ESA wprowadza nowe ramy zarządzania misjami kosmicznymi pod nazwą “Pulse”
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) oficjalnie ogłosiła rozpoczęcie inicjatywy “Pulse”, opracowanej w ramach ESA Operations Directorate (Działu Operacji ESA). Jej celem jest usprawnienie działań operacyjnych w coraz szerszym portfolio misji Agencji, obejmujących loty zarówno na niską orbitę okołoziemskiej, jak i do najbardziej odległych zakątków Układu Słonecznego.

Wraz ze wzrostem skali i złożoności działań ESA rośnie potrzeba stosowania systemów zdolnych do współpracy i wymiany informacji pomiędzy niezależnymi misjami, ośrodkami i partnerami. Tradycyjne narzędzia, często projektowane wyłącznie dla pojedynczych projektów, działają w sposób rozproszony, co ogranicza przejrzystość i utrudnia całościową koordynację. W odpowiedzi na te wyzwania Europejska Agencja Kosmiczna wprowadziła “Pulse” – czyli logiczne ramy zarządzania misją, niezależne od konkretnego projektu, która łączy dane operacyjne, zwiększa szybkość reakcji i zmniejsza fragmentację środowiska pracy.
Bezpłatne i kompatybilne wsparcie projektów kosmicznych
“Pulse” wprowadza do sektora kosmicznego europejskie, objęte licencją wspólnotową i co ważne, bezpłatne rozwiązanie, kompatybilne z wieloma rodzajami misji. Jego zadaniem będzie wspieranie projektów kosmicznych od etapu budowy (tj. montażu, integracji i walidacji satelity), aż po fazy operacyjne – obejmujące loty zarówno na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO), jak i do najbardziej odległych zakątków Układu Słonecznego. Ramy te zaprojektowano tak, aby usprawnić monitorowanie i kontrolę misji zarówno w ESA, jak i w szerzej pojętym europejskim sektorze kosmicznym.
“Pulse” nie jest pojedynczym produktem oprogramowania ani systemem kontroli. To strategiczne ramy operacyjne, które wykorzystują m.in. technologię European Ground Segment – Common Core (EGS-CC), usprawniając telemetrię, zarządzanie zdarzeniami, wymianę informacji i procesy wykonawcze. Oparty na wieloletnich doświadczeniach zespołów ESA, PULSE ma zrewolucjonizować sposób interpretacji i przetwarzania danych w misjach kosmicznych.
– „Pulse” to coś więcej niż oprogramowanie – to fundament nowej, zintegrowanej i elastycznej kultury operacyjnej w ESA. Daje to zespołom możliwość szybszej koordynacji, wcześniejszego reagowania i szerszego spojrzenia. Jesteśmy dumni z tego, co udało się osiągnąć, i pełni optymizmu wobec kolejnych etapów rozwoju – wskazuje Katarzyna Cichecka, Head of the System and Applications Engineering Division
Współpraca między poszczególnymi zespołami i dywizjami ESA
Kluczowym etapem był test akceptacyjny, przeprowadzony z udziałem operatorów misji i zespołów inżynieryjnych z European Space Operations Centre (ESOC) w Darmstadt. Opinie uczestników potwierdziły znaczące usprawnienia w koordynacji, użyteczności i spójności operacyjnej.
– Z punktu widzenia operatora misji, Pulse zmienia sposób, w jaki postrzegamy i realizujemy działania związane z monitoringiem i kontrolą, rozszerzając i upraszczając możliwości automatyzacji – dodaje Juan Pinero, Operations Lead Architect.

Emblemat “Pulse”, przedstawiający satelitę transmitującego kod binarny odczytywany jako „ESA” na orbicie wokół Ziemi, symbolicznie podkreśla jego misję ukierunkowaną na dane.
“Pulse” wejdzie do użytku operacyjnego w ramach migracji misji SWARM w 2026 roku. ESA planuje, aby ramy stały się domyślną warstwą synchronizacji i koordynacji dla przyszłych misji. Co istotne, rozwiązanie udostępniane będzie w ramach Licencji Wspólnotowej ESA, co zapewni dostęp całemu europejskiemu ekosystemowi kosmicznemu – bez ograniczeń komercyjnych.
Space Agency
Za wizualną stronę projektu, obejmującą m.in. wypracowanie na warsztatach nazwy i kluczowych komunikatów, zaprojektowanie logo, a także przygotowanie spójnych layoutów dla prezentacji i dokumentów, odpowiadała polska Space Agency, zajmująca się komunikacją sektora kosmicznego. Celem współpracy było stworzenie nowoczesnej, ale jednocześnie funkcjonalnej identyfikacji, która podkreśli strategiczne znaczenie Pulse w działalności Agencji i ułatwi jego komunikację zarówno wewnątrz ESA, jak i wobec partnerów zewnętrznych.

– Jesteśmy dumni, że mogliśmy pracować przy tym projekcie, lepiej poznać od kuchni działania niektórych dywizji Agencji i zrozumieć ten ekosystem, co stanowi dla nas niesamowitą wartość dodaną w naszej pracy. Cieszymy się, że dzięki współpracy z rewelacyjnym System and Applications Engineering Division wypracowaliśmy komunikację tak ważnego aspektu działania ESA i zostawiliśmy kawałek siebie w ekosystemie agencji – podkreśla Maciek Myśliwiec, założyciel i szef Space Agency
To pierwsze w Polsce tak duże zaangażowanie agencji komunikacyjnej w działania ESA, potwierdzające rosnącą rolę polskich podmiotów nie tylko w obszarze technologii kosmicznych, ale także w sferze strategii komunikacyjnej i popularyzacji nauki i sektora kosmicznego..
Space Agency (wcześniej Social Sky) działa od 2016 roku, a w formie agencji od stycznia 2024 roku i specjalizuje się w komunikacji sektora kosmicznego, oferując pełne spektrum usług konsultingowych – od media i public relations, przez marketing i social media, po science & business relations, projektowanie kursów i badania rynku. Aktualnie w portfolio swoich klientów posiada kilkanaście podmiotów sektora kosmicznego, takich jak m.in. KP Labs, Scanway S.A., PIAP Space, Asynchronics, BitbyBit Company, a instytucje takie jak Agencja Rozwoju Przemysłu, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, New Space Foundation, POLSA Polska Agencja Kosmiczna oraz Network of European Regions Using Space Technologies (NEREUS).
Źródło: informacje prasowe

Europejska Agencja Kosmiczna klientem Advanced Graphene Products S.A.
Czy Europejska Agencja Kosmiczna zbuduje w Polsce swój ośrodek poświęcony technologiom dual-use?
POLSA wspiera nowy kierunek studiów we Wrocławiu: Inżynieria danych satelitarnych i kosmicznych 



