LinkedIn YouTube Facebook
Szukaj

Newsletter

Proszę czekać.

Dziękujemy za zgłoszenie!

Wstecz
Aktualności

PGZ zwiększa inwestycje, rozbudowuje zdolności produkcyjne i przyspiesza realizację projektów

Powołany w maju br. nowy prezes PGZ Adam Leszkiewicz pragnie zwiększyć efektywność Grupy i poprawić jej organizację. Zamierza do tego pozyskać środki finansowe z funduszy unijnych oraz w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Jednym z elementów modernizacji będzie połączenie współpracy wszystkich ośrodków badawczo-rozwojowych wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej i wyznaczenie pewnych standardów. Kluczowym elementem strategii jest dążenie do przyspieszenia procesów decyzyjnych.

Chcielibyśmy, żeby Polska Grupa Zbrojeniowa stała się efektywnym organizmem nastawionym na realizację celów biznesowych. Żeby to zrobić, przede wszystkim nie możemy działać jak stowarzyszenie kilkudziesięciu spółek. Musimy zbudować zintegrowaną, skonsolidowaną grupę kapitałową, gdzie spółka matka zarządza obszarami takimi jak finanse, inwestycje oraz badania i rozwój – dodał Adam Leszkiewicz, prezes PGZ.

W 2024 roku Polska Grupa Zbrojeniowa zawarła 50 kontraktów o łącznej wartości około 120 mld PLN, obejmujących szeroki zakres działań, w tym rozbudowę zdolności produkcyjnych w sektorze pojazdów wojskowych. Wśród strategicznych inicjatyw znajdują się m.in.: budowa fabryki Jelcza w nowej lokalizacji, wznowienie produkcji pojazdów gąsienicowych w zakładach Bumar Łabędy oraz zmiana statusu PGZ Stoczni Wojennej z jednostki remontowej na produkcyjną.

Modernizacja obrony przeciwlotniczej program Narew

Program obejmuje dostawę komponentów i podsystemów dla 23 przeciwlotniczych zestawów rakietowych krótkiego zasięgu (do ok. 25 km) do Sił Zbrojnych RP. Ponadto zbudowanie potencjału przemysłowego, zarządzanie projektem oraz integrację systemu przez polski przemysł obronny. Projekt realizowany jest we współpracy z brytyjskimi podmiotami i zawiera pozyskanie 23 baterii przeciwlotniczych, wyposażonych w sześć wyrzutni każda, zdolnych do wystrzeliwania brytyjskich pocisków CAMM i CAMM-ER. System ten stanie się kluczowym elementem polskiej obrony przeciwlotniczej.

Źródło: PGZ

W skład Konsorcjum PGZ-NAREW wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider konsorcjum), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz sp. z o.o., MESKO S.A., Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A., PCO S.A, PIT-Radwar S.A., Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A., Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. oraz Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A. W projekcie uczestniczyć będą mogły również inne przedsiębiorstwa z Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz szereg spółek prywatnych, placówek badawczo-rozwojowych oraz ośrodków akademickich.

Produkcja pojazdów wojskowych – Borsuk

Podpisany został kontrakt na dostawę 116 wozów bojowych Borsuk dla Sił Zbrojnych RP. W niedalekiej przyszłości zawarta zostanie kolejna umowa na dodatkowe egzemplarze tego pojazdu, którego wojsko – zgodnie z deklaracjami – potrzebuje w różnych wersjach w liczbie sięgającej niemal 1 500 sztuk.

Źródło: PGZ

Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty BORSUK (NBPWP) to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. Ma dużą zwrotność, może pokonywać szerokie przeszkody wodne oraz być używany w różnych warunkach terenowych i pogodowych. Przeznaczony jest do transportu i ochrony załogi i żołnierzy piechoty przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych i IED.

Za projekt odpowiada Konsorcjum: Huta Stalowa Wola S.A. – lider, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej I Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Projekty modernizacji Wojska Polskiego

Nowy Kołowy Transporter Opancerzony (NKTO) w przyszłości zastąpi Rosomaki, a Ciężki Bojowy Wóz Piechoty (CBWP) ma wejść do służby obok lżejszego Borsuka.

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Obrony Narodowej, CBWP będzie dostosowany do współpracy z czołgami Abrams, podczas gdy Borsuki – lżejsze i przystosowane do pokonywania przeszkód wodnych – będą współpracować z czołgami K2 i Leopard. Istnieją dwa alternatywne scenariusze realizacji projektu CBWP:

  • Prace badawczo-rozwojowe, wykorzystujące dorobek PGZ i jej spółek, co może potrwać nawet 10 lat
  • Podjęcie współpracy z zagranicznym partnerem, co umożliwi produkcję wozów na licencji i znacząco przyspieszy wdrożenie.

Rozbudowa zdolności produkcyjnych 

Obecnie najbardziej obciążonym podmiotem pozostaje Huta Stalowa Wola, odpowiedzialna za produkcję pojazdów takich jak Borsuk, Krab, samobieżne moździerze RAK, wozy dowodzenia, amunicyjne, a także bezzałogowe wieże ZSSW-30, montowane na Borsukach oraz kołowych wozach opancerzonych Rosomak, które w przyszłości mają być instalowane na kolejnych typach sprzętu wojskowego. PGZ planuje znaczące inwestycje w Jelcz sp. z o.o., który dysponuje zakładami w Jelczu-Laskowicach oraz Autosanie w Sanoku. Obecne hale są zbyt wąskie, co utrudnia montaż ciężarówek 8×8 i 10×10. Na rozwój zakładu przewidziano ok. 700 mln PLN.

Ponadto Spółka zamierza zbudować nowy zakład produkcyjny w Bumarze Łabędy, gdzie wcześniej wytwarzane były czołgi T-72 oraz PT-91. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony wojska, PGZ zamierza rozpocząć tam produkcję pojazdów opancerzonych. Miała być uruchomiona druga linia montażowa dla armatohaubic Krab, jednak obecnie rozważana jest również produkcja Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej, stanowiącej podstawę dla bojowego wozu piechoty Borsuk. Planowane są dwa zakłady produkcyjne, rozmieszczone w różnych lokalizacjach w kraju.

Modernizacja stoczni Wojennej

Dodatkowo PGZ kontynuuje modernizację PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, dążąc do przekształcenia jej w pełnoprawną stocznię produkcyjną. Celem jest rozbudowa kompetencji w zakresie budowy fregat, co umożliwi konkurowanie z podobnymi zakładami zagranicznymi oraz eksport okrętów w przyszłości.

Źródło: PGZ

Program MIECZNIK zakłada pozyskanie trzech nowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wielozadaniowe jednostki tej klasy znacząco zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP i pozwolą na realizację szerokiego spektrum zadań na morzu, w tym m.in. w zakresie zabezpieczenia szlaków żeglugowych i infrastruktury krytycznej. Okręty zwiększą potencjał bojowy Sił Zbrojnych RP, ale także będą stanowić istotny wkład Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego, np. realizując zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO.

W skład konsorcjum PGZ-MIECZNIK wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Źródło: investmap; wnp.pl; PGZ

Polski portal branżowy dedykowany zagadnieniom elektroniki. Przeznaczony jest dla inżynierów i konstruktorów, projektantów hardware i programistów oraz dla studentów uczelni technicznych i miłośników elektroniki. Zaglądają tu właściciele startupów, dyrektorzy działów R&D, zarządzający średniego szczebla i prezesi dużych przedsiębiorstw. Oprócz artykułów technicznych, czytelnik znajdzie tu porady i pełne kursy przedmiotowe, informacje o trendach w elektronice, a także oferty pracy. Przeczyta wywiady, przejrzy aktualności z branży w kraju i na świecie oraz zadeklaruje swój udział w wydarzeniach, szkoleniach i konferencjach. Mikrokontroler.pl pełni również rolę patrona medialnego imprez targowych, konkursów, hackathonów i seminariów. Zapraszamy do współpracy!