Firmy NXP i Rimac Technology rozpoczęły współpracę w celu rozwoju scentralizowanych architektur dla pojazdów SDV
Firma NXP Semiconductors ogłosiła dzisiaj współpracę z Rimac Technology, dostawcą specjalizującym się w wysokowydajnych systemach sterowania dla przemysłu motoryzacyjnego. Celem współpracy jest rozwój scentralizowanych architektur dla pojazdów SDV. Wspólnie opracowane rozwiązanie będzie oparte na procesorach S32E2 firmy NXP, które są częścią kompleksowej platformy przetwarzania samochodowego S32 NXP. Została ona zaprojektowana z myślą o obecnych i przyszłych wyzwaniach związanych z łącznością, bezpieczeństwem i ochroną w motoryzacji. S32E odpowiada na potrzeby pojazdów w zakresie wysokowydajnej deterministycznej kontroli domen i stref w czasie rzeczywistym w środowisku wielozadaniowym.
Szybka ewolucja nowych scentralizowanych architektur pojazdów i konsolidacja elektronicznych jednostek sterujących (ECU) wymagają wysokiego poziomu bezpiecznej integracji aplikacji. Wspólnie opracowana przez NXP i Rimac Technology architektura zapewnia łatwą w użyciu platformę, która umożliwia rozwój i wydajną integrację wielu różnych aplikacji samochodowych dotyczących dynamiki pojazdu i sterowania ładowaniem, zarządzania energią i temperaturą oraz elektroniki nadwozia.
Sercem tego rozwiązania jest procesor S32E2, który umożliwia konsolidację ponad 20 modułów ECU w zaledwie trzech scentralizowanych jednostkach. S32E należy do gamy wysokowydajnych procesorów wielozadaniowych firmy NXP i integruje 8 rdzeni procesora Arm® Cortex®-R52 o częstotliwości do 1 GHz, przetworniki analogowo-cyfrowe o wysokiej rozdzielczości oraz możliwość obsługi do 64 MB pamięci nielotnej.
– Producenci OEM i dostawcy pierwszego rzędu stanęli przed wyzwaniem konsolidacji wielu aplikacji w starszych mikrokontrolerach lub wdrożenia nadmiernej, zbędnej mocy obliczeniowej w celu osiągnięcia niezależności aplikacji. Platforma NXP umożliwia programistom szybkie wdrażanie funkcji SDV dla zaawansowanych aplikacji działających w czasie rzeczywistym. S32E2 umożliwia wydajną integrację wielu aplikacji w łatwym do debugowania środowisku, w którym izolacja zadań i determinizm są nieodłącznymi elementami projektu — powiedział Ray Cornyn, wiceprezes i dyrektor generalny ds. procesorów samochodowych w firmie NXP.
– Rosnąca złożoność systemów samochodowych z wieloma sterownikami ECU wymaga rozwiązania, które zmniejsza masę, zarządza zużyciem energii i upraszcza integrację oprogramowania. Dzięki procesorom czasu rzeczywistego S32E2 firmy NXP znaleźliśmy idealne, wysokowydajne rozwiązanie klasy motoryzacyjnej, które pozwala nam zintegrować kilka jednostek w jednym kontrolerze domeny, zmniejszając złożoność i koszty materiałów dla producentów OEM z branży motoryzacyjnej, jednocześnie znacznie zwiększając moc obliczeniową — powiedziała Ana Martinčić Špoljarić, dyrektor działu układów napędowych i elektroniki w Rimac Technology.
Seria S32E2 zgodna z normą ISO 26262 ASIL D zaspokaja różnorodne potrzeby producentów OEM z branży motoryzacyjnej, zapewniając bezpieczne i niezawodne przetwarzanie o wysokiej wydajności, które jest niezbędne dla pojazdów SDV. Kompleksowa oferta bezpieczeństwa z mechanizmem izolacji rdzenia od pinów zapewnia brak zakłóceń i odzyskiwanie błędów na poziomie zadań w całym urządzeniu. Zintegrowany, wydajny silnik bezpieczeństwa sprzętowego zapewnia bezpieczny rozruch, zarządzanie kluczami i usługi bezpieczeństwa.
Rimac Technology wykorzysta nową platformę ECU przede wszystkim w programie hiper samochodów, planując rozszerzenie jej zastosowania na różne segmenty pojazdów i alternatywne sektory mobilności.
Rozwiązania systemowe
S32E2 rozszerza kompleksową platformę przetwarzania samochodowego S32 firmy NXP i plasuje się pomiędzy niedawno wprowadzoną rodziną mikrokontrolerów S32K5 a 5-nanometrowymi procesorami S32N do przetwarzania w czasie rzeczywistym.
W połączeniu z rozwiązaniami sieciowymi i systemowymi do zarządzania energią firmy NXP oraz oprogramowaniem pośredniczącym, systemami operacyjnymi i innym oprogramowaniem wiodących światowych dostawców oprogramowania motoryzacyjnego w ramach platformy NXP CoreRide, rozwiązania systemowe pomagają producentom samochodów pokonać bariery związane z integracją oprogramowania i sprzętu, jednocześnie zwiększając skalę prac rozwojowych nad nowymi architekturami w pojazdach SDV.
Obsługa systemu S32E2
NXP oferuje obsługę systemu dla procesorów S32E2 w celu przyspieszenia projektów klientów, w tym układu scalonego FS86 ASIL D (SBC) oraz układu scalonego PF5030 do zarządzania zasilaniem (PMIC) z ulepszonymi funkcjami bezpieczeństwa i obsługą sieci pokładowej z switchami Ethernetowymi, układami PHY i transceiverami CAN, wraz z innymi analogowymi układami towarzyszącymi, takimi jak sterownik bramki falownika wysokiego napięcia GD3160 IGBT/SiC i kontrolery ogniw akumulatorowych MC3377x.
Zdjęcia i wizualizacje: NXP
Źródło: informacje prasowe