LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku – już wiadomo kto wykona odwierty

Trwają intensywne prace nad projektami terminala i części operacyjnej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK skupia się na pozyskiwaniu gruntów i programie dobrowolnych nabyć. Pod koniec roku spodziewa się decyzji lokalizacyjnej dla lotniska. Jest szansa, że budowa mogłaby się rozpocząć w 2026 roku.

Pozyskiwanie gruntów

– Priorytetem jest, aby jak najwięcej osób, które zechcą zbyć nieruchomość dobrowolnie, mogły skorzystać z Programu Dobrowolnych Nabyć. Na tym skupia się cała spółka, aby na potrzeby lotniska nabyć jak najwięcej nieruchomości. To jest zadanie na najbliższe pół roku. Prawdopodobnie pod koniec tego roku powinniśmy pozyskać decyzję lokalizacyjną, co będzie już wprowadzało nas w kolejny etap tej inwestycji – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes dr Filip Czernicki.

CPK

Źródło: Newseria

Wartość każdej nieruchomości określają niezależni rzeczoznawcy. Spółka kupuje nieruchomości z obszaru między Żyrardowem, Grodziskiem Mazowieckim i Sochaczewem. Teren ograniczają od południa autostrada A2, od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Szymanów i rzeka Pisia, a od wschodu – rzeka Pisia Tuczna i Baranów.

Równolegle trwają bardzo intensywne prace projektowe, zarówno po stronie firmy architektonicznej, czyli biura Foster + Partners oraz Buro Happold, które projektują terminal, jak również po stronie master civil architect, czyli firmy Dar, która projektuje całą część airside’ową: płyty postojowe, drogi kołowania, media – wskazuje prezes CPK podczas Kongresu Rynku Lotniczego.

Projekty

Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited zaprojektują budynek terminala pasażerskiego, dworzec kolejowy oraz węzeł transportowy. Spółka Dar Al-Handasah wykona wielobranżową dokumentację projektową infrastruktury technicznej, w tym dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi. Trwa też projektowanie obiektów wspierających, m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego. W toku są również rozmowy dotyczące systemu obsługi bagażu (BHS).

Te działania powinny się zakończyć w przyszłym roku. Wówczas będziemy składać wniosek o pozwolenie na budowę i jeżeli wszystko pójdzie sprawnie, to w 2026 roku rozpoczniemy. W 2031 roku powinniśmy przystępować do certyfikacji lotniska, żeby pod koniec 2032 roku oddać lotnisko do użytku – zapowiada dr Filip Czernicki.

Samoloty i koleje

Rozpoczęły się również konsultacje publiczne do założeń projektowych Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Ich przedmiotem jest oferta przewozowa, w tym częstotliwość kursowania pociągów, ich relacje, a także zasady wyznaczania stacji, na których będą się zatrzymywały. Konsultacje trwają do 13 października br. i mają na celu wypracowanie ostatecznego kształtu połączeń kolejowych w latach 2031–2040.

Źródło: CPK

Niedawno spółka CPK zawarła kontrakt na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego. Zakres prac obejmuje m.in. odcinek linii KDP Warszawa – Łódź (linia nr 85), który będzie przechodzić pod lotniskiem.

W 2032 roku, po zakończeniu prac, podróż między Warszawą a Łodzią ma trwać 40 min, a trzy lata później z Warszawy do Wrocławia będzie można dotrzeć w czasie 1 godz. 40 min. Linia „Y” skróci też czasu przejazdu w innych relacjach, np. Wrocław – Lublin i Warszawa – Szczecin. Po zakończeniu modernizacji kolejnictwa pociągi w Polsce mają obsługiwać rocznie ok. 500 mln pasażerów. Inwestycje pochłoną ogółem ok. 80 mld PLN.

Wyzwanie logistyczne i kadrowe

Tak ogromne przedsięwzięcie wiąże się z szeregiem wyzwań. Pierwszym podstawowym jest skumulowanie w jednym czasie tak dużych inwestycji infrastrukturalnych. Oprócz budowy lotniska trzeba także rozbudować autostradę A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią i dodać tam kolejne pasy ruchu. Przetarg ma zostać ogłoszony w 2025 roku.

Aby móc uruchomić operacyjnie lotnisko w 2032 roku, musimy do tego czasu wykształcić kilkanaście tysięcy nowych ludzi – wskazuje prezes CPK. – Obecne kadry Lotniska Chopina będą oczywiście stanowiły zasób podstawowy, ale trzeba pamiętać, że ci ludzie odchodzą na emeryturę i nie wszyscy będą chcieli się przenieść do nowej lokalizacji.

Kondycja PLL LOT

Istotne znaczenie dla funkcjonowania CPK będzie mieć kondycja Polskich Linii Lotniczych. Nowa strategia LOT-u na lata 2024–2028 zakłada, że pod koniec tego okresu firma będzie posiadać 110 samolotów, przewiezie 16,9 mln pasażerów i wygeneruje 17 mld PLN przychodów. Na potrzeby nowego lotniska flota będzie docelowo powiększona do 135 samolotów.

Aby projekt się powiódł, konieczny jest silny przewoźnik, który zapewni rozwój ruchu przesiadkowego. Bez silnego LOT-u ten projekt będzie miał poważne problemy w zakresie struktury i skali inwestycji – podkreślił dr Filip Czernicki.

Realizacja

Zwycięzca przetargu – HPC POLGEOL – wykona do 30 czerwca 2025 roku ponad 150 odwiertów, każdy o głębokości do 50 m. Koszt prac rozpoznania podłoża budowlanego w rejonie planowanego dworca kolejowego i terminala lotniska CPK w gminie Baranów, pod względem geotechnicznym i geologicznym, wyniesie 5,9 mln zł netto. Firma przeprowadzi również badania laboratoryjne pobranych próbek gruntu i wody. Wszystkie prace będą wykonywane na podstawie zatwierdzonego przez Starostę Grodziskiego Projektu Robót Geologicznych oraz Programu Badań Geotechnicznych CPK.

Źródło: CPK

 

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!