Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 przetestowały rakietę suborbitalną

Rakieta testowa trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych przeszła kolejne próby poligonowe – poinformowały w środę Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1, które są liderem konsorcjum powołanego do budowy rakiety.


Głównym celem projektu jest opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej i przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána (umowną granica między atmosferą a przestrzenią kosmiczną) na wysokość 100 km z ładunkiem o masie do 40 kg.

Do przeprowadzonych w lutym i marcu testów poligonowych wykorzystano rakiety, które posłużyły do optymalizacji opracowanych systemów, zaadaptowanych i rozwijanych w rakietach testowych 105 mm oraz docelowych rakietach suborbitalnych.

Rakiety wyposażono m.in. w spadochronowy zespół odzyskiwania, system sterowania i stabilizacji lotu. W trakcie prób lotnych testowano przede wszystkim system sterowania rakietą. Sprawdzono algorytmy sterowania, które odpowiadały za utrzymanie żądanego kierunku lotu, oraz działanie systemów odzyskiwania.

„W naszych zakładach kładziemy silny nacisk na rozwój, czego efektem jest szereg projektów B+R, w które jesteśmy zaangażowani” – powiedział cytowany w komunikacie prezes i dyrektor naczelny WZL1 Marcin Nocuń. „Zeszły rok był owocny dla projektu budowy Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej, ale nasze ambicje wykraczają daleko poza jego obszar” – dodał. Zapowiedział, że potencjał Centrum Badawczo-Rozwojowego WZL1 zostanie wykorzystany przy „wielu projektach, wspierających polski przemysł nie tylko w zakresie możliwości prowadzenia badań w kosmosie, ale również w obszarze innowacyjnych projektów dla lotnictwa”.

Cele prac

W skład konsorcjum powołanego w celu budowy rakiet wynoszących ładunki badawcze wchodzą WZL1 jako lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Zakład Produkcji Specjalnej Gamrat. Celem prac jest ograniczenie kosztów wynoszenia rakiet umożliwiających prowadzenie badań i prac eksperymentalnych w warunkach mikrograwitacji oraz sondowanie górnych warstw atmosfery. Wykorzystanie takich rakiet ma być nowa usługą oferowaną podmiotom naukowym i przemysłowym z Europy Środkowej. Opracowanie rakiety ma też przyspieszyć rozwój polskiego sektora kosmicznego w dziedzinie prowadzenia lotów suborbitalnych i orbitalnych.

Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu NCBR Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne”. Wartość projektu to blisko 23,7 mln zł, wkład funduszy europejskich – ponad 18 mln zł.

Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej WZL1 z siedzibą w Łodzi i oddziałem w Dęblinie specjalizują się w obsługach, serwisowaniu i naprawach głównych śmigłowców. Spółka świadczy usługi polskiemu wojsku i zagranicznym klientom biznesowym. Podstawowa działalność to naprawy główne, remonty, obsługi, a także modernizacje śmigłowców Mi-8, Mi-14, Mi-17 i Mi-24, silników lotniczych rodziny TW3-117 oraz obsługi samolotów szkolnych, wojskowych i cywilnych. WZL1 wskazano również jako centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców AW101 Merlin zamówionych przez MON dla Marynarki Wojennej.

Źródło: wnp.pl

O autorze