LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Wstecz
Artykuły

DigiKey i Molex o trendach w motoryzacji

Zmiany w branży motoryzacyjnej to gorący temat. Postęp technologiczny jest motorem wielu trendów i nowości w pojazdach, od trendów o szerokim zasięgu, takich jak samochody zeroemisyjne i pojazdy autonomiczne, po trendy niszowe, takie jak miniaturyzacja, metody magazynowania energii i inne. Obecnie w pojazdach jest więcej elektroniki niż kiedykolwiek wcześniej. Zarówno konsumenci, jak i specjaliści ds. transportu wymagają od samochodów coraz większych możliwości: między innymi zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, opcji inforozrywki, zwiększonych zabezpieczeń oraz komfortu pasażerów.

Jesteśmy w punkcie zwrotnym – mówią eksperci o elektronice motoryzacyjnej

Komponenty zasilające i połączeniowe mają fundamentalne znaczenie dla stymulowania rozwoju pojazdów – i wielu innych środków transportu. Trzech ekspertów ds. komponentów motoryzacyjnych – Shawn Luke, dyrektor ds. marketingu technicznego w firmie DigiKey oraz Matt McWhinney i Kirk Ulery, dyrektorzy ds. rozwoju biznesu w firmie Molex – omówili niedawno czynniki wpływające na współczesne projektowanie samochodów.

EV charging

Producenci dążą do tworzenia inteligentniejszych i lepiej skomunikowanych pojazdów, dlatego liczba komponentów elektronicznych potrzebnych do ich zasilania będzie nadal rosła. Faktycznie według serwisu Statista, przewiduje się, że do 2030 r. 50% kosztów nowego samochodu stanowić będzie elektronika.

Eksplozja funkcji elektronicznych otwiera przed nami ocean możliwości. Tam, gdzie mamy do czynienia z pojazdami zelektryfikowanymi i innymi układami napędowymi, urządzenia elektroniczne będą zdecydowanie jednymi z najważniejszych komponentów – powiedział Kirk Ulery.

Elektryfikacja umożliwia innowacje

Elektryfikacja samochodów otworzyła drzwi dla innowacyjnych projektów. Ze względu na brak konieczności instalowania tradycyjnego silnika spalinowego, producenci samochodów mają większą elastyczność w zakresie rozmieszczania baterii i portów ładowania, a także możliwość zwiększenia przestrzeni dla pasażerów lub ładunku i nie tylko.

Pojawili się nowi producenci pojazdów elektrycznych wchodzący na rynek oraz oferujący szeroką gamę marek i modeli. W tym momencie wiele z nich jest nadal drogich i brakuje standaryzacji przestrzeni. Jednak ta różnorodność oferuje konsumentom więcej możliwości pod względem stylu i indywidualizacji, a koszt prawdopodobnie spadnie wraz z postępem technologicznym i wzrostem produkcji.

Nadal minie trochę czasu, zanim powstanie wspólny szablon projektowania pojazdów elektrycznych, ponieważ jest to wyścig o nowe technologie i innowacje – przewiduje Matt McWhinney. – Projekty w branży motoryzacyjnej są zwykle bardzo wytrzymałe, niezawodne i dobrze sprawdzone, ale w tym okresie szybkich zmian istnieje wiele platform, które są nadal w powijakach, a w zasadzie są bardzo drogimi prototypami.

Bez względu na producenta, markę czy model, wszystkie pojazdy elektryczne wymagają niezawodnego przenoszenia mocy i szybkiej transmisji danych, aby umożliwić podejmowanie przez oprogramowanie decyzji w czasie rzeczywistym.

Rozwój mikroprocesorów doprowadził również do zmiany paradygmatu w projektowaniu samochodów dzięki wprowadzeniu definiowanej programowo platformy pojazdów, która zarządza funkcjami i działaniem systemów pojazdów. Mniejsza zależność od sprzętu wiąże się ze zwiększoną modułowością, elastycznością i łącznością – do zarządzania niezwykle złożonym systemem potrzeba mniej części i przewodów.

Znaleźliśmy się w punkcie, w którym nie możemy dodawać więcej okablowania do pojazdów – wyjaśnia Ulery. – Motoryzacja zaczęła wzorować się na branży komputerowej, ponieważ mamy teraz standard dwuprzewodowej sieci Ethernet, która może działać w zakresie gigahercowym. Dzięki temu jesteśmy w stanie zmniejszyć ilość oprzewodowania w pojeździe. Instalacja elektryczna 48V jest kolejnym przykładem, ponieważ można teraz stosować mniejsze przekroje przewodów, a dzięki architekturze strefowej w pojeździe definiowanym programowo wystarczy mieć jeden kontroler. Wszystkie urządzenia będą znajdować się w tej samej magistrali z jednym przewodem łączącym je wszystkie. Będziemy świadkami zmniejszenia ilości złączy miedzianych, a mimo to pojazdy będą lepiej zaprojektowane i lepiej przystosowane do wyższych wymagań w zakresie szybkości łączności, które pojawią się w pojazdach przyszłości.

Elektryfikacja zmienia reguły gry

W Europie rynek pojazdów elektrycznych szybko się rozwija, ponieważ producenci i konsumenci dążą do spełnienia surowych norm emisji dwutlenku węgla, aby uniknąć kar i przestrzegać przepisów, np. dotyczących stref niskiej emisji. W 2023 r.  Europejska Federacja Transportu i Środowiska opublikowała raport, z którego wynika, że sprzedaż bateryjnych pojazdów elektrycznych w Europie wzrosła o 28%.

Elektryfikacja zmienia reguły gry, ludzie dostrzegają korzyści – mówi Shawn Luke.

W przeciwieństwie do USA, wiele krajów europejskich poczyniło znaczne inwestycje w infrastrukturę ładowania w całym regionie, oferując zarówno prywatne, jak i publiczne stacje, dzięki czemu pojazdy elektryczne są bardziej opłacalną opcją dla większości konsumentów. Jednym z głównych atutów pojazdów elektrycznych w krajach europejskich jest fakt, że w całym regionie standard zasilania prądem zmiennym opiera się na napięciu 240V~.

Wiem z własnego doświadczenia, że zasilanie 120V~ (ładowanie poziomu 1) w Ameryce Północnej pozwala uzyskać 8km możliwego do pokonania dystansu z 1 godziny ładowania. Ładowarka poziomu 2 o napięciu 240V zapewnia zasięg ponad 40 kilometrów z godziny ładowania – mówi Ulery.

Bardzo zależy nam na mądrym wykorzystaniu energii, a połączenia mogą odgrywać rolę w zrównoważonym rozwoju. Ostatnie, czego chcemy, to ładowanie baterii i marnotrawienie energii w trasie przez wbudowaną ładowarkę baterii lub rozpraszanie dodatkowej mocy w trasie – powiedział Luke.

Określanie specyfikacji komponentów motoryzacyjnych

Nowoczesne pojazdy osobowe zawierają średnio 80 czujników, 100 urządzeń elektronicznych i mnóstwo oprzewodowania. Każdy z tych komponentów musi spełniać rygorystyczne normy, aby dobrze funkcjonować w trudnych warunkach panujących w samochodzie – takich jak pogoda i wilgoć, zmienne warunki drogowe, wysokie temperatury, drgania i inne.

Wytrzymałość i niezawodność mają ogromne znaczenie w transporcie. Niektóre komponenty w pojazdach muszą służyć przez dziesięciolecia. Przy tak długim horyzoncie czasowym, przygotowanie floty do zmian zachodzących w komponentach, takich jak standardy USB-C dla kabli do ładowania, których konsumenci oczekują podczas podróży samochodem lub samolotem, może zająć dużo czasu – mówi Luke.

Istnieje kilka jednostek certyfikujących, które wyznaczają standardy dla części używanych przez producentów samochodów, w tym Rada Elektroniki Motoryzacyjnej (AEC) oraz Amerykańska Rada ds. Badań Motoryzacyjnych (USCAR). Organizacje te określają wymagania dotyczące parametrów działania oraz dokładnie dokonują przeglądu i certyfikacji komponentów zatwierdzonych do użycia w zastosowaniach motoryzacyjnych.

Uznawane na całym świecie komponenty z kwalifikacją AEC (AECQ) są zwykle trwałymi i niezawodnymi częściami o wysokiej jakości, które mogą znosić warunki drogowe bez pogarszania parametrów działania.

O czym należy pamiętać przy doborze komponentów do projektów motoryzacyjnych?

  • Modułowość: czy część jest łatwa do wymiany przez właściciela lub warsztat naprawczy w razie potrzeby?
  • Geometrie styków: ile razy można podłączyć i odłączyć komponent? Krótko mówiąc, czy złącze spełnia swoje zadanie?
  • Sprawność: czy dana część mądrze wykorzystuje energię, czy też powoduje rozpraszanie dodatkowej mocy?
  • Zastosowanie: czy dana część została zbudowana zgodnie ze specyfikacjami i pasuje do danego zastosowania? Części zbyt słabe, aby uzyskać kwalifikację mogą zaledwie przetrwać, a nie działać, natomiast części przewyższające wymogi kwalifikacji mogą ograniczać elastyczność projektowania.
  • Wygoda montażu: czy dana część będzie nadawać się do instalowania na linii montażowej w odpowiedniej skali w zależności od jej lokalizacji w pojeździe?
  • Bezpieczeństwo: jeśli część ulegnie awarii, gdy pojazd będzie w ruchu, czy istnieje zabezpieczenie rezerwowe chroniące przed wypadkiem?

Są dwie strony medalu, jeśli chodzi o ocenę ryzyka i specyfikacje komponentów motoryzacyjnych. Wraz z pojawieniem się nie tylko zdolności przetrwania, ale także funkcjonalności, czasami specyfikację należy przedefiniować lub udoskonalić. Z drugiej strony, specyfikacja może być na wyrost i pociągać za sobą zbyt wysokie koszty lub ograniczać elastyczność projektowania. W miarę ewolucji architektur, precyzja określania specyfikacji staje się coraz ważniejsza – powiedział McWhinney.

Świetne w przestrzeni połączeń jest to, że można tworzyć elementy modułowe, które można wymieniać. Połączenia w projektach motoryzacyjnych wydają się być niezbędnym minimum, ale często nie docenia się ich znaczenia – dodał Luke.

Kwestią, wobec której żadna ilość poświęconej uwagi nie będzie za duża, jest bezpieczeństwo. Kiedy Twój komputer nie działa, po prostu go ponownie uruchamiasz. Nie jest to możliwe, gdy korzystasz z magistrali obliczeniowej w pojeździe i jedziesz z dużą prędkością. To zupełnie nowy wymiar, który musimy brać pod uwagę we wszystkim, co robimy. Jeśli chodzi o komponenty, zawsze bierzemy pod uwagę te najnowsze i najlepsze. Analizujemy, w jaki sposób możemy dodać najnowsze funkcje w celu osiągnięcia najlepszych parametrów działania i chcemy to robić szybko. Stawką są dla nas ludzkie istnienia, więc musimy mieć absolutną pewność co do niezawodności – mówi Ulery.

Samochód działający w trybie autonomicznej jazdy, z autopilotem i sztuczną inteligencją. Miejsce docelowe wybiera kierowca.

Samochód działający w trybie autonomicznej jazdy, z autopilotem i sztuczną inteligencją. Miejsce docelowe wybiera kierowca.

Droga przed nami

Patrząc w przyszłość, przewidujemy, że konsumenci prawdopodobnie nadal będą domagać się coraz bardziej zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i komfortu, a także pojazdów elektrycznych i innych środków transportu, które zmniejszą zależność od paliw kopalnych.

Elektryfikacja nie zwalnia, a tak naprawdę, to prawdopodobnie przyspiesza – mówi McWhinney, według którego trend zminiaturyzowanych motoryzacyjnych komponentów elektronicznych będzie się utrzymywał. – Rozwój mikroelektroniki doprowadził do instalowania większej liczby mikroprocesorów w pojazdach, które zmierzają w kierunku definiowanej programowo platformy pojazdów. Nie oznacza to, że każdy element w pojazdach będzie dynamicznie kontrolowany bezpośrednio przez oprogramowanie, ale zmiana architektury systemów sterowania w tym kierunku ma ogromne implikacje.

Większa liczba mikroprocesorów w pojazdach mogłaby stanowić bodziec dla wielu innowacji, które w dużej mierze opierają się na niezwykle szybkim przetwarzaniu danych w systemie brzegowym, w tym dla autonomii. Mimo, że pojazdy autonomiczne obecnie nie są jeszcze powszechne, to może się zmienić do 2030 roku. Większość ludzi zna już funkcje półautonomiczne, takie jak tempomat w samochodach lub „autopilot” i czuje się z nimi komfortowo. W kolejnych latach kierowca lub pilot prawdopodobnie nadal jeszcze będzie musiał być zaangażowany.

Autorzy:

Matt McWhinney – dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Molex.

Kirk Ulery – dyrektor ds. rozwoju dystrybucji w firmie Molex.

Shawn Luke – inżynier ds. marketingu technicznego w firmie DigiKey.