LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
SoM / SBC

Pierwsze kroki z Raspberry Pi: jak zrobić z RPi konsolę do gier na przykładzie Return to Castle Wolfenstein

 

     

Rys. 1. Przykładowe widoki z gry Return to Castle Wolfenstein

 

Autor portu RTCW określa wydajność gry jako „ Almost playable, too slow ”. Wzrost wydajności możemy uzyskać poprzez zmianę ustawień graficznych w opcjach gry oraz dzięki odpowiedniej konfiguracji ustawień komputera Raspberry Pi (zobacz artykuł).

W co jeszcze zagramy?

Ostatnio sporo zamieszania wśród użytkowników komputera Raspberry Pi wywołała informacja o przeportowaniu na tę platformę gry Minecraft . Informacja ta została oficjalne potwierdzona na targach Minecon które odbyły się w Paryżu. Termin w którym Minecraft: Pi Edition (tak brzmi oficjalna nazwa portu przeznaczonego na komputer Raspberry Pi) zostanie udostępniony szerokiemu gronu użytkowników nie jest jeszcze znany. Aktualnie wiadomo, że gra będzie dystrybuowana za darmo.

 

Rys. 2. Widok ekranu gry Minecraft w wersji PiEdition

Rys. 2. Widok ekranu gry Minecraft w wersji PiEdition

 

 

Optymistyczne informacje docierają również ze studia Muffin Games, które ma w najbliższych planach przeniesienie Fur Fighters (tytułu dobrze znanego posiadaczom taki konsol jak DreamCast czy PS2) na platformy mobilne oraz zestaw Raspberry Pi. Plany producentów są uzależnione of wyników sprzedaży Fur Fighters , które jest już dostępne dla użytkowników iPhone’a. Bądźmy dobrej myśli…

 

Rys. 3. Widok ekranu gry Fur Fighters z oferty Muffin Games

Rys. 3. Widok ekranu gry Fur Fighters z oferty Muffin Games

 

 

Nazwa Iridium Rising pewnie niewiele mówi fanom elektronicznej rozrywki. Warto jednak zwrócić uwagę na tę pozycję, choćby ze względu na fakt, że jest to jedna z pierwszych gier stworzonych wyłącznie z myślą o zestawie Raspberry Pi. Iridium Rising to trójwymiarowa gra, której cała akcja rozgrywa się przestrzeni kosmicznej w odległej przyszłości. Do dyspozycji graczy udostępniono tryb multiplayer. Gra jest darmowa, jednak nie posiada otwartych źródeł.

 

 

Rys. 3. Widok ekranów gry Iridium Rising

 

Miejmy również cichą nadzieję, że tropem takich tytułów jak Quake III oraz Return to Castle Wolfenstein , w nieodległej przyszłości zostaną również przeportowane inne tytuły bazujące na silniku Quake 3: OpenArena , UrbanTerror , Warsow czy Alien Arena .

 

W przypadku problemów

Po pobraniu i rozpakowaniu paczek ZIP udostępnionych w artykule, może wystąpić potrzeba nadania praw do uruchomienia odpowiednich plików (komunikat błędu „permission denied” ). Najszybszym rozwiązaniem problemów jest przypisanie stosowanych uprawnień do wszystkich plików w katalogu z wybraną grą:

sudo chmod +x -R nawa_katalogu

 

Podsumowanie

Komputer Raspberry Pi jest wszechstronną platformą, która znalazła zastosowanie w wielu ciekawych projektach. Nieobojętny na ogromną popularność komputera RPi został rynek gier. Kto dziś wie jaki wielki tytuł będzie następny po Minecraft , Quake III czy Fur Fighters ? Niezwykle w całym aspekcie pozostaje jednak to, że gry, w które jeszcze kilka lat temu wymagały od nas zakupu drogich i ogromnych jednostek obliczeniowych dziś możemy uruchomić na komputerze wielkości karty kredytowej w cenie niższej niż sama gra. W kolejnej części cyklu poświęconego grywalnym aplikacjom komputera Raspberry Pi uwagę skupimy na emulatorach – ich kompilacji, konfiguracji i uruchomieniu na platformie RPi. W ramach kolejnego artykułu uruchomimy emulatory takich platform jak ZX Spectrum, Atari 2600, MAME, Neo Geo, NES, SNES oraz PlayStation (to także jest możliwe!).

 

 

Rys. 4.

 

W kolejnych tygodniach omówimy wykorzystanie komputera Raspberry Pi jako centrum domowej rozrywki, dowiemy się jak przygotowywać aplikację z graficznym interfejsem użytkownika oraz jak wykorzystać zestaw RPi do realizacji prostych algorytmów cyfrowego przetwarzania obrazów.

Zachęcam wszystkich Czytelników do bezpośredniego kontaktu z autorem i przesyłanie propozycji tematyki kolejnych artykułów!

Łukasz Skalski - absolwent Politechniki Gdańskiej, miłośnik FLOSS, autor książki "Linux. Podstawy i aplikacje dla systemów embedded" oraz szeregu artykułów dotyczących programowania systemów wbudowanych. Zawodowo związany z firmą Samsung. Wszystkie wolne chwile poświęca projektowaniu i programowaniu urządzeń wyposażonych w mikroprocesory 8-/16- i 32-bitowe. Szczególnym zainteresowaniem obejmuje tematykę systemu Linux w aplikacjach na urządzenia embedded.