PESA dostarczy 24 zmodernizowane wagony do PKP Intercity za kwotę 150 mln PLN
Spółka PKP Intercity odebrała osiem pierwszych bezprzedziałowych wagonów z serii 152A, mogących przewozić pasażerów z prędkością do 200 km/h. Wszystkie pojazdy powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 r. Modernizacja realizowana jest przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Bezprzedziałowy wagon z serii 152A, PESA
Wagony bezprzedziałowe 1. klasy przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach w Mińsku Mazowieckim. Każdy z nich zapewnia miejsca dla 54 pasażerów. Oferują także udogodnienia takie jak: Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo-przesuwne.

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
– W ostatni weekend PKP Intercity przewiozło prawie milion pasażerów. To jest rekord, w porównaniu z analogicznym weekendem rok wcześniej wzrost o 15 proc. Stawiamy przede wszystkim na jak najszybszą modernizację oraz zakupy wagonów i lokomotyw. Inwestujemy w polskich firmach – do tej pory zamówiliśmy wagony i lokomotywy o wartości 16,5 mld PLN – poinformował Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Pierwsze pojazdy serii 152A zostaną skierowane do obsługi pociągów relacji Łódź – Kołobrzeg, Warszawa i Gdynia.

Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity
– Mamy podpisane kontrakty na 644 wagony – 67 wagonów w PESIE, 382 wagony w Cegielskim i 195 wagonów w Remtraku. One sukcesywnie trafiają do PKP Intercity i od razu są kierowane do ruchu. PKP Intercity bije rekordy przewozowe. W porównaniu do 2023 roku wozimy ponad 30 proc. więcej pasażerów – zauważył Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Narodowy przewoźnik pasażerski zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld PLN.

Bezprzedziałowy wagon z serii 152A, PESA
Źródło: PAP

Cyfrowa kolej w Polsce: inwestycje, systemy i bezpieczeństwo przyszłości
Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku – już wiadomo kto wykona odwierty
Realizowany pod kierunkiem VIGO Photonics projekt HyperPIC jest już w fazie R&D – trwa tworzenie detektorów i definiowanie procesów 



