em> w osobistym systemie nawigacyjnym (kupowanym osobno), opartym na module GPS LEA-6R” src=”/wp-content/uploads/artykuly/Nowa_wersja_firmware_dla_GPS_firmy_u_blox/rys7_4.do_artykulow.png”></a></p>
<p style=Rys. 7. Automotive Dead Reckoning w osobistym systemie nawigacyjnym (kupowanym osobno), opartym na module GPS LEA-6R

O autorze